De baas van mijn vriendin gaat eerdaags een paar dagen naar Dubai en als onwillekeurig moest ik denken aan die mooie palmbomen en The World die daar in zee liggen. Opgespoten eilanden. Waar hoor je dat vaker? We hebben natuurlijk IJburg, Neeltje Jans en het is zelfs ooit genoemd als serieuze optie voor Schiphol.
Zo’n eiland zou dan voor de kust, wellicht zelfs in de vorm van een tulp, moeten verschijnen. Meteen een extra stormvloedkering. Het zet je aan het denken.
Wat als?
Wat als een groep investeerders buiten territoriale wateren een eigen land zou opspuiten? En dan bedoel ik niet een eilandje ter grootte van een woonwijk, maar iets in de grootte van Texel. Een eiland met een stadje, een paar dorpen, landbouwgrond, een vliegveld, een haven, een ontziltingsinstallatie en een eigen energiecentrale. Zou dat kostentechnisch haalbaar zijn?
Kosten
Een project als The World in Dubai kostte iets van 7,6 miljard USD, inclusief stormvloedkering. Voor dat geld heb je dan een beschermde eilandengroep van 9 x 6 km waar 150.000 mensen kunnen wonen. Dat is een slordige 50.000 USD per persoon. The World bestaat echter uit miljonairs-eilanden van 2 to 4 hectare. Ruimte voor één puissant rijk gezin dus. In Monaco wonen er 650 mensen op diezelfde 4 hectare. Zet het geheel vervolgens af tegen de grondprijzen in Nederland en het lijkt haalbaar.
Doggersbank
De Doggersbank, nu een zandbank die 27 meter hoog uit de 40 meter diepe Noordzee stijgt (en dus slechts 13 tot 14 meter onder de Noordzeespiegel ligt, ondieper dan de zee waar The World is opgespoten), was ooit een echt eiland. Het lijkt mij relatief goedkoop om daar weer een eiland (van) te maken. Een eiland met eigen territoriale wateren, zodat aanspraak gemaakt kan worden op aanwezige hulpbronnen als gas en olie. Als libertarische samenleving zou het eiland, onafhankelijk van Europa, eenvoudig een ongekende welvaartsstaat kunnen worden. Al was het maar om de vliegende start: Je moet natuurlijk wel geld hebben om er iets (een eigen stukje grond) te kunnen kopen.
Economie
Door de afwezigheid van belastingen is duidelijk dat (naast toerisme) financiële dienstverlening een belangrijke bron van inkomsten zal zijn. Inkomsten waarmee het eiland verder vergroot kan worden. Door de ligging in de nabijheid van Engeland, Duitsland, Denemarken en Nederland is de Doggersbank een interessante optie voor de bewoners aldaar. Zelfs met een trage boot zit je er met een paar uurtjes.
Mij lijkt het wel wat, wonen en werken op zo’n libertarisch eiland…
Ingezonden door Ron Arends
Eigenlijk moet Griekenland maar afstand doen van een paar eilanden om daar een vrijstaat op te richten,
Een paar casino s erop etc.
Griekenland is tevens van wat schuld af,Europa gered,iedereen blij.
Klinkt goed, doe mij maar een optie.
Als je dan toch land erbij wilt maken, dan zou ik het zuidelijker doen, ziet er koud uit daar bij denemarken. Als het om de ondiepte gaat. Rond onze kust is het ook ondiep volgens mij.
Ron Arends [12] reageerde op deze reactie.
Klein probleempje.
Die mooie opgespoten eilanden in Dubai beginnen inmiddels weg te eroderen en te zinken.
Poef, weg 7,6 miljard.
“Even een eilandje opspuiten” werkt niet.
Of je moet er brede en zware dijken omheen leggen, en dan nog.
De natuur en de zee gaan hun eigen gang.
Polity [11] reageerde op deze reactie.
Gewoon een afsluitdijk bouwen in het Kanaal, en van Schotland via Orkney en Shetland naar het Noorse Bergen.
Dan ook nog het Kattegat (tussen Denemarken en Zweden) of het Skagerrak (tussen Denemarken en Noorwegen) afsluiten, windmolens op die dijken zetten en pompen maar!
Plaats genoeg voor 20x NL (320 miljoen mensen). Als die allemaal 1000 euro dokken ben je er wel.
Grote boot bouwen kan natuurlijk ook. Ben je wat flexibeler.
The Streets of Monaco (nog te bouwen concept):
http://www.superyachtdesign.com/concepts.asp?cid=657
The World (al klaar):
http://www.aboardtheworld.com/
Ron Arends [12] reageerde op deze reactie.
Je vaste woon en verblijfplaats van de hand doen, je uit laten schrijven bij de gemeente, de overgebleven contanten omzetten in goud baren, je sofinummer inleveren en een grote camper kopen kan natuurlijk ook.
IIS [8] reageerde op deze reactie.
“SPUIT ZWAVELZUUR IN EEN ONDERGRONDSE
KALKLAAG, EN DE HELE BODEM KOMT
OMHOOG DOOR DE VORMING VAN GIPS,
BEDACHT OLAF SCHUILING OP EEN OCHTEND
VROEG. IDEAAL VOOR HET OPWERPEN VAN EEN
TWEEDE MAASVLAKTE, VOOR EEN LANDBRUG
TUSSEN INDIA EN SRI LANKA OF VOOR STRAND-
BESCHERMENDE ZANDBANKEN VOOR DE
HOLLANDSE KUST. ZOMER 2006 KOMT HET VAN
EEN EERSTE ECHTE TOEPASSING: HET REDDEN
VAN EEN IN DE GROND ZAKKEND FRANS DORP.
”
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Z4qIFFc8k0AJ:www.stw.nl/NR/rdonlyres/1D1D8D39-71E6-4820-AC6C-57A1BA9D5D5D/0/Jubileumboek.pdf+kunstmatig+eiland+kalklaag+zuur&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-a
@loper [6]:
Zit daar vaak over na te denken, maar een dergelijk bestaan zal niet voor iedereen geschikt zijn. En zeg nu zelf, wie wil er leven als opgejaagd wild? Maar jouw korte reactie geeft wel aan hoe verrot de politiek in de maatschappij op dit moment draait en dat men in huis meer en meer het gevoel krijgt een sitting duck te zijn.
Weet nog wel wat lege dorpen in Spanje voor een prikkie..Liefhebbers hier die willen investeren ?
Copywriter [10] reageerde op deze reactie.
@Rice [9]:
Is dat net zoiets als “real estate” in Louisiana?
@Copywriter [4]:
Klopt, 150 000 mensen kwijt op een eiland van 9 x 6 is een extreme uitdaging, echter zijn er meer experimenten gedaan met het winnen van land in de zee, ook succesvolle, o.a. in Hong Kong Zowel HK Airport, als HK Disneyland zijn gebouwd op gewonnen grond waarbij HK Airport een uitstekend voorbeeld is van een kunstmatig eiland met flinke bouwwerken erop.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong_International_Airport
De haalbaarheid van het voorstel is twijfelachtig, niet alleen om technische redenen welke ik niet kan beantwoorden, maar voornamelijk op financieel gebied. De seasteading beweging is hier stukken verder in
@peetar [3]:
Zuidelijker kan natuurlijk wel, maar waar? Als de zeebodem 14 meter diep is, is landwinning natuurlijk een stuk betaalbaarder dan wanneer het 50 meter diep is.
Een eiland in de Middellandse Zee lijkt dan ook een beter plan (vooral wegens het ontbreken van stromingen die je eiland kaal vreten), maar een klimaat waarbij landbouw mogelijk is, zou natuurlijk ideaal zijn.
@Peter de Jong [5]:
Boten en boorplatforms zijn zo… Amateuristisch. Wie gaat er nu een boot erkennen als soevereine staat?
Misschien is een reusachtig vlot nog een optie, ook in verband met zeegeweld en zo.
Polity [13] reageerde op deze reactie.
Peter de Jong [14] reageerde op deze reactie.
@Ron Arends [12]:
Griekenland heeft nog wat eilandjes te koop, voor een spotprijsje!
http://www.privateislandsonline.com/greece.htm
Ron A te A [16] reageerde op deze reactie.
@Ron Arends [12]:
Wie heeft het over booreilanden? Droogleggen die Noordzee!
Zo’n goedkope oplossing (slechts 1000 euro per deelnemer!) vind je nergens.
===
http://www.libertarianfaq.org/index.php?title=Political_Philosophy
Ron A te A [16] reageerde op deze reactie.
Seasteading: Nederland kan het goed; ook overheid.
Nu de Markerwaard nog: geweldig stuk zeer vruchtbare grond erbij.
Een dijk ligt er al.
@Polity [13]:
Als je een Grieks eiland koopt, val je nog altijd onder de Griekse heerschers. Anders hadden de Turken al lang heel wat eilandjes opgekocht.
@Peter de Jong [14]:
Het droogleggen van de Noordzee rijmt niet met het libertarisme omdat je schade toebrengt aan de landen rond de Middellandse Zee. Nog afgezien van het feit dat je de territoriale wateren van de landen disrespecteert, ontneem je bijvoorbeeld Engeland de eilandstatus (voor wat dat nu ook waard moge zijn).
Daarnaast is de Noordzee een openbare handelsroute. Door de Noordzee droog te leggen, breng je economische schade toe aan havensteden als Rotterdam. Dat gaat dus nooit lukken.
Door het opspuiten van een eiland op de Doggersbank daarentegen breng je niemand schade toe: schepen kunnen eenvoudig om het eiland heen varen.
Peter de Jong [17] reageerde op deze reactie.
@Ron A te A [16]:
Welke schade? Waar heb je het over? De grote rivieren blijven gewoon intact. Dat water stroomt gewoon de oceaan in. En over het nieuwe land komen natuurlijk de nodige autowegen en spoorwegen.
Verder heb je met de territoriale wateren niets te maken, daar blijf je buiten. Die gebieden vormen randmeren, net als de randmeren rond de Flevopolder. Alleen de afsluitdijken lopen daarin door dus daar zal je de diverse landen voor moeten betalen.
Een libertarisch project komt alleen van de grond als het betaalbaar is. Kies je voor een boot dan zijn daarvan de kosten hoog in verhouding tot het aantal mensen dat er op kan wonen. Dan ben je er niet met 1000 euro per deelnemer.
Ook het opspuiten van nieuw land is relatief duur, zeker als het een groot eiland betreft. Je hebt dan zeer kapitaalkrachtige deelnemers nodig (Bill Gates, Oprah Winfrey, event. Marco Borsato als hij het nog kan betalen 😉
Het droogmalen van de Noordzee daarentegen levert je zeer veel vierkante kms op tegen zeer lage kosten per km2.
http://seasteading.org/
Leuke plannen om van te dromen, maar ik ben bang dat het libertarisme in Nederland wat meer van de grond moet komen voordat de grond zelf omhoog komt. Anders zou het een leuk idee zijn, een eigen staat-die-geen-staat-is te creëren uit wat nou zinloze zee is. Dan kunnen we de wereld laten zien dat het werkt!
Ron A te A [20] reageerde op deze reactie.
@Paul van Leeuwen [19]:
Ik ben bang dat het libertarisme in Nederland wat meer van de grond moet komen voordat de grond zelf omhoog komt.
Geweldig gesproken. Amen 😀
Comments are closed.