Deze week sprak Hans Hillen uit wat iedereen al wist, de missie in Afghanistan is vooral een vechtmissie. De politieke pleister, het is een politie missie, laat men liever op de inmiddels etterende wond zitten. Men is de heer Hillen niet dankbaar.
Er zijn nog meer Orwelliaanse begrippen de politiek ingeslopen. De euro brengt welvaart. De Grieken betalen hun leningen altijd terug. De economie moet gestimuleerd worden, het AOW stelsel is betaalbaar. Achter iedere Orwelliaanse term schuilen hardwerkende ambtenaren en politici die door de politieke lading nooit de eer krijgen die ze verdienen. Sterker nog, ze lopen het risico verketterd te worden door populistische websites. Terwijl de Orwelliaanse dualiteit waarbinnen ze opereren nu nog hard nodig is.
Ik licht dit toe met het begrip mobiliteit. Het vrij reizen naar verre landen wordt al sinds mensenheugenis mogelijk gemaakt door zogenaamde paspoorten. Niemand staat hierbij stil. Echter er was ooit een tijd dat niemand een paspoort nodig had. Slechts door generaties van diligent werkende ambtenaren is de term reisdocument ingeburgerd. Waar eeuwen geleden iemand zonder paspoort overal kon gaan en staan kom je nu een land niet binnen als je geen document met vingerafdruk bij je draagt. In veel landen dient dit document nog van een inktstempel voorzien te zijn, omdat men zonder dit zogenaamde visum niet welkom is.
Het vrij reizen binnen een land was tot voor kort een grotendeels regelvrij domein. Iets dat natuurlijk niet kan binnen het denkraam van de met mobiliteitsbeleid belaste ambtenaar. Knarsetandend hebben generaties ambtenaren moeten dulden hoe de burgers zonder ambtelijke directieven vrij binnen een land konden reizen. Gelukkig is het afgelopen decennium ook op dit beleidsterrein vooruitgang geboekt, de burger dient thans gewapend met een ID kaart de straat op te gaan.
Een epische strijd is gevoerd tegen de vrije automobiliteit. Na een aanvankelijk misplaatst enthousiasme van het ambtenarenkorps heeft de auto haar rol van zwart schaap opgenomen. Meer dan een generatie lang zijn politici en ambtenaren het volk collectivistische transport oplossingen aan het opdringen. Door collectivistische vormen van transport zwaar te subsidiëren en het autoverkeer steeds meer te belasten. Een centraal probleem is dat de automobilist vrijheid heeft. Hij is niemand verantwoording verschuldigd, hij kan binnen zekere grenzen gaan waar hij wil. En niemand die hem kan controleren. Zodra er een kastje in de auto zit dat precies registreert waar de automobilist is, kan corrigerend worden opgetreden. En is het mogelijk deze individuele vrijheid onder staatscontrole te brengen. Diverse ambtenaren en ministers hebben middels rekening rijden getracht dit ideaal beeld te realiseren. Het heeft ze 10 jaar gekost maar het is ze niet gelukt.
Waar anderen falen zegeviert Neelie. Eigenlijk zonder veel discussie heeft ze het controle kastje in de auto weten te krijgen. Op kosten van degene die de auto aanschaft. Vanaf 2015 mogen alleen nieuwe auto’s met een e-Call controle kastje de weg op. Het doorslaggevende argument was nu eens geen terreur. Maar persoonlijke veiligheid. Bij een ongeval dient de auto zelf de alarmdiensten op te bellen. Dit maakt iedere auto traceerbaar. Binnen niet al te lange tijd zal iedere automobilist gevolgd worden. Mogelijkheden voor toekomstig beleid zijn onder meer het automatisch volgen van auto’s van pedofielen en mensen met een gebiedsverbod. Maar ook controles op zwart werken, snelheid en rijtijden zijn mogelijk. De vrijheid van de automobilist zal vanaf heden alleen maar verder afnemen.
De Orwelliaanse belofte van Neelie is dat dit scenario niet zal plaatsvinden, gegevens over de route worden om privacy redenen niet bijgehouden. Deze week is echter bekend geworden dat de camera’s die toezicht houden op vervuilende vrachtwagens binnen Amsterdam ook voor andere doeleinden benut gaan worden. Dappere ambtenaren hebben deze stap genomen. Ieder voertuig wordt nu gescand en daarnaast middels geautomatiseerde bestandsvergelijkingen beoordeeld. De droom van een digitale slotgracht rond Amsterdam wordt hiermee werkelijkheid. Een slotgracht die ook rond Rotterdam in gebruik is. En straks wellicht overal. Aan de hardwerkende ambtenaren ligt het niet.
Onze doorpakkende ambtenaren hebben in het decennium na de val van de Twin Towers veel voortgang geboekt. De bevolking is geconditioneerd dat voor binnenlandse verplaatsingen documenten nodig zijn en dat deze verplaatsingen te allen tijde controleerbaar dienen te zijn. Ofwel door de OV chipkaart, ofwel door kastjes in de auto. Randvoorwaarden voor een totale controle op individualiteit zijn verder geschapen. Deze stap in de voorbereidingsfase is bijna afgerond. Het verdriet van de ambtenaren en de politici is dat deze overwinningen thans in stilte gevierd moeten worden. Pas in een latere ontwikkelingsfase van homo collectivus zullen deze nu nog helaas meestal anonieme strijders voor eenvormigheid de lof en eer kunnen krijgen die ze verdienen.
Zeer correct beschreven en de gruwel van staatscontrole goed in beeld gebracht.
Als je niks te verbergen heb maakt ut toch nie uit joh, het is allemaal voor onze eigen veiligheid.
*bovenstaande commentaar is niet serieus – helaas voor veel mensen wel ;/
Suggesties?
philosoof G&R eigenwijs [15] reageerde op deze reactie.
@Ratio
Zeer goed stuk. Hear hear.
“Waar eeuwen geleden iemand zonder paspoort overal kon gaan en staan kom je nu een land niet binnen als je geen document met vingerafdruk bij je draagt.”
Eeuwen geleden kwam de gemiddelde mens in zijn leven niet verder dan 10 km van zijn wieg vandaan. Houd aub wel even in de gaten dat in de geschiedenis niemand mobieler is dan de moderne westerling, U dus. En dat de staat U klaarblijkelijk geen strobreed in de weg legt bij het uitoefenen van die mobiliteit. Die enige die U werkelijk hindert bij nog groteskere vormen van mobiliteit is uw medemens, die samen met U schaars wegdek bezet. ‘De hel, dat zijn de anderen’, schreef Sartre al.
Ten slotte ben ik maar wat blij dat niet zo maar iedereen zonder papieren in Nederland binnen kan komen en dat gelukzoekers al in Dar es Salaam, Kinshassa en Brazzaville worden tegenhouden. Dan toch maar liever paspoorten.
Liberty 5-3000 [6] reageerde op deze reactie.
Reteip [7] reageerde op deze reactie.
Alex [10] reageerde op deze reactie.
A nation of sheep… [16] reageerde op deze reactie.
@Ron Paul Fan [5]:
jaja. Het leven is fijn op de boerderij zegt het scharrelvarken.
Reteip [7] reageerde op deze reactie.
Ron Paul Fan [8] reageerde op deze reactie.
@Liberty 5-3000 [6]:
Lol!
@Ron Paul Fan [5]:
Zonder uitkeringen hebben buitenlandse klaplopers in beginsel niks te zoeken hier. Er is een reden dat ze naar noord europa komen… Ze doen dat echt niet voor niks.
Ron Paul Fan [9] reageerde op deze reactie.
@Liberty 5-3000 [6]: Het verband met de paspoortkwestie ontgaat me.
Jou ook, denk ik.
@Reteip [7]: Nou, zullen we dan eerst de uitkeringen afschaffen en dan pas de paspoorten?
Deal?
@Ron Paul Fan [5]:
Hoe de overheid mij in de weg zit om te reizen? Een belachelijke vliegtax, brandstof tax, douane controle (mag niet alles dat ik legaal bezit meenemen), aanschaf van een paspoort, en zal wel wat meerdere manieren (nog meer belastingen) zijn.
Hey Ik kan nog wel vrij bijna overal naartoe lopen en of fietsen, totdat dat ook belast wordt. Ik heb al iets gehoord van nummerplaten voor fietsen.
En de Afrikanen zijn welkom als ze maar komen werken, hoewel als we geen sociaal stelsel hadden zouden stukken minder komen.
Ook een leuke: probeer nog maar eens zilver te kopen in Duitsland en dit zonder extra bijkomende kosten de grens over te krijgen naar Nederland. EU en open grenzen is allang verleden tijd.
De droom van een digitale slotgracht rond Amsterdam wordt hiermee werkelijkheid. Een slotgracht die ook rond Rotterdam in gebruik is. En straks wellicht overal. Aan de hardwerkende ambtenaren ligt het niet.
HOOFDCOMMISSARIS OVER VEILIGHEID EN PRIVACY (13-05-2008)
‘Veiligheid en de bescherming van privacy bestaan niet zonder elkaar.’ Dat betoogt hoofdcommissaris Bernard Welten in De Volkskrant van zaterdag. De discussie – waarin de twee begrippen vaak tegenover elkaar worden gezet – laaide weer op na het vastleggen van kentekens in IJsselland.
Lees hieronder de brief van de Hoofdcommissaris.
De nodale oriëntatie en privacy
9 mei 2008.
http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=7462
Oh…yeah….2008 , toen al ?
En nu hebben ze onze geblondeerde Wonderboy in een schitterende machtspositie gebracht , in een woord : schitterend.
Jooah….want Geertuh heeft het over Morrokanuh….jahhh , en mettuh 1,4 miloenuh hep we gestemp op Geertuh… voor vailighait voor het marokkanuh tuaig.
Zou zo maar kunnen……of houd Geertje er soms nog stilletjes er een andere agenda op na , dat laatste zou een zo maar kunnen.
Groen links geeft de voorzet….het z.g. Liberale rukkersfront kopt in…..goh….je gaat bijkans voledig anders tegen de politiek aan kijken.
Het beleid gaat altijd door…vreemd….het maakt niet uit wie er aan de macht is Heeeeeeeeeeeh…?
Dat reisdocument heb je keihard nodig, om de Kwien -als haar hoed toevallig goed staat, in staat te stellen jou te helpen, als je in Verweggistan in de shit zit.
Een vechtmissie is echt wel iets anders dan een militaire missie en dat is weer heel iets anders dan een politionele actie.
Het is jammer, dat de dienaren van Hare Majesteit niet allemaal even goed begrijpen, waar het in de Haagse Kinderkamer over gaat.
@.M [3]:
Bij een eerst volgende mogelijkheid niet meer kiezen!!!!!!!!!!!!
@Ron Paul Fan [5]:
Klopt niet dat van die 10 km buiten de woonplaats..wat dacht je van de pelgrimagetochten naar Santiago de Compostela of de Kruistochten? De enige vrijbrief die je toen nodig had was goedgelovigheid.
Overigens, deze column is een van de beste bijdragen die ik de laatste tijd op Vrijspreker gelezen heb. Chapeau!
Comments are closed.