Het huidige schoolsysteem is ondoelmatig en niet strategisch opgezet. Ik, een 17-jarige scholier uit VWO 5, heb me ook dit jaar weer mateloos gestoord aan sommige onderdelen uit dit systeem die mij voorgeschreven worden. Laat ik u een paar voorbeelden geven.
Surveillance-uren. Als de docent door omstandigheden geen les kan geven, worden wij als leerlingen opgevangen door een surveillant. Deze is onbekend met de lesstof, dus lesgeven kan in deze situatie al niet meer.
Nadat alle scholieren plaats hebben genomen in het lokaal, wordt er door de surveillant gecontroleerd wie er wel en niet aanwezig zijn. Daarna volgen er 50 minuten waarin wij letterlijk uit het raam kunnen gaan staren.
De meeste surveillanten gaan galgje doen, een enkeling leest een verhaaltje voor. In dit uur kunnen wij natuurlijk huiswerk gaan maken, maar dan hoeft daar toch geen betaalde ‘oppas’ bij te zijn? Dat is naar mijn mening zonde van het geld. Bovendien komt vaak voor dat wij enkel voor zo’n surveillance uur naar school moeten komen, ook de leerlingen die daarvoor een uur moeten fietsen of in de bus moeten zitten.
Aan de lessen van de docenten zelf valt echter ook het een en ander op te merken. Drie van mijn leraren dit jaar hebben min of meer elke les gezegd: ‘is iedereen aanwezig? Oké, zoek het zelf maar uit.’ Dit is natuurlijk een manier van lesgeven waarbij wij leren zelfstandig te werken, maar waarom moet daar dan een docent voor betaald worden? En waarom kom ik dan eigenlijk naar school, als ik toch alles net zo goed thuis kan doen? Er zijn ook leraren die niet eens de moeite nemen om ons aan het werk te zetten, maar die gewoon een keer in de week een film opzetten, puur als tijdverdrijf.
Het grootste dieptepunt van dit jaar was TIO. In dit online schrijfprogramma moet iedere leerling een verplichte hoeveelheid teksten schrijven, van betogen tot samenvattingen. Klinkt op zich als een handige methode om je schrijfvaardigheid te verbeteren. Helaas moet er, voordat men aan een tekst kan beginnen, minimaal 15 minuten tijd worden besteed aan nutteloos voorwerk. ‘Weet je wat een alinea is? Is een samenvatting korter of langer dan de oorspronkelijke tekst?
Dit was bijna te vernederend om te maken, maar vooral zonde van onze tijd. Na afloop worden de teksten niet gecontroleerd, dus je weet uiteindelijk nog niet hoe je een beschouwing moet schrijven.
Dit schoolsysteem maakt, naar mijn mening, geen optimaal gebruik van onze bereidheid om kennis op te nemen. Er valt zoveel te leren over deze wereld, en zo weinig daarvan wordt ons daadwerkelijk onderwezen. Ik heb het afgelopen jaar steeds meer medescholieren zien spijbelen, en ik begrijp ze volkomen. Deze manier van onderwijs demotiveert.
In Nederland hebben wij de mogelijkheid om naar school te gaan en hebben we genoeg middelen om alle scholieren te onderwijzen tot goed participerende burgers. We gebruiken die middelen momenteel wel, alleen niet op de juiste manier.
Wat vindt u? Is er met het huidige onderwijssysteem inderdaad iets mis, of moet ik als puber niet zo zeuren en gewoon blij zijn dat ik naar school toe mag?
Ingezonden door Nikki
Nikkie er zijn een aantal dingen inderdaad niet gezond in die situatie. En ook precies zoals je ze vertelt. Ik ging in 1989 van school en dat was wel even anders toen. De overheid had toen nog meer middelen. Een lerarentekort zagen ze in die tijd of anders slechts heel kort daarna wel aankomen, maar is dus blijkbaar niet te voorkomen geweest…
Eerst ging het vakkensysteem telkens maar weer op de schop en kreeg je er kantklossen bij. Toen er ook niet genoeg leraren kantklossen waren, werden de verplichte leerplicht-uren maar met leegte gevuld. Dat is de huidige situatie. Van jullie kant kunnen jullie wel komen opdraven (kwantiteit) maar er staat van het onderwijs soms geen prestatie meer tegenover (kwaliteit). Dat is inderdaad demotiverend, je komt bedrogen uit. Je hebt altijd wel leerlingen die al niet zo van harte naar school gaan en dan komt dit er ook nog bij. Voor hen is het dubbel zwaar. Verder moet je sterk in je schoenen staan wil je dat geklaag om je heen een beetje van je af kunnen laten glijden (een eigen doel voor ogen houden is een must!). Het schept wel een band maar die is toch een beetje zoals die van lotgenoten.
Ik weet zeker dat de helft van je klas huiswerk zou gemaakt hebben in plaats van dat iedereen verplicht galgje doet en daar niet slimmer van wordt. Als een soort lijfeigene gebonden aan een piepklein stukje grond en dan een openbare executie moeten bijwonen. Als ik in mijn tijd een tussenuur had, dan kon je gaan en staan waar je wilde. De helft ging dan een rustig plekje opzoeken om huiswerk te doen, de andere helft ging wat kletsen of de stad in, en op latere leeftijd regelden we ook nog wel eens een voetbal bij gym. Zo deed toch nog een substantieel deel van de leerlingen iets productiefs.
Freewheelende leraren, dat is uit den boze als dat niet aan het eind van het schooljaar is maar tussentijds. Of ze hebben niet genoeg lesstof als ze filmpjes draaien (die niks met de les te maken hebben?), of het is een ontsnappingspoging uit een situatie die ze niet blij maakt (of school, of privé). Dit kan een leraar alleen maken als dit tegen het einde van het schooljaar is, en hij heeft zijn jaarrooster al af voordat het vakantie is. Dat kwam bij mij ook wel eens voor. Maar niet binnenin het schooljaar! Zo iemand neemt een gevaarlijk optimistisch risico dat hij de volgende keer geen 2 uren uitvalt, als dat wel zo is dan moeten jullie overhaast zien voorbereid te worden op een proefwerk, en daar heeft hij jullie dan mee, en zichzelf. Als dit binnenin het jaar gebeurt, kaart het dan aan bij de schoolleiding, en beroep je op de verplichtingen van jou en je ouders en dat je er wat van terug verwacht.
Tegenwoordig zit iedereen steeds meer overal met een stopwatch bij. Je kritiek zal mogelijk aan dovemansoren gericht zijn als je niet zegt hoe vaak dit of dat gebeurt. Als je vergelijkingsmateriaal nodig hebt: in mijn tijd (en dus ook die van een aantal leraren bij jou?) was 1 of 2 vrije uren per week niet te voorkomen, dat was ook zo verspreid over de vakken dat die er niet noemenswaardig door in het gedrang kwamen. Als er langer verzuim was bij leraren werd dit binnen korte tijd opgevangen met iemand die er ook verstand van had (er was nog geen lerarentekort). In het geval van jouw school is het belangrijk dat leerlingen in de gelegenheid moeten worden gesteld om als ze dat willen, ongestoord hun huiswerk te kunnen doen op die momenten dat leraren uitvallen, niet dat je afgeleid moet worden door galgje of een gespannen sfeer waar je wat zit te staren en je tijd uitzitten.
Zé [3] reageerde op deze reactie.
@Pteranodon [2]: Dit artikel lijkt me wederom te bewijzen dat het er helemaal niet om gaat om de jeugd op te leiden tot onafhankelijk zelfstandig vrij denkende mensen.
Zelfs de leraren zelf laten zich opsluiten met een groep medemensen en weten dus ook niet meer waar ze mee bezig zijn.
Hopelijk opent dit beleid wél de ogen van de leerlingen om ook niet langer meer te wachten op een handreiking in de begeiding naar hun toekomst van hun pseudo opvoeders, ( leerkrachten etc.), en zet het er toe aan het heft in eigen hand te nemen.
Ik zou zeggen; eis fatsoenlijk onderwijs, of kap ermee.
De jeugd houdt het mijn inziens op deze manier zelf in stand, door mee te doen aan deze onzin.
Life is to short.
Zé.
[WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.
Ratio [4] reageerde op deze reactie.
@Zé [3]: Ze: deze reactie kwam in de spambak, we censureren niet, maar soms is ons spamfiltertje iets te actief.
Mooi om eens te lezen uit first hand scholier!
Even over de ‘zoek het zelf maar uit’ leraren:
ja dat kan je doen als je een klas voor je hebt welke enorm gemotiveerd is om van dat vak meer te weten. En dat is de eerste taak van een leraar. Motiveren, stimuleren en dan studeren. Een klas welke geen fatsoenlijke inhoudelijke vraag stelt, riekt naar des interesse, en dan maakt het eigenlijk niets meer uit, al legt de leraar wel alles uit.
Het zelfstandig verdiepen in de stof krijgt mijn JA, het zoek het maar uit, wat als term ook neerkomt op desinteresse, NEE..
Bedankt Nikki, altijd fijn om te horen dat er nog jonge slaven in opleiding zijn die kritisch naar alle verplichtte zaken kijken.
Nikki, je vergeet er bij te vertellen dat je daar onder dwang zit. Als je weg blijft komt de leerplichtambtenaar in actie met boetes en geweld.
Here we go again.
De vertaling van deze slaventaal gaat als volgt:
Het wapen is niet verkeerd. Zolang er maar iemand anders is die het hanteert . Iemand met “goede bedoelingen”. Dan wordt het wapen vanzelf “goed”.
my….brain….hurts..
Zé [9] reageerde op deze reactie.
@Liberty 5-3000 [8]: Hoe was het ook al weer?
“De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen”?
Het systeem wordt vooral in stand gehouden door degen die er in berusten, de ‘makke schapen’.
Liever een zwart schaap….
Zé.
Nikki, gefeliciteerd met jouw stel zelfstandige hersens. Hopelijk lopen er zo nog meer rond, van jou generatie.
Wat je schrijft is bekend en/of geen verrassing: de dwang, de inefficiëntie, het over de balk gooien van geld, enz.
Het enige waarover ik mij verbaas, zijn enkele details in jouw betoog. Zoals dat jij, met het niveau 5 VWO, nog lastig gevallen wordt met basale zaken als “wat is een alinea” en de vraag of een samenvatting korter of langer is dan de oorspronkelijke tekst.
Als dát het niveau is van het VWO 5 onderwijs, waar straks de nieuwe “bestuurders” uit komen, de financieel adviseurs, de medisch specialisten, de “economen” van morgen, enz, enz, dan houd ik mijn hart vast.
Serieus, je mag je gelukkig prijzen met jouw onderzoekende en relativerende geest.
Zé [11] reageerde op deze reactie.
@offthegrid [10]: Helemaal mee eens, en Nikki, wellicht van belang deze site bij je klasgenoten onder de aandacht te brengen?
Zé.
“Dit is natuurlijk een manier van lesgeven waarbij wij leren zelfstandig te werken,”
Neen ! Dat is geen manier om zelfstandig te leren, dit vanwege het biologische feit dat de hersenen in die leeftij bezig zijn om dit deel in de hersenen nog te ontwikkelen ! (het planningsgedeelte is gewoon nog afwezig in de hersenen !)
En daarom falen al die studie pleinen want kinderen zijn nog niet in staat om zelfstandig te plannen !
En dat zou de overheid (met hun oneindige budget en de beste psychologen en orhopedagogen in dienst) niet weten ??? Natuurlijk weet de overheid dat kinderen NIET kunnen plannen.
Het is hetzelfde als dat je zegt tegen een beenloze, kom we gaan je looptraining geven….
Hoc Voluerunt [19] reageerde op deze reactie.
Hoi Nikki,
In mijn tijd was het al niet veel beter…, en ik ben nu 32. Mijns inziens was er toen al een hoop mis met het onderwijssysteem en dat zal er in de loop der jaren niet beter op geworden zijn.
Zé [14] reageerde op deze reactie.
Hoc Voluerunt [17] reageerde op deze reactie.
@Dinges [13]:
Onder-wijs is geen Boven-wijs noch Eigen-wijs.
What’s in a name?
Zé.
Als je levensovertuiging stuit met iedere school in de nabije omgeving kun je aanspraak maken op vrijstelling van de schoolplicht.
Dan kun je kiezen om thuis te onderwijzen.
Als leerkrachten boekjes kopen en die boekjes na-praten dan lijkt het mij een eenvoudige taak om zelf die boekjes in te zien en te lezen en zo de inhoud over te nemen.
Lpw:
In Artikel 5 van de leerplichtwet staan de volgende gronden voor vrijstelling. De ouders zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school staat ingeschreven, zolang
a. de jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten;
b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning – of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland – gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;
c. de jongere als leerling van een inrichting van onderwijs buiten Nederland staat ingeschreven en deze inrichting geregeld bezoekt.
Hoc Voluerunt [19] reageerde op deze reactie.
Ik zie toch wel een mooie mogelijkheid om ook het onderwijssysteem te saboteren. Waarom niet een libertarier daar ‘aan het werk’ hebben die in dat uurtje een lesje ‘de echte wereld’ geeft? 😀 Of een lesje écht zelfstandig denken.
Ik ben zelf van het proefjaar tweede fase en we zagen het toen al spaak lopen. KAnsloze vakken als culturele vorming en samenraapsels van technische vakken terwijl ik ook al alle natuur- schei- en wiskundevakken deed.
Toen waren de docenten iig nog aardig mondig en gingen ze nog hun eigen gang en werd er nog enigszins klassikaal les gegeven en hadden ze schijt aan de zelfstandige opdrachten. En nu?
@Dinges [13]:
@Nikki.
Ik ben inmiddels 28 en het was in mijn tijd niet goed en nu zeker niet veel beter.
ik heb ook geen middelbare school diploma, Zet een persoon die helemaal wild is van de IT en geschiedenis en filosofie maar eens tussen hout en bouw en administratie en metaal werkers opleidingen.
Meer smaken waren er niet.
Dus dan ga je raddraaien en ook de leraren werkte enorm demotiverend, zoals nikki ook omschrijft.
Toen een leraar in de 3e klas tegen mij zei “ik ga jou kapot maken en zorgen dat je van school geschopt wordt”omdat hij me niet mog (meneer de leraar dronk in de klas en kwam stoned op school aan) was mij al duidelijk dat het onderwijs niets voor mij was.
De Jeugd moet niet leren zoals ze nu doen, daarbij is VWO Havo VMBO niet meer relevant.
Onderwijs is een instrument geworden om boeken er tijdelijk even vlug in de stampen, zonder daadwerkelijk kennis te vergaren en te verwerken in je koppie.
Gewoon stampen en kijken wat blijft hangen.
de Jeugd en ik zelf ook niet in mijn tijd, wordt helemaal niet geleerd kritisch na te denken.
Logica regels, argumentatie regels. Wetenschappelijk denken.
Dat wordt iet geleerd..
Alles gaat met de mentaliteit, wat in het boek staat klopt altijd en dus stamp hete r maar in als feit, maar als je het in twijfel trekt krijg je strafwerk voor je kiezen, je verstoord de les.
School moet er niet zijn om kennis er in te stampen, maar een middel zijn te leren hoe je kennis kan vergaren, bekritiseren en verwerken. Nioet enkel lezen en onthouden.
Het gehele onderwijs maakt enkel drones die een boek kunnen opdreunen, maar het analyseren of beargumenteren zit er niet bij zonder drogredeneringen.
Zé [18] reageerde op deze reactie.
@Hoc Voluerunt [17]: Precies Hoc, en weet je, wat jij in grote lijnen beschrijft is precies zoals een stel idioten dit systeem bedacht hebben, het is exact zoals jij constateerd, ik heb ergens een artilek, kan het nu helaas niet vinden, uit de jaren 20, waar precies staat uitgelegd hoe niet-denkende slaven te creëeren.
Wel dat plan is in grote lijnen gelukt, lijkt mij, als we naar het huidige onder-wijs systeem kijken.
Het commentaar wat ik het vaakst krijg als ik zeg dat ik de kinderen van mijn vriendin het liefste van school weg zou houden, dat ze dan hun sociale leven missen.
Nou sorry, ik zie ze eerder a-sociaal worden door die k*tschool, dan sociaal.
Waarom? Wel, ze groeien op met het idee de beste, knapste, snelste, strerktste etc. moeten zijn, concurrentie, geen samenwerking, geen samenleven.
Als de jongste zijn klasgenoten wilt helpen met hun taken, krijgt hij straf!!
Waarom je kinderen uit handen geven aan een stel incompetente leerkrachten die net van de pabo komen en geen klap levenservaring hebben?
Ik snap echt niet dat je je kind naar school stuurt als je werkelijk van ze houdt!
Zé.
Hoc Voluerunt [19] reageerde op deze reactie.
@Zé [18]:
Ligt er ook aan welke school natuurlijk.
Volgens mij zou de filosofie van steiner jou wel liggen.
Wat betreft concuirreren en de beste zijn, daar is niets mis mee. Motiveren het beste uit jezelf te halen zou de insteek van iedere school moeten zijn.
Maar dat is de maatschappij niet ergo de school ook niet. Er heerst een, doe maar normaal en middelmatig mentaliteit ipv een gezonde drang om uit te blinken.
als je je kop hier boven het veld uitsteekt wordt hij er sociaal vanaf gekapt.
@Charles [15]:
Leuke is dat leraren en scholier met de gekste dingen te maken krijgen zoals de nietsnut lessen enkel en alleen om aan de leerplicht te kunnen voldoen.
@Charles [12]:
Niet helemaal waar.
Mijn dochtervan 4 kan al planmatig dingen aanpakken.
Ligt ook een beetje aan de aard van het beestje. als je kinderen vroeg leert pragmatisch denken dan kunnen ze heel goed plannen.
Kwestie van leren denken en leren leren… ipv leren informatie enkel en alleen opslaan en herhalen.
Daar heb je een harddisk voor of cd speler.
offthegrid [20] reageerde op deze reactie.
Zé [21] reageerde op deze reactie.
Charles [22] reageerde op deze reactie.
@Hoc Voluerunt [19]:
Ja maar meneer Hoc, u bent dan ook vast en zeker met aandacht bezig met uw dochter van 4. Ik bedoel, zoals een ouder ook met het kind bezig zou moeten zijn: aandacht, liefde, met speelsheid nuttige vaardigheden aanleren, praten, spelen, tijd en gelegenheid geven om foutjes te maken, opvangen na foutjes, troost na verdriet, enz, enz.
En dat is heel wat anders dan ik in mijn omgeving zie: spelcomputertje of 2-3, GSM’metje en daarna pappie en mammie alsjeblieft niet lastig vallen. In het weekeinde de “kids” (gruwelwoord) gewoon ’s morgens die køt-TV laten kijken terwijl ze zelf tot de middag in hun nest liggen stinken, enz.
Ach, een ouder worden kan bijna iedereen, een ouder zijn is heel wat anders.
Zé [21] reageerde op deze reactie.
@offthegrid [20]: “Ach, een ouder worden kan bijna iedereen, een ouder zijn is heel wat anders.”
Of: Ouder worden kan bijna iedereen, ouder zijn is heel wat anders.
@Hoc Voluerunt [19]:
Ja, inderdaad, ik zou ze het liefst naar de vrije school laten gaan, maar datziet moeders niet te zitten, want dan mist hij z’n vriendjes, en dient hij 2x per dag in de bus te zitten…….
En jij dacht toch niet dat dat door de Daltonschool waar hij nu op zit als mogelijkheid wordt aangedragen?
Niks, gewoon naar de scholengemeenschapfabriek en verder worden er geen alternatieven besproken of aangedragen, noch aan de ouders noch aan de leerlingen.
Hoeven ze ook niet te kiezen.
Tsja.
Zé.
@Hoc Voluerunt [19]:
Je gedachte gang als informatie opslaan en computer geheugen deel ik NIET.
Je kan pas verder kijken als je feitelijke kennis hebt. Kennis is het begin punt van alles. Wat je tegenwoordig vaak hoort is dat alle kennis beschikbaar is via het WWW is KUL.
Vroeger hadden we daarvoor bibliotheken en iedere burger kan trouwens gratis in de universiteits-bibliotheek kennis vergaren.
Kennis is aanwezig via de byb en het web. maar als je NIET weet waar je naar moet zoeken of onbekend bent met de informatie heb je er NIETS aan ! Ik loop al een aantal jaartjes rond op moeder aarde, en ik kom steeds meer tot de conclusie dat ik niets weet en elke keer als ik wat leer kom ik op andere websites terecht met informatie waarvan ik het bestaan nimmer heb gekend. Met hele andere inzichten en veel nieuwe informatie.
En als je onbekend bent met bepaalde-kennis hoe kan het kind dan zoeken naar die kennis ?
Aan de basis van elk onderwijs staat KENNIS ! (kennis is macht)
offthegrid [23] reageerde op deze reactie.
Igor [27] reageerde op deze reactie.
Hoc Voluerunt [30] reageerde op deze reactie.
@Charles [22]: Een flinke tegenspraak in uw reactie:
versus
Dan schrijft u nog:
En? Wat bewijst dat? Dat u al heel lang adem haalt? Er zijn mensen die in de eerste 20 jaren van hun leven meer levenseravring en wijheid opdoen dan mensen die 80 jaren hebben rondgehobbeld op deze aardkloot.
Kortom, bedankt voor uw openbaring dat u tot de oudere generatie behoort, maar het is verder geen bewijs of onderbouwing van wat dan ook.
Ja, en een hoop napraterij en conditionering.
Echte levenservaring is vrijheid, intermenselijk begrip en -contact, zelfbeschikking en een rationele denkwijze.
Charles [24] reageerde op deze reactie.
@offthegrid [23]:
Dus als je 20 jaar op de aarde rondloopt behoor je tot een oudere generatie ?
Grappig dat je logisch probeert te redeneren, maar als je mijn reactie NIET begrijpt vraag dan gewoon om uitleg. Je zogenaamde intellectuele reactie raakt kant nog wal.
(ratio is gebasseerd op verstandelijke redenatie en heeft niet van doen met intermenselijk begrip. Maar wel knap dat je in 1 zin deze tegenstellingen gebruikt…)
Iemand die in een gevangenis leeft heeft ook een echte levenservaring hoor. Maar goh wordt het eens tijd om gewoon weer aan je strijkwerk te gaan ?
offthegrid [25] reageerde op deze reactie.
@Charles [24]: U schreef “ik loop al een aantal jaartjes rond op deze aardbol”. Dat kan ik verkeerd hebben geïnterpreteerd, maar hiermee insinueert u toch wel dat u geen prille jeugdige meer bent, eerder een leeftijd heeft boven het gemiddelde. Verder vergelijk ik alleen maar, dat iemand in 20 jaar meer kan hebben meegemaakt dan iemand van 80 jaar. En daarmee op zijn 20e ook meer levenservaring kan hebben.
De opsomming die ik geef bij echte levenservaring zijn geen synoniemen, maar een opsomming die allemaal uit echte levenservaring gehaald kunnen worden. Als ik schrijf dat de vervoersmiddelen fiets, auto en trein wielen hebben, gaat u mij dan ook vertellen dat een fiets geen trein is? Duhuh.
En strijkwerk? Die mag u dan weer even uitleggen a.u.b.
En eerst begrijpend leren lezen, dan veroordelen of iemand’s reactie kant noch wal raakt. Bij nader inzien moet ik inderdaad uw leeftijd misschien anders interpreteren. Iemand anders (ik niet hoor, voor alle duidelijkheid) zou kunnen denken dat uw reactie geschreven is door een twintigjarige die nog heel veel moet leren, maar dat zelf nog niet doorheeft en denkt de hele wereld al aan te kunnen. Vaak een typisch gedrag van jongeren die nog geen kritiek hebben leren verdragen, omdat alles tot nu toe gemakkelijk in de schoot geworpen is. Maar gelukkig denk ik zo niet.
Overigens: over mijn eerste aangehaalde internet-tegenstelling lees ik niets.
Charles [26] reageerde op deze reactie.
Igor [27] reageerde op deze reactie.
@offthegrid [25]:
Wat ik bedoel te zeggen is dat het internet bol staat van wijsheden en kennis echter als je niet weet WAAR je naar moet zoeken, deze websites voor je gesloten blijven. Zo was het boek “De wereld is geluid” (Nada Brahma door Joachim Berendt) helemaal nieuw voor mij. Maar pas toen ik begreep dat alles geluid is, kon ik doelgericht op internet ernaar zoeken en ging een wereld voor mij open.
Kennis ging vooraf !
Ik insinueer helemaal NIETS, ik schrijf woorden op en jij geeft er JOUW betekenis aan, that’s all. Daarom schrijf ik ook als je niet begrijpt wat ik bedoel (welke betekenis ik aan mijn woorden geef) vraag dan om uitleg.
Mensen hebben geen meer of minder levenservaring, mensen hebben een ANDERE levenservaring.
“Echte levenservaring”, elk mens heeft een ECHTE levenservaring. De gehandicapte heeft een echte levenservaring, de gevangene in de doden-cel heeft een echte levenservaring zo heeft ook iemand die elf jaar in coma ligt een echte levenservaring hoor !
(strijken was flauw, was ingegeven door Pim)
@Charles [22]: @offthegrid [25]:
Ik snap niet helemaal hoe jullie discussie zo hoog op kan lopen, ik denk dat we het over dit onderwerp in grote lijnen wel eens zijn.
Wellicht is verwarring ontstaan doordat sommige woorden verkeerd geïnterpreteerd/gebruikt worden?
Kennis -> het kennen van; bekendheid met
Informatie -> inlichting, gegevens
Kennis en informatie worden vaak gebruikt als synoniem voor elkaar – dat is niet correct – zonder dit al te veel te verdiepen: Informatie kan je opslaan, kennis is gebonden aan een persoon.
Offdegrid jammer van die laatste alinea, te veel vage begrippen voor een heldere discussie.
“Echte levenservaring is vrijheid, intermenselijk begrip en -contact, zelfbeschikking en een rationele denkwijze.”
Niet echt een duidelijke formulering, is dit je persoonlijke definitie van het begrip levenservaring? Denk je dat levenservaring er voor zorgt dat mensen deze eigenschappen ontwikkelen?
Misschien beter om terug te keren naar de kern van dit artikel, Onderwijs in nederland, het is 3x niks! niet alleen voor de scholieren maar ook voor de (goede) leraren is er geen zak aan. De 3e niks is voor de inhoud.
het onderwijs zit nog vast in een tijd dat informatie enkel analoog beschikbaar was, het verschil tussen school nu en school “vroeger” is zit voornamelijk is het aantal gemotiveerde leraren en in de toepasbaarheid van de lesstof.
Daarom zie je ook een splitsing in de meningen,
aan de ene kant de scholieren van nu: die zien vooral dat er vaak geen gemotiveerde leraren beschikbaar zijn,
en aan de andere kant de ouderen die zich boos maken over de slechte kwaliteit van het huidige onderwijs en met nostalgie terugdenken aan de tijden waarin de informatie er ten minste fatsoenlijk ingestampt werd.
Ik ben van mening dat er een ware revolutie nodig is op het gebied van onderwijs, een libertarische oplossing zou mooi zijn maar kan dat ook met behoud van gelijke kansen ipv economische situatie van de ouders?
Charles [28] reageerde op deze reactie.
@Igor [27]:
Ik begrijp dat je terug on-topic wilt, echter met deze opmerking: offthegrid en ondergetekende waren op een uiterst fatsoenlijke manier onze menigen aan het uitwisselen en verduidelijken.
Je uitleg ten aanzien van kennis en informatie is onjuist: onderwijs is kennis overdracht. (of behoort dat te zijn)
Als ik zeilles geef dan draag ik mijn kennis over zeilen over.
Scholen zeggen nu, hier is het internet alle informatie is beschikbaar dus je hebt geen kennis meer nodig.
Maar ik heb geen fuck aan internet als ik midden op de plas aan het zeilen ben. Ik heb parate kennis nodig die ik direct kan inzetten.
Een overheid daarentegen is gebaat bij domme volgzame mensen. (geen kennis over wetten en rechten en drillen in de klas)
De revolutie op onderwijs ? Is weer terug naar 1890, ouders onderwijzen hun kinderen en ouders voeden hun kinderen zelf op.
offthegrid [29] reageerde op deze reactie.
Igor [40] reageerde op deze reactie.
@Charles [28]:
Dát vind ik wel goed onderwijs: nuttige basisvaardigheden. Een of enkele talen om mee te kunnen communiceren, rekenvaardigheid, wat logica over gevaar, wat morele voorstellen, leren voorbereiden als je iets gaat doen (zoals zeilen), praktijkvaardigheden, enz.
Maar wie kan er nog rekenen, tegenwoordig? De leraren van de pabo’s moesten een paar jaar geleden terug naar school voor hun reken- en taalvaardigheid. Mensen in de zorg moeten weer leren met breuken te rekenen, omdat ze bij de toediening van medicijnen de verhoudingen niet meer kunnen berekenen (praktijkgeval in mijn kennissenkring).
Ik zie knullen van 16 die geen hamer kunnen vasthouden. Wel snelle duimen met hun GSM’s en spelcomputers. Ach, ik zal wel een ouwe løl worden en het aan de generatiekloof wijten.
@Charles [22]:
Charles.
Kennis is informatie opslaan als een computer.
Je geeft het zelf al aan.
De een site zegt dit en de andere zegt dat .
ik leer mijn kinderen logica gebruiken in de vorm van .
als a niet b is is b niet a, en als a niet a is dan is het onjuist.
de KLennis vergaren waar jij het over hebt is een optelsom van boeken en informatie lezen en voor waar aannemen tot je een website tegen komt die anders beweert.
En kennis aandragen heb je ouders en leraren voor inderdaad, maar de leraar heeft eerder de plicht het kind vrij te laten en de middelen te geven deze informatie te behandelen.
dan leren ze in sneltrein vaart dat beloof ik je .
Je kan nog zo veel boeken lezen en deze ksnnis aannemen. Maar zonder het vermogen om logica te gebruiken heb je er geen ruk aan.
Dat leren ze je op basisscholen en middelbare scholen niet. Dit wat hier staat is waar, omdat het hier staat. Dat is de mentaliteit van scholen toen ik er op zat, en nu nog steeds.
Op de vrije school kennen ze een andere aanpak. En vreemd genoeg komen de andere scholen daar nu ook achter dat het toch werkt.
uitstroom kak buurt basis school 65% VMBO 20 % Havo 15% VWO Gymnasium
De Vrije school waar ze wel dergelijke dingen leren en kennis vanuit het kind zelf te laten komen .
70% VWO Gymnasium 10% Havo 20% VMBO zo liggen de verhoudingen ongeveer.
Over het algemeen beleven die kinderen ook lol in het leren ipv de gangbare methode van kennis er in stampen no questions asked.
Als een kind iets wil weten dan willen ze het weten en kunnen ze op internet of naar de bieb.
Daar hebben ze school helemala niet voor nodig.
Wat ze wel nodig hebben is dat ze leren leren. Zodat ze waarheid en onwaarheid op een wetenschappelijke manier kunnen onderbouwen en met logica kunnen behandelen.
Charles [32] reageerde op deze reactie.
Comments are closed.