Ik werk voor het bedrijf dat ik jaren geleden zelf oprichtte. De aandelen zijn in handen van een bedrijf dat is gevestigd op 80 km afstand. Om die reden werk ik vanuit huis. Ik krijg daarvoor een onkostenvergoeding van 500 euro per maand. Zodat ik telefoon en internet kan betalen. En een tegemoetkoming heb voor het extra gas, water en licht dat ik verbruik. Ook mijn potje koffie dek ik daarmee, alsook wat zakelijke diners. Wat zegt de fiscus? Mag niet.

Mijn “baas” moet die 500 euro alsnog bruteren en de premies afdragen. Omdat ik in de 52% schaal val, wordt dat dus een naheffing van 6500 euro per jaar. Keer vier jaar, plus een boete.

Ik vind het niet alleen een schande, maar tevens zet ik mijn vraagtekens bij het belang van onze blauwe rovers: Mijn “baas” is nu eigenlijk verplicht een kantoortje voor mij in Alkmaar te huren (vanafprijs ca. 350 euro per maand). Pas dan zijn kosten voor telefoon, internet, eten, drinken en schoonmaakmiddelen wĆ©l aftrekbaar.De aftrekpost wordt daarmee wel zo’n 700 euro per maand (ik ben geen dure jongen), lees: 2400 euro per jaar minder (belastbare) winst. Kennelijk mogen kosten slechts gemaakt worden als het geld naar een buitenstaander gaat.

Produceren mag niet, betalen wel!
Dat is echter slechts peanuts vergeleken met het feit dat ik dan 1200 uur per jaar minder kan werken. Want zo’n ondernemerscentrum is maar tot 18 uur open, terwijl ik vaak doorhaal tot 22 uur of later. Om over de weekenden nog maar te zwijgen.

Een aanzienlijk deel van die uren is declarabel, dus belastbaar. Laten we eens stellen dat de marge op mijn uren gemiddeld 30 euro is.

Door deze kortzichtige actie lopen de staatsrovers dus jaarlijks een bedrag van 7.680 euro mis aan vennootschapsbelasting (36.000 euro waarover 20% vennootschapsbelasting zou worden betaald, plus de eerder genoemde 2400 euro die we meer kwijt zijn aan kantoorkosten).

Maar goed, vorige week zei ik dat ik mijn buik vol had van klagen, dus laat ik het eens positief bezien: Ik heb voortaan heel wat meer vrije tijd over. ’s Avonds en in het weekend mag ik immers niet meer werken. Iemand ideetjes?

68 REACTIES

  1. @Nico de Geit [29]:

    Blijft dus lood om oud ijzer. De wet, ja de wet, daar worden we allemaal wijzer van. Maar er zal vast wel een constructie zijn waarmee de boel kan worden omzeilt.

    Overigens, ik kreeg lichte kotsneigingen bij het lezen van deze:

    Minder fraudeurs

    Weekers hoopt dat door zijn nieuwe hardere maatregelen het aantal fraudeurs flink zal afnemen. “Ik werp een dam op voor lieden die de schatkist als pinautomaat gebruiken. Fraudeurs ontneem ik per direct het recht op een voorlopige teruggaaf.”

    De overheid een pinautomaat??? Wel een hele rare dan, want de pinautomaat die ik ken zuigt het geld naar binnen als een droge spons. Mozes natuurlijk, de boodschap is duidelijk en kunnen we alvast een beetje wennen, wij zijn de pinautomaat, niet de overheid.

  2. @Nico de Geit [30]:

    De vijf P’s
    Tegenwoordig wordt er steeds vaker over de vijf P’s gesproken. De vijfde P staat voor Personeel, en is voornamelijk van toepassing voor dienstverlenende bedrijven. Bij deze vijfde P gaat het erom dat het personeel goed opgeleid is, dat het personeel vriendelijk is etc.

  3. @Nico de Geit [30]: Kletskoek Nico.

    Weet je hoe het gaat? (En dan even de horeca buiten beschouwing gelaten waar er zo ondertussen al meer failliet zijn gegaan dan er nog resteren)

    Een klant gaat naar een buurtwinkel waar hij de allerwarmste bediening, uitleg + een kopje koffie krijgt aangeboden. Vooruit, plus nog een lekkere reep chocolade.

    Daarna verlaat de klant in alle vriendelijkheid de winkel en koopt via het internet het product naar zijn keuze. En wel daar waar de laagste prijs regeert.

    Indien het door jou aangehaalde artikel ook maar een eerste aanleg van waarheid zou bevatten, zou daarmee de onstuitbare opgang van de internetaankopen (ten koste van de winkelaankopen) tot onmogelijkheid worden bewezen.

    Peter de Jong [34] reageerde op deze reactie.

  4. @Sander [33]:

    Klopt, Sander.

    Budgetproducten zijn een massamarkt die het beste kan worden bediend via de webwinkels met hun lage kosten.

    Emotieproducten zijn een nichemarkt.
    http://most-expensive.net/foods

    Als je de slechte smaak hebt om bijv. een Maybach aan te schaffen dan wordt je van het vliegveld afgehaald en als een vorst bij de dealer ontvangen. Daar krijg je de mooiste soorten hout en leer onder ogen om zelf het interieur van je nieuwe limousine uit te kiezen.
    http://www.maybach-manufaktur.com/

    Toch zijn ook voor de meeste emotieproducten webwinkels zeer geschikt. Denk maar aan Appleā€™s iPad. Die koop je net zo makkelijk via het web als in de Apple Store. En NescafĆ© verkoopt hun (te) dure koffiecupjes ook alleen via het web.

  5. Prachtig jullie pin-pointen hier exact het probleem:

    Het is de wetgeving:
    Als iemand een winkel runt, moet die winkel aan weet ik hoe veel regeltjes voldoen + bij behorende openings restricties + kosten.

    Een consument is primair product gedreven en secundair prijs.

    Als hij een product perce wil hebben, gaat hij op zoek naar de laagste prijs. En dat is door al die regeltjes het internet, waar deze regeltjes sterk minder gelden.

    En zo geschiede dat de lokale specialisten verdwijnen, alleen de giganten overleven deze trend door massa inkoop (en dus lage prijs).

    Er zijn bijzonder veel mensen die graag door een winkelcentrum lopen een dagje shoppen. Ook voor andere artikelen als kleding, maar als de consument daar prijzen ziet die het 2 voudige zijn van internet winkels…

    Sander [36] reageerde op deze reactie.
    IIS [37] reageerde op deze reactie.
    Peter de Jong [38] reageerde op deze reactie.

  6. @Doompie [35]: Wil je vandaag ook maar een eerste en kleinste kans hebben om als winkelier te overleven kun je kiezen uit 2 mogelijkheden:

    1. Je gaat voor de allerlaagste prijs. (Hierbij wint altijd de dikste portemonnee)

    2. Je verkoopt spullen die niemand anders heeft. (Dat vergt specifieke kennis op zeer vele speelvelden)

    Alle overige pogingen zijn bij voorbaat volkomen kansloos. En worden met de dag kanslozer door overheidsbemoeienis.

  7. @Doompie [35]:

    Misschien ben ik een uitzondering, maar ik koop niks op internet dat duurder is dan 50 euro en zeker geen witgoed of elektronica. Waarom? Omdat de garantie vaak zuigt en kloten is en men bij reclameren een hoop gedoe heeft. Mensen die iets kopen op internet mogen dan misschien goedkoper uit zijn, maar goedkoop kan ook duurkoop zijn. Ik prefereer toch liever de doorsnee winkel waar ik met eventuele klachten makkelijker terecht kan. De paar euro die ik meer betaal neem ik voor lief, dat is het stukje service waar je voor betaald. En soms lukt het me om bij een winkelier een nog goedkopere prijs te bedingen dan bij een webwinkel. Als ik meerdere producten koop dan kan een winkelier eerder een leuke totaal prijs maken.
    Peter de Jong [40] reageerde op deze reactie.

  8. @Doompie [35]:

    En je ook nog de kans loopt een modern warfare 2 speler tegen te komenā€¦
    http://www.youtube.com/watch?v=nVtU15NTmO0

    De uitstekende grafix van computergames laten overigens zien wat we in de toekomst nog aan virtual reality systemen kunnen verwachten. Je hoeft dan helemaal niet meer in persoon naar dat winkelcentrum om met je vriendinnen te gaan shoppen.

    De belevenis vanuit je VR pod zal zo levensecht zijn (incl. sensing gloves om de textuur van stoffen te kunnen voelen) dat je niet meer met real life zal willen ruilen (sensing suits om eens met George Clooney aan de rol te gaan zijn er ook al šŸ˜‰ .

    Ook al niet vanwege de zeer lage prijs van zoā€™n experience, want wie kan wekelijks een retourtje Aā€™dam-Rodeo Drive betalen?
    IIS [39] reageerde op deze reactie.

  9. @Peter de Jong [38]:

    En zal het werken denk je? Het fysiek aanwezig zijn en aankopen doen is toch een veel grotere uitdaging en beleving dan thuis je inkopen doen…Wat een verarming en armoe zeg.

    Plus, het is tegenwoordig extra spannend om door een winkelcentrum te lopen, getuige je video.

    Het fenomeen Deadmalls krijgt zo wel een hele bijzondere bijsmaak….

    Virtueel winkelen, het enige voordeel wat je dan misschien wel hebt is dat je thuis je bakkie pleur drinkt voor 20 euro cent i.p.v. 2,50 euro p.p. zonder gebak en zere voeten…
    Peter de Jong [41] reageerde op deze reactie.

  10. @IIS [37]:

    ā€œOmdat de garantie vaak zuigt en kloten is en men bij reclameren een hoop gedoe heeft.ā€

    Geldt dit bij gewone winkels niet net zo goed?

    ā€œAls ik meerdere producten koop dan kan een winkelier eerder een leuke totaal prijs maken.ā€

    Alleen bij accessoires, daar zit meer marge op. Maar combinatie-aanbiedingen hebben webwinkels net zo goed (bijv. digitale camera+accu+geheugenkaart+tasje).

    IIS [42] reageerde op deze reactie.

  11. @Peter de Jong [40]:

    Maar een webwinkel kan ik de verkoper niet boos aankijken als ik klachten heb of als er iets niet volgens mijn zin gaat. Reclameren gaat gewoon een stuk eenvoudiger.

    Tevens kan ik bij een leuke verkoopster altijd nog mijn charmes in de strijd gooien en op die manier de prijs proberen te drukken. Tactisch gezien krijg ik in een winkel meer voor elkaar, misschien zelf wel een leuke date geregeld.

    paashaas [54] reageerde op deze reactie.

  12. @Peter de Jong [41]:

    Dat ontkent ook niemand, kijk naar de populariteit van Neckermann en Wehkamp en andere postorder bedrijven.. (eerste vorm van thuis winkelen)

    Maar dat geld zeker niet voor ALLE producten.

    Maar zou dit ook het geval zijn als winkels niet gebonden waren?

    Onderzoekje van beslist.nl:

    Wat zijn de belangrijkste redenen om niet in een winkel (fysieke winkel) te kopen?(meerdere antwoorden mogelijk)

    Opdringerige verkopers 58.7%
    Te hoge prijzen 36.3%
    Te beperkt aanbod 34.5%
    Weinig informatie beschikbaar 26.5%
    Ongemak met parkeren en vervoer en drukte 43.6%
    Beperkte openingstijden 41.5%

    Welke van de bovenstaande factoren vindt u het belangrijkst bij de keuze van een online aankoop? (Ć©Ć©n antwoord mogelijk)
    Prijs 37,2%
    Levertijd 21.6%
    Extra orderkosten (porto, administratiekosten) 8.3%
    Keurmerk of waarborg 11.8%
    Beoordeling van de winkel door andere gebruikers 17.1%
    De naam/bekendheid van de winkel 3.6%
    Anders 0.4%

    check ook even het kopje: Wat koopt u het meest online?

    Peter de Jong [48] reageerde op deze reactie.

  13. @IIS [43]:

    Omdat deadmalls de eerste jaren meestal goed hebben gedraaid. Investeerders gaan geen 50 miljoen in een winkelcentrum steken als het vooronderzoek uitwijst dat het centrum marginaal zal gaan lopen.

    Om redenen die Sander hierboven al heeft aangegeven is de internet trend echter onstuitbaar. In winkelstraten blijven daardoor alleen nog de grote ketens over.

    Als jij daar je lol aan beleefd, be my guest. De meeste mensen denken daar anders over en kiezen voor de webwinkel.

  14. @IIS [43]: Winkelcentra die goed draaien?

    Ik weet niet in welke regio jij woont, maar alhier (regio Eindhoven) is het droeve bitternis. In ELK winkelcentrum. Almaar verder oplopende leegstand in binnenstad en precies daarbuiten gelegen. Fenomenale winkelleegstand in WC- woensel (Ik schat 20-25%!) Maar ook steeds meer leegstand in WC-Veldhoven tot aan de winkelcentra in kleinere gemeenten als Bladel en Hapert toe.

    Afgelopen week reed ik toevallig over de Geldropseweg in Eindhoven (binnen de ring). Dit is een zeer brede, zeer drukke straat met erg veel winkelpanden tegen het centrum gelegen. En weet je wat? Tenminste(!) 30% leegstand.

    Sander [47] reageerde op deze reactie.
    Doompie [49] reageerde op deze reactie.

  15. @Doompie [44]:

    Die beperkte openingstijden zijn idd veroorzaakt door de overheid, maar ook de slechte bereikbaarheid (parkeren). Zoals eerder gezegd de te hoge prijzen ook (bestemmingsplannen).

    En eigenlijk ook de opdringerige verkopers. Dat zijn nu meestal werkstudenten die het werk inhoudelijk geen zier interesseert, alleen hun stuksloon. De winkelier kan echter geen professionals betalen, hij moet het doen met die studenten.

    Vooral in de horeca klagen klanten steen en been over de lange wachttijden en de slechte en onvriendelijke service (allemaal werkstudenten).
    Doompie [49] reageerde op deze reactie.

  16. @Sander [46]:

    Dat klopt, maar ook de geldropseweg (waar voorheen een stuk of 5 computer gerelateerde zaken zaten)

    WCW leegstand vind ik na de verbouwing erg meevallen..
    De vorheen niet populaire straatjes, zijn dat nu nog niet.

    Die nieuwe straat (waar bakker bart en e-plaze enzo zitten) is wel erg populair.

    Al is het alleen echt druk op zon- en feest dagen..
    Andere dagen kun je een kanon afschieten daar. (ah XL uitgesloten)

    Daarbij, op een enkele na,zijn alle winkels onderdeel van grote holdings of franchise..

    @Peter de Jong [48]:

    Ofwel alles wat mensen het meeste weerhoud van aankopen in fysieke winkels, zijn veroorzaakt dor overheidsreguleringen….

    Peter de Jong [51] reageerde op deze reactie.

  17. Om redenen die Sander hierboven al heeft aangegeven is de internet trend echter onstuitbaar. In winkelstraten blijven daardoor alleen nog de grote ketens over.

    Als jij daar je lol aan beleefd, be my guest. De meeste mensen denken daar anders over en kiezen voor de webwinkel.

    Dus blijven we straks de hele dagen gezellig thuiswinkelen?

    Dacht het niet, er zal een (behoorlijke?) dip komen in het aanbod van het winkelbestand, maar ik denk dat zoiets eerder heeft te maken met de stijgende huren van winkelpanden en het oplopen van de andere bijkomende vaste kosten die een winkelier heeft + de bestedingen van de consument komt onder druk te staan.

    Zou men de (huur)prijzen aanpassen of nog beter verlagen, dan zou de gemiddelde winkelier best nog kunnen overleven.

    Ik zie webwinkelen als trend omdat het een redelijk nieuw fenomeen is, maar of het een blijvertje is betwijfel ik. Als men een paar keer een kat in de zak heeft gekocht is de lol van het online winkelen er snel af. Hoewel, en daar geef ik je gelijk, de tendens stijgende is.

    Als de trend wordt dat kleine winkels in de steden en dorpen ter ziele gaan en er alleen nog grote winkelketens overblijven, dan zal die trend ook gelden voor de webwinkels. Uiteindelijk zal de sterkste, de grootste, met de scherpste prijzen, met de beste service en (omruil)garantie overleven.
    Peter de Jong [51] reageerde op deze reactie.

  18. @Peter de Jong [51]:

    Ik geef toch aan dat de tendens stijgende is of ‘het’ blijft is vers twee. Wat gaan we straks eigenlijk doen met al die lege winkelstraten en lege kantoorpanden? Ik zie opeens heel veel ruimte ontstaan voor het huisvesten van een hoop nieuwe NL’ers die de hele dagen thuiswinkelen op kosten van…..

    Of service en garantie goed is bij grote webwinkels, jij zegt het, ik weet het niet en ik hoef het eerlijk gezegd ook niet te weten. Dan moet ik al proefondervindelijk aankopen gaan doen en ik weet al wie er dan aan het kortste eind trekt. In deze tijden speel ik liever op safe.

    Hoe is het eigenlijk hiermee…afgelopen? http://www.vrijspreker.nl/wp/2009/02/goed-nieuws-2/
    IIS [53] reageerde op deze reactie.

  19. De beursbelegger anticipeert alvast op de Gouden Tijden die aanstonds zijn in de winkelcentra, lees ik net:

    http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2011/weken_2011/15/0414_1505_beleggen_in_winkelcentra_neemt_hoge_vlucht.xml

    Zit hier dan nu de reden waarom het de kleine webwinkeltjes steeds maar moeilijker wordt gemaakt? Omdat ‘het grootkapitaal’ voor de zoveelste keer een inschattingsfout heeft gemaakt?

    Doompie [57] reageerde op deze reactie.

  20. @paashaas [54]:

    Het is niet alleen met charme, maar ook nog eens met heel veel sexappeal. Dammit, wat hebben we een pracht exemplaren rondlopen in NL.

    Moet ik nu ook de groeten doen aan de vrouwen van de dikke trui?

    HĆ© hallo, ik zal het doen zoals het hoort volgens de regels van de onbeschreven wetten; bot, kort voor de kop, minderwaardig, want verkoopsters zijn het aankijken niet waard en uiteindelijk is shoppen net zoiets als naar je eigen begrafenis gaan, dus trekken we vooral een zure kop…”En dan word je toch goed een partij goed geholpen zeg”, maar wacht, misschien werkt het wel precies andersom, want juist degene met een zure harses, die overtuigt moet worden, krijgt verkopers zover dat ze tot het uiterse willen gaan met prijs en service.

    Dank voor je reactie.

    Feminisme leeft dat nog steeds?
    paashaas [64] reageerde op deze reactie.

Comments are closed.