De problemen rondom Inholland zijn nog maar het topje van de ijsberg. Het gaat de verkeerde kant op met het onderwijs in Nederland. Het HAVO niveau van nu is te vergelijken met het MAVO niveau van 30 tot 40 jaar geleden. Een trend van de laatste paar jaren is een groeiend aantal leerlingen op HAVO en VWO, terwijl de aantallen op het VMBO afnemen.

En dat terwijl de Nederlandse kinderen echt niet opeens slimmer geworden zijn. De verhouding tussen jongens en meisjes in het hoger onderwijs wordt steeds schever. Werkgevers zien de vakkennis beetje bij beetje dalen. Wat is er aan de hand?

Een van de problemen is naar mijn mening het competentiegericht onderwijs. Het gaat namelijk steeds meer over plannen, het maken van werkstukken, het hebben van inlevingsvermogen, samenwerken en goed kunnen organiseren.

Dat zijn natuurlijk belangrijke vaardigheden, maar we vergeten wel even de daadwerkelijke vakkennis. De docent is een begeleider geworden.  Een manager die vakkennis overbrengen niet meer als voornaamste prioriteit heeft.

Het beoordelen van scholen op het aantal geslaagde leerlingen werkt averechts op het onderwijsniveau. Want hoe laat je zoveel mogelijk leerlingen een diploma halen? Door het niveau te laten dalen.

Ook het gebrek aan universitair geschoolde onderwijzers is een probleem. Leerkrachten die leerlingen voorbereiden op een universitaire studie, horen deze zelf ook genoten te hebben. Als het kennisniveau van het onderwijspersoneel daalt, neemt het kennisniveau van de samenleving af.

Dan heerst er ook nog het beeld dat VMBO niet goed genoeg is. Ouders willen hun kinderen hoe dan ook op HAVO of hoger krijgen, en proberen dit op allerlei manieren te realiseren. Het gevolg hiervan is dat er grote hoeveelheden kinderen op een niveau belanden wat ze eigenlijk niet aankunnen. Het onderwijs draait echter niet meer om kennis, wat ervoor zorgt dat deze kinderen toch op dit niveau blijven.

De combinatie van kennis, houding en gedrag klopt niet meer. Het is goed dat misstanden, zoals die van Inholland, aan het licht komen. Nederland moet wakker worden en gaan inzien dat de kwaliteit van onderwijs er toe doet.

Ingezonden door Nikki

13 REACTIES

  1. Voor WOII had je 3 mogelijkheden om te studeren, je ouders hadden geld en betaalden de studie, of je kreeg als je talentvol was een beurs, of je volgde een avondstudie. Dit werkte over het algemeen best redelijk. De getalenteerde student met een beurs zorgde dat hij zijn kans greep. De student die een avondstudie volgde had liefde voor zijn vak en veel doorzettingsvermogen. En de rijke studenten zorgden voor enig elan.

    Dit stelsel zorgde voor een selectie aan de poort. Veel studenten waren gemotiveerd en men wist vaak waar men het voor deed. Voor de egalitaire collectivist was dit een nachtmerrie. Iedereen moest kunnen studeren. De gevolgen zien we nu om ons heen. Niet gemotiveerde studenten worden in opgeschaalde universiteitsfabrieken tegen minimale inzet “academisch gevormd”.

    Het bedrijf waar ik voor werk neemt meestal HBO-ers in dienst, maar ze kunnen niet spreken, schrijven of rekenen. De meeste kunnen geen voordracht of presentatie houden, of in korte tijd een rapportje opstellen. Om het over hun vakkennis maar niet te hebben…

  2. “Een van de problemen is naar mijn mening het competentiegericht onderwijs.”

    Is onderwijs niet altijd competentiegericht? Als er in het examenprogramma staat: “De kandidaat kan een eerste-orde-differentiaalvergelijking oplossen,” wat is dat dan anders dan een competentie?

    “Het is goed dat misstanden, zoals die van Inholland, aan het licht komen.”

    Dat klopt, maar als iedere school apart aan het licht moet komen en het probleem niet in het algemeen kan worden besproken en opgelost, dan doe je feitelijk niks.

    Inderdaad moeten, zeker in de bovenbouw op HAVO, maar zeker VWO, universitair geschoolde docenten lesgeven. Bij ons zat een docent van een gefuseerde MAVO, die zich allemaal gymklasjes liet toebedelen. Die kreeg hij echter alleen maar t/m 3 gymnasium, hoewel ik hem zeker in staat achtte om een eindexamenklas te begeleiden. Het lesgeven van dit soort docenten heeft echter iets onderwijzerigs, terwijl je in een bovenbouw het denken moet trainen.

    Piet Vroon noemde in de jaren zestig overigens het universitair onderwijs al ZULO, zeer uitgebreid lager onderwijs.

  3. Niet te vergeten alle verplicht gestelde maatschappelijke vakken.
    Je kent ze wel, maatschappijleer voor gevorderden over hoe je een deugdzaam burgertje wordt.
    In het MBO enkele jaren geleden doorgevoerd (gelukkig vor mijn tijd want ik was zeker gezakt voor die les)

    Het is het amerikaanse principe van ” no child left behind” waarin standaarden worden versoepeld om het anderen gemakkelijker te maken, waardoor je de waarde van een dergelijk diploma ook omlaag haalt.

    Echter, waar ik voor in de banken gezeten heb om te leren heb ik nooit wat aan gehad. Wat in in de fabriek, magazijn, bouw, beveiliging en in de It geleerd heb heb ik 100x meer aan gehad dan al die nutteloze bull op school.

    Filosofie en geschiedenis studeerde ik thuis wel in recente boeken, ipv al 20 jaar achterhaalde leerstof die ooit goedgekeurd is door ambtenaar A, met al helemaal 0,0 kennis.

    Ook zoiets, goedkeurd lesmateriaal… ZUCHT.

    Door werken leer je vaak meer dan op school.
    de BBL (Beroeps begeleidende leerweg) is dan ook zeker aan te raden boven de BOL.

    Ik snap echter niet dat sommige universitaire opleidingen of HBO bachelor opleidingen niet op de zelfde wijzen tot stand kunnen komen.
    simpelweg dat de werkgever je aan het opleiden is en je tegelijkertijd een centje verdient ipv een onkundige leraar. Of een leraar met verouderde vakkennis.

    Zeg nou eerlijk, wat kan iemand die al 20 jaar lerar is en niet meer of nooit in het vak gezeten heeft je leren over een vak in de huidige tijd, wat een werkgever je niet binnen enkele weken kan leren tegenover 4 jaar?

    vrijeradikaal [8] reageerde op deze reactie.

  4. “Ik snap echter niet dat sommige universitaire opleidingen of HBO bachelor opleidingen niet op de zelfde wijzen tot stand kunnen komen.”

    Omdat daar de beslissers worden opgeleid en de meeste mensen uit de hogere middenklasse of de gegoede burgerij er niets voor voelen om in een schoenendoos op een bedrijventerrein te worden weggestopt. Ik wil in een stadscentrum werken om te kunnen netwerken en eigenlijk niets doen, wat verdacht veel op werken lijkt. Machines werken voor ons.

  5. @Hoc Voluerunt [6]:

    Burgerschap op school

    http://jongeburgers.slo.nl/school/

    Ja…heus waar….allemaal kleine Jan Petertjes en (P)ruttjetjes , zullen we ze de KABBALA bandjes alvast maar omdoen.

    Overdag in het licht gelukkig zijn , en in het donker ( in de duisternis ) steenbewerken in het korfje.

    Er lopen lieden op deze wereld rond die zijn simpelweg eng.

  6. Op de arbeidsmarkt vragen werkgevers steeds meer opleidingen van hun potentiële werknemers, Maar vergeten daarbij dat iemand die goed kan leren uit boekjes en via internet plak en knip kennis opdoet om zoveel mogelijk diploma’s te kunnen halen, maar deze mensen begrijpen vaak totaal niet hoe zij hun theorie om moeten zetten in de praktijk. Mensen die goed zijn in de praktijk kunnen vaak niet uit boekjes leren en worden door werkgevers vaak niet op hun waarde geschat. Oudere werknemers die al vele jaren praktijkervaring hebben in hun vak, wordt tegenwoordig ook geen rekening mee gehouden. Het enige wat telt zijn diploma’s ongeacht of deze wel inhoud hebben van de kennis die verlangd wordt.

    reiny [10] reageerde op deze reactie.
    Mike [12] reageerde op deze reactie.

  7. Wat je veel hoort, en waarom veel intelligente mensen toch vroegtijdig de school verlaten.

    “Als je dat papiertje maar hebt joh”

    6 jaar van mijn leven verpesten om een stukje papier?
    En dan nog geen nuttige kennis bezitten?
    Ja dag, ik ga wel geld verdienen en een vak leren

  8. @Qvic [9]: Ze vragen steeds meer opleidingen omdat men in het bedrijfsleven ziet dat de basis niet meer geleerd wordt. Waar vroeger een MAVO diploma voldeed is het niveau zo ver gedaald dat men nu bijna VWO nodig heeft om het zelfde werk te doen. Indien de opleidingen niet zover waren aangepast dat iedereen ze kon doen, dan had die werkgever ook niet om steeds meer papiertjes gevraagd.

    Indien het mogelijk zou zijn om onderwijs te privatiseren dan zou die werkgever er totaal geen moeite mee hebben om iemand op zijn kosten op te laten leiden in een richting en met het eindresultaat wat nodig is voor de functie.

    De meeste opvul-uren zijn dan al niet meer nodig alsmede het belachelijke zonde van het geld zijnde uurtje maatschappijleer.

  9. De ondergang van ons onderwijssysteem is begonnen met de z.g. Mammoet-wet toen de oude, bekende en zichzelf bewezen hebbende schooltypen werden afgeschaft.

    Dit ging tevens gepaard met een (stiekeme) niveau-aanpassing. Naar beneden welteverstaan want, in het kader van ‘iedereen gelijk, dus gelijke kansen’, moest zelfs Jantje en Mohammed een papiertje kunnen bemachtigen. Ook al lag hun IQ een ‘beetje’ onder de maat.
    De grootste waanzin werd uitgehaald bij de toegang tot het WO. Niet de besten werden toegelaten maar de geluksvogels die de loterij wonnen. Kun je nagaan wat het niveau is van de huidige leerlingen.

    Komt nog bij dat men blijkbaar een centraal (rijks)eindexamen heeft afgeschaft. Nu mag de slager (de betreffende school) zijn eigen vlees keuren…
    De gevolgen daarvan kennen we onderhand.

    Nederland Kennisland. Ja, ja, aan m’n hoela.

Comments are closed.