De City Center Line zijn busjes die door de Amsterdamse binnenstad rijden per medio oktober. Deze particuliere dienst is opgezet door ondernemer Bart Kuik die hiermee het gat vult van de wegbezuinigde ‘Opstapper’. Kuik: ‘Ik heb vooral de persoonlijke ambitie om te laten zien dat commercieel openbaar vervoer, zonder één cent subsidie dus, mogelijk is. Als dat lukt, is dat uniek in Nederland.’
Hij heeft deals gesloten met hotels, musea en andere toeristische attracties. Het Grachtenhuis is medefinancier en sponsor van de busjes. Bart Kuik meldt dat er in totaal 6 ton geïnvesteerd is en dat hij naast deze lijn meer mogelijkheden ziet met alle geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer.
Qua ticketprijs is het goed te doen. Twee euro voor een enkele reis, via het Oosterdokseiland over de grachten en langs het Waterlooplein en Nieuwmarkt weer terug. Toeristen kunnen een dagkaart voor zes euro kopen en 65 plus reizigers een twaalfrittenkaart voor een tientje. Natuurlijk kan de notoir onbetrouwbare, te dure en monopolistische OV chip card bij CCL niet gebruikt worden !
De voorganger van City Center Line heette de Opstapper. De gemeente Amsterdam (GVB) stopte in januari de exploitatie omdat het per jaar 750.000 euro kostte. Een mooie lakmoesproef om te zien of particulier initiatief, flexibiliteit en betrokkenheid het verschil kunnen maken.
Doe je eens een dagje Amsterdam centrum, pak dan de CCL en steun particulier ondernemerschap !
Dit heeft volgens mij een grote kans om te slagen.
Ook denk ik, dat er veel geld mee is te verdienen.
Hugo van Reijen
Het lijkt interessant als iemand (uit Amsterdam??) dit project eens wil volgen en tzt over de resultaten wil rapporteren.
Ook interessant is te leren of en welke hindernissen door de overheid worden opgeworpen.
Misschien een idee voor andere steden. En voor de rest van het land.
[WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.
Vraag me dan toch af of de busbaan overgenomen is..het asfalt..
Als dat zo is, dan praten we ergens over!
Natuurlijk is het initiatief geweldig, en zoals ik altijd zeg:
Als je wil dat het blijft bestaan, maak er dan gebruik van!
Heel goed. Doet me denken aan het minibus concept in Hong Kong. Privaat opgezet tegen de wet in en nu 1 van de meest toegankelijke manieren van transport binnen Hong Kong.
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_light_bus
The Public light bus service started as a result of the 1967 Hong Kong riots.[1] Workers of China Motor Bus and Kowloon Motor Bus were incited to go on strike. During the riot, buses and trams were not available and the territory was ground to a halt.[1]
At the time people with mini-vans provided transport to the public for a small charge. The government turned a blind eye even though it was against traffic laws to carry passengers without a passenger service licence. The 1969 legislation legalising the service making some 5,000 licences available for drivers caused some controversy. Some believed it was wrong of the government to issue licences to people who had been profiting from an illegal activity.[1]
zie ook:
As routes are not tightly regulated, the flexibility of routes is higher than green minibuses, since drivers may choose the optimum route to travel.
The greatest problem are with fares. As the minibuses do not have fixed fares, routes and timetables, the fluctuations in fares can be quite large. Some routes may reduce their fares to an unreasonable price in order to win more passengers, but when demand increases (e.g. during typhoons, when regulated buses and minibuses services are suspended), they can make increases in fares without limitation. For example, the route from Aberdeen to Wah Fu Estate could increase from $3 to $30 (probably equivalent to the fare travelled on a taxi), and the route from Jordan Road to Yuen Long could increase to $80, such acts have resulted in complaints from passengers.
Another issue is speeding. From late at night to the early morning, in order to make more rounds during their shifts to earn more, drivers may risk speeding. A typically long journey can be dramatically reduced. The government is trying to counter this by installing large, passenger-visible speedometers inside some minivans. This may be effective in some areas, however on the most part, most passengers do not seem to care if not even prefer the light buses to speed.
Nadelen wat natuurlijk helemaal geen nadelen zijn maar goede ontwikkeling en oppertunities van en door de markt.
Ik voel belachelijke regulering aankomen om het tegendeel te bewijzen.
Als men van de bus- en taxibanen gebruik kan maken (zijn met belastinggeld aangelegd maar dus niet voor iedereen beschikbaar) kan dit gaan werken. Mag men dat niet, dan is dat nog maar de vraag.
Iedereen die wel eens geprobeerd heeft met de auto Amsterdam in te komen weet dat de reistijden belachelijk zijn, als gevolg van de weginrichting. Die busjes lopen dus vast op dezelfde obstakels.
ho..ho..ho..mag dat allemaal wel..daar moet ergens een wetje zijn wat zegt dat dit initiatief tegen de wet is. ;>)
Oei.. een duur ineffectief overheidsmonopolie wordt bedreigd door goedkoper (en effectief?) ondernemerschap. Op concurrentie kan de overheid dat niet winnen: mijn voorspelling is dan ook dat de overheid, en vooral die krypto-communistische wethouders daar in Amsterdam, de ondernemer zullen laten verdrinken in regelgeving en daarna dansend op zijn graf zullen roepen: zie je wel? De vrije markt werkt niet, de overheid kan dit prima regelen!
Desalniettemin wel prachtig initiatief natuurlijk en meneer Kuik: onze steun heb je!
Wel of niet lukken doet niets af, aan het initiatief.
Dit gebeuren is een positieve manier om de keuze van de burger
uit te breiden.
heel fijn, dat het busje weer rijdt.
Ik vraag me af, wat ongeveer de tijden zijn.
Afgelopen zaterdag heb ik drie kwartier staan wachten bij de Stopera en dat zal toch niet de bedoeling zijn.
Ik ben maar weggegaan en ben lopend naar de markt gegaan.
Is er een ongeveer tijd te geven?
Verder niets dan lof.
Comments are closed.