Het huidige schoolsysteem is ondoelmatig en niet strategisch opgezet. Ik, een 17-jarige scholier uit VWO 5, heb me ook dit jaar weer mateloos gestoord aan sommige onderdelen uit dit systeem die mij voorgeschreven worden. Laat ik u een paar voorbeelden geven.
Surveillance-uren. Als de docent door omstandigheden geen les kan geven, worden wij als leerlingen opgevangen door een surveillant. Deze is onbekend met de lesstof, dus lesgeven kan in deze situatie al niet meer.
Nadat alle scholieren plaats hebben genomen in het lokaal, wordt er door de surveillant gecontroleerd wie er wel en niet aanwezig zijn. Daarna volgen er 50 minuten waarin wij letterlijk uit het raam kunnen gaan staren.

De meeste surveillanten gaan galgje doen, een enkeling leest een verhaaltje voor. In dit uur kunnen wij natuurlijk huiswerk gaan maken, maar dan hoeft daar toch geen betaalde ‘oppas’ bij te zijn? Dat is naar mijn mening zonde van het geld. Bovendien komt vaak voor dat wij enkel voor zo’n surveillance uur naar school moeten komen, ook de leerlingen die daarvoor een uur moeten fietsen of in de bus moeten zitten.

Aan de lessen van de docenten zelf valt echter ook het een en ander op te merken. Drie van mijn leraren dit jaar hebben min of meer elke les gezegd: ‘is iedereen aanwezig? Oké, zoek het zelf maar uit.’ Dit is natuurlijk een manier van lesgeven waarbij wij leren zelfstandig te werken, maar waarom moet daar dan een docent voor betaald worden? En waarom kom ik dan eigenlijk naar school, als ik toch alles net zo goed thuis kan doen? Er zijn ook leraren die niet eens de moeite nemen om ons aan het werk te zetten, maar die gewoon een keer in de week een film opzetten, puur als tijdverdrijf.

Het grootste dieptepunt van dit jaar was TIO. In dit online schrijfprogramma moet iedere leerling een verplichte hoeveelheid teksten schrijven, van betogen tot samenvattingen. Klinkt op zich als een handige methode om je schrijfvaardigheid te verbeteren. Helaas moet er, voordat men aan een tekst kan beginnen, minimaal 15 minuten tijd worden besteed aan nutteloos voorwerk. ‘Weet je wat een alinea is? Is een samenvatting korter of langer dan de oorspronkelijke tekst?
Dit was bijna te vernederend om te maken, maar vooral zonde van onze tijd. Na afloop worden de teksten niet gecontroleerd, dus je weet uiteindelijk nog niet hoe je een beschouwing moet schrijven.

Dit schoolsysteem maakt, naar mijn mening, geen optimaal gebruik van onze bereidheid om kennis op te nemen. Er valt zoveel te leren over deze wereld, en zo weinig daarvan wordt ons daadwerkelijk onderwezen. Ik heb het afgelopen jaar steeds meer medescholieren zien spijbelen, en ik begrijp ze volkomen. Deze manier van onderwijs demotiveert.

In Nederland hebben wij de mogelijkheid om naar school te gaan en hebben we genoeg middelen om alle scholieren te onderwijzen tot goed participerende burgers. We gebruiken die middelen momenteel wel, alleen niet op de juiste manier.

Wat vindt u? Is er met het huidige onderwijssysteem inderdaad iets mis, of moet ik als puber niet zo zeuren en gewoon blij zijn dat ik naar school toe mag?

Ingezonden door Nikki

41 REACTIES

  1. Dit schoolsysteem maakt, naar mijn mening, geen optimaal gebruik van onze bereidheid om kennis op te nemen. Er valt zoveel te leren over deze wereld, en zo weinig daarvan wordt ons daadwerkelijk onderwezen.

    Tja wat zullen we daar eens over zeggen ?

    Een filmpje ….leuk.

    Monty Python – Education

    http://video.bigmir.net/show/23850/

    En dit is regerings orgaan waar deze kolder wordt bedacht.

    Monty Python – Ministry Of education and more….

    http://www.dailymotion.com/video/xs6cf_monty-python-ministry-of-silly-walk_fun

  2. @Hoc Voluerunt [30]:

    Ben het helemaal met je eens, maar dan wel 1st de basis leren zoals @offthegrid aangeeft.
    Bij ons thuis gaat het net zo, de leraar verteld dit en de kids krijgen een andere kant te horen.

    Maar vooral leer ik ze van zichzelf te houden en vanuit hun eigen-wijsheid (buik) te leven. Mijn kennis overdracht bestond vooral uit het elke dag duidelijk maken dat ik van ze hou, dat ze prima zijn zoals ze zijn en dat ze waardevol zijn.

    Nu met 15 jaar zijn het zelfbewuste zorgzame geliefde mensen die kunnen delen en medeleven.

    Die basis-kennis heb ik als ouder gelegd.
    Stage lopen ze bij een goudsmid, lekker creatief en bezig met handen, gevoel en hersenen.

  3. Toen ik in de 5de klas VWO zat, rond 1988, was het onderwijs blijkbaar een stuk beter. Wij hadden altijd gewoon les, en dan leerden we dingen omdat de leraar ze vertelde.

    Surveillance-uren (blijkbaar bedoeld om een quotum te vullen?) bestonden toen niet. Als een leraar ziek was dan had je een uur vrij, maar dat was (helaas) zeldzaam.

    Om je vraag te beantwoorden: je hebt volkomen gelijk.

  4. “De meeste surveillanten gaan galgje doen, een enkeling leest een verhaaltje voor. In dit uur kunnen wij natuurlijk huiswerk gaan maken, maar dan hoeft daar toch geen betaalde ‘oppas’ bij te zijn?”

    In onze tijd was die surveillance tot en met 3 VWO; daarna werd je geacht volwassen genoeg te zijn zelf je tijd te kunnen invullen. Waarschijnlijk haalt de jeugd nu te veel rottigheid uit om ze die vrijheid te kunnen geven. En uiteraard kun je je huiswerk maken; dan heb je het al voor een deel af.

    “Drie van mijn leraren dit jaar hebben min of meer elke les gezegd: ‘is iedereen aanwezig? Oké, zoek het zelf maar uit.’”

    Hoewel bijlesleraren daar goed aan verdienen, is het natuurlijk een heel foute attitude van zo’n school en draagt het niet bij aan de attitude van de leerlingen. Uiteraard moeten docenten wel het goede voorbeeld geven.

    “Er zijn ook leraren die niet eens de moeite nemen om ons aan het werk te zetten, maar die gewoon een keer in de week een film opzetten, puur als tijdverdrijf.”

    Ook verwerpelijk. Ik heb één keer een goede televisieles meegemaakt en dat was bij Duits. Na vijf minuten zette de leraar het ding uit, omdat hij zag dat niemand aantekeningen maakte. Les in grammatica gaf hij ook niet, want dat kon je uit het boek. Vrijwel de hele les werd besteed aan spreekvaardigheid.

    “Weet je wat een alinea is? Is een samenvatting korter of langer dan de oorspronkelijke tekst?”

    Zou je diegenen de kost willen geven, die beide niet weten?

    “Na afloop worden de teksten niet gecontroleerd, dus je weet uiteindelijk nog niet hoe je een beschouwing moet schrijven.”

    Onze docenten draaiden er hun hand niet voor om 300 opstellen na te kijken. Je had zelfs het recht iedere week een opstel in te leveren. Niet dat daar veel gebruik van werd gemaakt. Marieke deed dat wel eens; dan gaf de leraar haar wel eens wat terug.

    Terugkomend op die verplichte studie-uren: het docententeam legde zich wel op om alle tweede en derde klassen een rooster van vijf dagen van zes aaneengesloten uren te geven, dus zonder tussenuren, maar ook zonder eerste uur vrij. Het gaat fout, wanneer je dingen van leerlingen gaat eisen, en voor jezelf soepel bent als docent.

  5. Bedankt voor alle reacties!
    Het is inderdaad zo dat de docenten zich ondergeschikt maken aan dit verknipte systeem. Als je niet mee gaat de tijd, en niet blijft vernieuwen, kom je in dit soort situaties terecht. Gewoon maar de regeltjes volgen die de overheid je oplegt, blijkt (ook) in dit geval niet goed te werken. Maar als de leraren meegaan in deze sleur, en de leerlingen gestraft worden zodra ze tegen dit systeem ingaan, wie gaat er dan voor verandering zorgen?

    Verder heb ik, om even de aantallen aan te geven, ongeveer 3 surveillance uren in de week. Dat valt mee, maar dan heb ik de vaste tussenuren er nog niet bij opgeteld. Die staan vast, en verschillen per leerling, afhankelijk van het vakkenpakket dat ze hebben gekozen. Ik heb 7 van dit soort uren, een aantal van mijn vriendinnen 10 of meer. Ga dan maar eens met plezier naar school, als je 3 uur moet wachten op 50 minuten zelfstandig werken.

    Ik hoop dat toekomstige generaties het beter zullen krijgen, maar ik vrees het ergste.

  6. Nikki, vanaf 16 jaar geldt de leerplicht in beperkte mate, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Parti%C3%ABle_leerplicht) Zoek een bijbaan, sluit een overeenkomst tot een ´opleidingstraject´ met de werkgever en spijbel naar hartelust. Of kap er gewoon helemaal mee en doe het staatsexamen, mocht je belang hechten aan een VWO diploma. Op die manier bespaar je jezelf veel tijd en verdien je nog geld ook, zodat je eerder aan een studie kan beginnen of op wereldreis kan gaan.

  7. Vreemd. Op de hoofdpagina staat: “36 reacties” en hier staat: “Nog geen reacties”.

  8. Wat gaaf, als iemand naar een school komt zeg je gewoon “Zoek het zelf maar uit” en toets je vervolgens ook nauwelijks wat er gedaan wordt. Ook kun je dus docenten voor de klas zetten die alleen galgje kunnen spelen. Dat betekent gewoon dat iedere burger gekwalificeerd is om een eigen school te openen. Wellicht moeten we dan als ouders gewoon allemaal om de beurt één dag in de week vrij nemen en een eigen school beginnen. De kwaliteit zal altijd beter zijn. Bovendien hebben de docenten dan in elk geval praktijkervaring opgedaan uit een baan vanuit de andere vier dagen in de week. Maar goed deze gedachte zal te libertarisch zijn voor Den Haag.

  9. “Wat gaaf, als iemand naar een school komt zeg je gewoon “Zoek het zelf maar uit” en toets je vervolgens ook nauwelijks wat er gedaan wordt.”

    Dan moeten docenten in discussies over het onderwijs ook niet klagen over het feit, dat iedereen vindt, dat hij verstand van onderwijs heeft. Want dat is de consequentie van die houding. Een chirurg geeft je toch ook niet de instrumenten en begeleid je naar de operatiekamer met de woorden: “Doe alsof je thuis bent.”

    “Ook kun je dus docenten voor de klas zetten die alleen galgje kunnen spelen.”

    Een docent moet toch altijd wat voor de vuist weg kunnen vertellen. Zo’n studie-uur kun je toch op een leuke manier opvullen. Galgje? Alsjeblieft zeg! De mening, dat leraren steeds meer op leerlingen gaan lijken, naarmate ze langer het vak uitoefenen, lijkt dus te kloppen.

  10. @Charles [28]:

    “Je uitleg ten aanzien van kennis en informatie is onjuist: onderwijs is kennis overdracht. (of behoort dat te zijn)”

    Nee hoor die uitspraak gaat prima samen met de definities van kennis and informatie die ik gaf, een leraar behoort kennis te hebben van zijn vak en met lesgeven doet hij/zij een dappere poging doen deze kennis over te dragen, uiteraard is het succes hiervan afhankelijk van de student. Helaas zijn er in de praktijk maar weinig leraren die echt proberen kennis overdragen, het school systeem bied ook zeer weinig mogelijkheden/vrijheden voor goede leraren.

    De definities van informatie and kennis heb ik ook niet zelf bedacht hoor, staat gewoon in de dikke van dale

Comments are closed.