De afgelopen maanden heeft mijn auto in de noodloop gedraaid. Naar nu bleek was de interkoeler van de turbo stuk. De maximum snelheid werd door de noodloop begrensd op 160 kilometer per uur. Veel collega’s en vrienden vonden het een prima idee. Waarom zou je sneller willen dan 160? Ik heb gemerkt dat mijn autokeuze moeilijk ligt. Nivellering is een Nederlandse eigenschap. Waarom een luxueuze auto met een paar honderd PK en geen Volkswagen?
Deze week is de interkoeler vervangen. Ik kan weer sneller dan 160, en de auto trekt weer op zoals het behoort. Een verschil van dag en nacht. Autorijden is weer leuk.
Dit heeft me te denken gezet. Hoeveel leuker zou mijn leven zijn als ik vrijheid heb? Als ik geen onrendabele steuntrekkers gedwongen op mijn rug heb zitten? Als ik niet wordt beknot door nutteloze betuttelende wetgeving en ambtenaartjes? Inderdaad, een verschil van dag en nacht, leven zou een stuk leuker zijn.
Helaas is de werkelijkheid een andere en daar gaat mijn volgende cynische stukje over.
moet je emigreren
Offthegrid [2] reageerde op deze reactie.
@Bart [1]: Want???
Waarom heb je em al die tijd in de noodloop gelaten?
Minder koppel meer verbruik.
Ratio [4] reageerde op deze reactie.
@dave [3]: Luiheid. Bovendien kon ik in het begin met een herstart de auto resetten. Het is eigenlijk net als de overheid, langzaam werd het steeds erger, en door zo’n geleidelijke overgang accepteer je het eerder.
Ik zou onrendabele steuntrekkers vergelijken met iemand die geen geld heeft voor een autootje met motor, en daarom jij verplicht wordt hem op sleeptouw te nemen achter jouw eigen auto.
Ofschoon ik tegenstander ben van snelheidsbegrenzing en zelf doorgaans 20km te hard rijdt (als je dan gepakt wordt ben je nog niet meteen je rijbewijs kwijt), zie ik inderdaad niet in waarom iemand een auto wil die harder kan dan 140 gezien de van kracht zijnde snelheidslimieten en de vrij effectieve handhaving ervan heden ten dage d.m.v. een paar duizend camera’s overal in den lande.
Dus tenzij je regelmatig naar Duitsland gaat, begrijp ik inderdaad niet waarom iemand geld uitgeeft aan een snelle kar.
Dennis S [10] reageerde op deze reactie.
@ .M
je snapt het idee van het artikel niet helemaal, niemand die het heeft over het opkrikken van de maximum snelheid in dit artikel, hoewel dat ook wel een onderwerp zou mogen zijn.
Waar het veel meer om gaat is dat je gewoon de vrijheid moet hebben om een bepaalde auto te kopen. Omdat je het zelf een prachtige auto vind, die auto je helemaal lyrisch maakt.
Maar je moet vaak je keuze aanpassen aan wat anderen vinden daarover. Dat mensen negatief tegenover het feit staan dat die auto snel kan en dat ze vinden dat je je keuze moet aanpassen en een auto moet nemen die minder snel rijdt. En daarmee in feite je vrijheid aantasten.
Daar gaat het over ..
Het komt er op neer dat een gemiddelde Nederlander “oprecht” denkt aanspraak te hebben op jouw bezit.
Dat zullen ze nooit direct toegeven, want iedereen weet dat stelen fout is.
Maar indirect via de overheid krijg je zo ongeveer alle handjes op elkaar.
Is er leven op pluto?
Wat nou ‘jouw’ auto? Het ding is nooit van jou. Als het ding niet geregistreerd word d.m.v. de kentekenpapieren mag je niet eens er in rijden. Alles wat je registreert bij de overheid is en word niet van jou. Ondanks dat je er wel voor betaald en voor moet blijven betalen.
@.M [6]: Effectieve handhaving valt reuze mee; de flitslocaties zijn redelijk voorspelbaar en al helemaal met hulp van flitsservice.nl. Bovendien kun je eenvoudig een waarschuwingspiepje regelen waardoor je voldoende tijd krijgt om even je voet van het gas te halen, mochten ze onverhoopt toch op een onverwachte plek staan te flitsern/laseren.
Waarom zou je sneller willen dan 160?
Misschien als je op vakantie gaat in Duitsland?
Comments are closed.