Onderwijs, iets waarvan veel mensen denken dat de staat het moet verzorgen. Natuurlijk als de staat het niet doet, dan doet niemand het. Een van de grootste tegenargumenten die je krijgt als libertarier als je zegt dat onderwijs helemaal niet in de handen van de staat thuis hoort. In dit artikel wil ik dat weerleggen en de lezer vragen zelf een alternatief te bedenken.
Ik kan schrijven over de vormen onderwijs die gegeven zouden moeten worden, dat voor men informatie de kleine tere hersenen in ramt ze eerst moeten leren logisch denken en beargumenteren, enz enz.
Dit ga ik echter niet doen, want ” zoveel mensen zoveel wensen” en daar zit hem nu juist het punt dat onderwijs niet gegeven zou moeten worden door de overheid. We leven met veel mensen in een klein fictief geografisch vastgesteld gebied (land). Alleen al de kans dat onderwijs bij iedereen passend is, is absurd alleen al door de aantallen waarmee men naar school gaat. De een leert veel geschiedenis, maar zal hier nooit iets mee doen en na het examen zeer snel weer vergeten, de andere zal dit met scheikunde hebben of informatica.
Op het middelbaar onderwijs voornamelijk op het Vmbo worden kinderen van nog geen 14 jaar al verplicht te kiezen welk beroep ze willen gaan uitoefenen, of waarin ze door willen op het MBO/HBO. Dit is alleen al zeer onwenselijk omdat een kind van 14 nog helemaal niet weet wat ze later willen worden of gaan doen en al helemaal niet hoe de markt zich gaat ontwikkelen (over het algemeen). Ik zal ook wel cijfers willen zien van de VMBO kinderen die daadwerkelijk op zijn 30ste nog werkt in de branche die ze destijds gekozen hebben, ik verwacht dat er dit er maar weinig zijn. Natuurlijk brengt dit ook weer een boel economisch verschuif van geld met zich mee.
De staat moet dan weer banen verzorgen, omdat er te veel gekozen is voor een vak wat economisch gezien helemaal geen draagvlak heeft op dat moment of de markt is verzadigd.
Het MBO en HBO kent ook vakken die totaal overbodig zijn zoals maatschappelijke vakken die je laten zien hoe je een juist en correct burger blijft, breek me daar de bek niet over open, die bewaren we voor later.
De opleidingen worden verzorgd door scholen op de manier die de gemeente of rijksoverheid goedkeurt, doet een school dat niet dan krijgen ze geen geld. Dan moeten scholieren niet alleen de belasting betalen voor het onderwijs van een ander, maar ook apart voor zichzelf, en dat maakt een school niet aantrekkelijk. Hier zit hem dan ook het misverstand dat private scholen enorm duur zijn, ze zijn niet duurder, alleen je betaalt 2x onderwijs, een keer voor een ander en dan de volle mep voor jezelf.
Omdat de methode en vakken niet vrij zijn voor het behalen van je diploma maakt dit de opleiding onnodig duur, het aantal instanties is beperkt bij gratie van de overheid zelf, wat concurrentie onmogelijk maakt. Wat het sowieso onmogelijk maakt omdat de overheid de scholing bepaald, niet de school.
Maar hoe moet het dan als de overheid het niet meer doet.
Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet uit ervaring is dat men niet verder hoeft te kijken dan naar de ICT om te zien hoeveel de particuliere opleidingen voor ons kunnen betekenen.
Gezien deze branche nog redelijk vrij is van overheidsbemoeienissen en vergunningen kan iedereen zomaar in de ICT stromen. Er zijn redelijk wat bedrijven die mensen aannemen die niet al te veel kennis hebben en opleiden tot een hoog niveau binnen een korte tijd. Niet door de overheid gestuurde opleidingen, maar door opleidings trajecten volledig particulier gefaciliteerd.
MCITP,MCDST, MCSE of tal van andere certificeringen van Microsoft, CCNA van Ciscoof CCI van Citrix, er zijn te veel opleidingen om op te noemen. Project management van Prince2 of hoe men een servicedesk het efficientst kan runnen doormiddel van ITIL. Alles is mogelijk in de ICT. Het mooie is dat deze opleidingen zowel in je eigen tijd met een boek geleerd kunnen worden of middels nationale of internationale cursussen. Bedrijven bieden mogelijkheden om relatief goedkoop exames te laten doen als je in je eigen tijd studeert of sturen je naar india om daar een maand lang te studeren tegen een aantrekkelijke prijs. Het kan natuurlijk ook in een van de honderden training centres in Europa en ook Nederland.
[HTML1]
Er zijn bedrijven die een bepaald iemand zoeken en deze certificeringen zijn over het algemeen meer waard dan een HBO opleiding op je CV. De eisen zijn streng omdat bedrijven er bij gebaat zijn dat je alle kenis bezit om dit certificaat kan behalen. Anders zou je een soort inhollandje op zak hebben wat minder waard is.
Niet alleen is het aantrekkelijk omdat je jezelf kan specialiseren in werkelijk alles zolang je de modules maar haalt die bij een certificaat horen, het is ook goedkoop.
Een certificaat op je CV is goud waard en zijn internationaal erkend in de meeste gevallen. Je betaalt er echter geen goud voor, een snelle 1 op 1 training ( jij met personal trainer) kost rond de 3000 euro met eten, drinken, verblijf en natuurlijk de exames en lessen inclusief. Probeer dat maar eens op een kamer in Amsterdam.
Er is ook geen school of leraar nodig, een bekend fenomeen in IT land zijn de nuggets. Het zijn modulaire filmpjes die je kan kopen die de opleiding laten zien op de computer met een proef examen cd en oefening cd. De Filmpjes leggen het heel makkelijk aan je uit hoe alles werkt en wat je moet doen.
[HTML3]
Ik zelf heb heel veel aan deze films gehad omdat uit een boek studeren vaak saai wordt en mijn concentratie na enige uurtjes toch afdwaalt naar iets anders. Veel effectiever dan les krijgen in een klas, omdat sommige mensen altijd sneller zullen zijn en andere weer langzamer waardoor het tempo daalt wat voor de slimmerikken niet aantrekkelijk is, of juist veel te snel gaat waardoor de wat trage leerling buiten de boot valt.
Als je het volgende filmpje aandachtig volgt zie je ook het leren van de toekomst, niet in een klas, maar via internet op welk device dan ook. Sociale contacten een probleem? nodig vrienden uit thuis of ga naar het studentenhuisje in de buurt om daar samen te leren. Om mensen samen te brengen hebben we al zoiets mooit als social networks zoals Facebook en hyves, waar men dus ook leer events op kunnen plannen.
Dit filmpje is een aanrader voor alle sceptici
[HTML2]
De prijzen zijn relatief klein en voor een werkgever verwaarloosbaar, zeker als je kijkt dat ze er ipv een junior servicedesk medewerker er ineens een medior systeembeheerder bij hebben na een jaar of 1 a 2 en als je echt doorzet nog wel hoger.
Je ziet dat wanneer men een beroep uit wil oefenen, zij dit niet enkel en alleen door het overheidgestuurde onderwijs hoeven te behalen met zijn verouderde methodiek.
Ik weet dat het een ICT voorbeeld is maar denkt u zichzelf dit eens in. Dergelijke cursussen waar bedrijven achter staan en die aantrekkelijk zijn binnen de markt zullen op ieder vlak kunnen winnen van het verplichte onderwijs dat nu gegeven wordt. Er kunnen vele concurrenten zijn en deze onderscheiden zichzelf in kwaliteit op de markt en moeten concurreren met elkaar waardoor de prijs ook aantrekkelijker wordt.
Bij Night of freedom probeerde een meisje het zelfde te doen voor piloten, een bedrijf starten dat piloten in opleiding simulaties geeft en ze specialiseren in het besturen van een vliegtuig.
Stelt u zich voor dat u masseur wil worden en een erkende massage salon stelt zijn eigen certificering in die u daar kan behalen. Journalist, doktor, leraar alles kan op de zelfde methode gedaan worden en er is meer keuze op de markt wanneer de regelgeving komt te vervallen. Het beste onderwijs winst simpelweg omdat men bereid is er geld ana uit te geven, ipv dat mensen er veel geld aan uit moeten geven, omdat er geen alternatief is.
Waar andere bang voor zijn dat er gebeurt, daar floreert de ICT op en zal ook zeker gaan werken in andere branches. Als het niet werkt, komen deze bedrijfjes niet van de grond tegenover de mensen die ander onderwijs bieden wat wel werkt. De markt vindt zo zijn eigen equilibrium in wat aantrekkelijk is en wat niet. Niet een ambtenaar op een stoffig kantoor die pretendeert te weten wat iedereen zijn wensen zijn en hoe dit ingevuld dient te worden, of je het nu zo wil of niet.
Dit is slechts een van de duizenden mogelijke alternatieven op het huidige onderwijs, maar het is een alternatief.
Zou jij nog andere alternatieve vormen van onderwijs kunnen bedenken die mensen opleiden op een efficiente manier en betaalbare manier, anders dan de huidige?
Ik ben erg benieuwd naar de comments
Particulier onderwijs is vaak veel gerichter, efficiënter en beter als staatsonderwijs.
Het huidige onderwijs is natuurlijk ook ontstaan van vroeger, om onderwijs voor iedere kind toegankelijk te maken.
Dat het dus niet uit maakt of het arme of rijke ouders had, ieder kind had dezelfde kansen.
Naar mijn mening een goede zaak.
Bij particulier onderwijs moeten de ouders het bedrag bij aanvang direct ophoesten.
Natuurlijk gaat men dan roepen dat je een lening kan afsluiten voor particulier onderwijs en de bank daar selectief in zal zijn met het oog op terugbetalen en dus zelfregulerend is.
Dat de kansen voor ieder kind gelijk blijven, is dan ook nog twijfelachtig. De één start met +1 en de andere met -1.
Er is een tussenvorm mogelijk.
Je kunt onderwijs ook in de sociale pot laten, maar dat het geld per kind vrij inzetbaar is. Ik bedoel hiermee dat het geld vrij besteedbaar is, afhankelijk naar eigen keuze voor staatsonderwijs of particulier onderwijs.
Als particulier onderwijs beter zou zijn, verdwijnt staatsonderwijs geleidelijk.
Je hebt een soepele overgang met gelijke kansen voor ieder kind.
Zorg kan op precies dezelfde manier.
Zorg en onderwijs blijven dan in de sociale pot, gelijke kansen voor iedereen met een stuk minder bemoeienis van een inefficiënte overheid.
De moeilijkheid zit hem in het feit dat:
Ambtenaren moeten beslissen dat er minder ambtenaren komen
en dat de invloed van ambtenaren een stuk minder is.
Vul het antwoord zelf maar in.
Het zou een goede (geleidelijke) stap zijn naar een vrijere maatschappij.
Hoc Voluerunt [3] reageerde op deze reactie.
Particulier onderwijs kan dan zijn creativiteit erop los laten met behulp van allerlei nieuwe mogelijkheden via het ICT en verplichte nutteloze vakken zullen verdwijnen zoals in het artikel is omschreven. Een ondernemer is altijd creatiever als een ambtenaar.
Voor middelbaar, hoger en beroeps onderwijs zou dit een grote verbetering zijn. Deze zijn nu het meest inefficiënt in Nederland.
“:@Romee [1]:
“Dat het dus niet uit maakt of het arme of rijke ouders had, ieder kind had dezelfde kansen.
Naar mijn mening een goede zaak”
De bedoeling is inderdaad dat geweest maar de uitwerking is anders.
De middenklasse en armere klasse betaald de opleiding voor de hogere klasse in de maatschappij, dat is de praktijk
ik zie hier weer een Milton Friedman idee zoals zijn vouchers, nog steeds in de pot van de stata maar iedeereen krijgt vouchers zodat de scholen kunen concurreren.
Echter zijn leningen en geld ook een mogelijkheid maar je hebt ook anderen.
Geloof het of niet er zijn ook scholen die tegen minimale vergoeding willen werken en waar de ouders zelf de school mee verzorgen. Dan kom je wle snel bij antroposofische scholen uit. Maar dat is een optie.
Schulden hoef je niet eens op die manier te maken.
Zoek een werkgever waar je studie krijgt. Zo heb ik het gedaan..
Mijn werkgever betaalde de boeken en exames en ik was verplicht 3 jaar bij hem te blijven werken om dit te rechtvaardigen.
Dan begin je niet met –
Daarbij ook al begin je met – en moet je lenen, de bedoeling van je scholing is dat je later beter kan verdienen. Dus die – kan je daarna bijwerken.
Gelijke kansen zeker, maar niet via een dwingerige staat. Er is niets eerlijker dan eerlijke handel, en daar zijn kansen ook gelijk in. Zolang de overheid zijn handjes er maar vanaf houdt.
Romee [5] reageerde op deze reactie.
Goed artikel en perfect voorbeeld (ICT). In Amerika wordt er echter al hard gewerkt om instruction-video’s te BANNEN in het kader van oneerlijke concurrentie. (Jawel door de vakbonden in Californië). “University of California teachers’ union aims to block online classes”
http://hotair.com/archives/2011/10/11/university-of-california-teachers-union-aims-to-block-online-classes/
Atlas Shrugged in real life.
@Hoc Voluerunt [3]:
“De middenklasse en armere klasse betaald de opleiding voor de hogere klasse in de maatschappij, dat is de praktijk”
Hoezo ?
Voor de “middenklasse en armere” klasse is de opleiding goedkoper, maar er zijn er meer van.
Voor de “hogere klasse is de opleiding” duurder, maar er zijn er minder van.
Bovendien heeft men elkaar nodig en de lagere klasse blijft op de manier wel de kansen behouden.
Je hebt een bestand systeem die niet zomaar van de ene dag op de andere veranderd.
Het streven naar minder overheid lijkt me realistischer dan naar geen bemoeienis van de overheid.
Een tussen vorm is dan ook de oplossing.
Hoc Voluerunt [6] reageerde op deze reactie.
@Romee [5]:
De Hogere opleidingen zijn duurder, de armere mensen betalen veel belasting ( procentueel minder) maar toch een aanzienlijk bedrag. Deel daarvan gaat naar de opleidingen van de studiefinanciering van de rijkelui kinderen.
Hoe je het oko wend of keert dit is gewoon verkeerd.
Daarbij hoeft het onderwijs in zijn huidige vorm niet behouden te blijven.. wat het stukken goedkoper maakt.
De huidige vorm is schreeuwend duur en zeer inefficient.
Je geeft zelf aan dat het er ” meer”zijn.
Als er zoveel zijn is er duidelijk een markt voor om betaalbaar onderwijs te verzorgen voor die onderklasse.
Vraag & aanbod…
Nu heb je de situatie en het misverstand dat de vraag er is en de overhdei als enige het aanbod moet leveren omdat het zogenaamd “eerlijk”is. Wat in de prakrijk absoluut niet eerlijk blijkt te zijn.
Een monopolie op iets is nooit eerlijk.
Voucher systeem lijkt me wel ene leuke overgang naar verdere uitbanning van overheid.
Een mooie eerste stap in de richting.
Armin [16] reageerde op deze reactie.
“Onderwijs, iets waarvan veel mensen denken dat de staat het moet verzorgen.”
Onderwijs wordt niet door de staat verzorgd, maar gesubsidieerd. Schoolbesturen zijn zelfstandig. Uiteraard zijn ze wel gebonden aan de eindtermen, die het ministerie opstelt. Dat is maar goed ook, want zo weten we in het hele land, wat bijvoorbeeld een HAVO-diploma waard is. Onderwijs is een voortdurend voorwerp van aanhoudende zorg van de overheid, zo heet het in de Grondwet. Dat is niet iets typisch Nederlands, maar werkt in alle beschaafde en ontwikkelde landen zo. In de tijden, dat het nog niet zo werkte en docenten mislukte koetsiers en gesjeesde studenten waren, was het onderwijs ronduit slecht en was de “meester” er vooral op gebrand zijn geld te krijgen.
“Ik kan schrijven over de vormen onderwijs die gegeven zouden moeten worden, dat voor men informatie de kleine tere hersenen in ramt ze eerst moeten leren logisch denken en beargumenteren, enz enz.”
Zo werkt het didactisch niet. Je werkt van concreet naar abstract en aangezien logica en argumentatieleer zeer abstracte zaken zijn, is dat iets, wat je moet bewaren tot het late voortgezet onderwijs c.q. het hoger onderwijs. Bovendien heb ik niet het idee, dat kinderen er veel moeite mee hebben, alleen de Vrijsprekers vinden, dat mensen niet logisch kunnen redeneren en achten de school voor dit vermeende feit verantwoordelijk. Ze vergeten echter een belangrijke regel: gelijk hebben is één, gelijk krijgen een tweede. Je krijgt geen processen in beweging, puur omdat je goede argumenten verzint. Ga maar na: een of andere club heeft 100 argumenten bedacht, waarom de aanslagen van 11 september 2001 niet door Al-Qaeda gepleegd kunnen zijn en toch gebeurt er niets.
“Op het middelbaar onderwijs voornamelijk op het Vmbo worden kinderen van nog geen 14 jaar al verplicht te kiezen welk beroep ze willen gaan uitoefenen, of waarin ze door willen op het MBO/HBO.”
Je moet een richting kiezen, geen beroep. Heel veel mensen zijn andere dingen gaan doen, dan waarvoor ze zijn opgeleid. Het gaat erom, dat je een bepaald niveau van denken ontwikkelt. Men zou leerlingen dat meer moeten voorhouden en minder uitstralen, dat de keuze die je nu maakt bepalend is voor de rest van je leven. Het enige, wat enigszins duidelijk is, of je een echte alpha of bèta bent. Een probleem heb je, wanneer je allebei bent.
“Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet uit ervaring is dat men niet verder hoeft te kijken dan naar de ICT om te zien hoeveel de particuliere opleidingen voor ons kunnen betekenen.”
Dat kun je bezwaarlijk met elkaar vergelijken. ICT-opleidingen worden door volwassenen gekozen met het doel om in het bestaande of toekomstige beroep specifieke vaardigheden op te doen. Volwassenen worden geacht zelf hun leerproces vorm te kunnen geven, waardoor dot soort onderwijs prima voor hen te doen is. Kinderen hebben ook vorming nodig en hun brein is niet zodanig, dat een cursus basisonderwijs een goede vervanger zou zijn. Het sociale aspect en het algemeen vormende aspect is voor kinderen te belangrijk.
“Bedrijven bieden mogelijkheden om relatief goedkoop exames te laten doen als je in je eigen tijd studeert of sturen je naar india om daar een maand lang te studeren tegen een aantrekkelijke prijs.”
Alleen als je al werk hebt of eventueel het geld zelf op tafel wil leggen en vooral: als je jong bent. Voor de oudere werkloze en arbeidsongeschikte heeft de markt geen oplossing. Misschien dat sociale diensten dit eens moeten overwegen in plaats van mensen naar een cursus “omgaan met de computer” te sturen alsof het nog 1995 is. Bovendien wordt er weer de fout gemaakt, dat onderwijs uitsluitend over werk gaat. Onderwijs geeft een brede algemene maatschappelijke vorming, waarin ook literatuur, kunst, de lol van het oplossen van problemen, de omgang met mensen en kennis van de maatschappij een rol speelt.
vrijdag, 14 oktober 2011
Verstuur dit artikel naar een vriend of vijandDoorsturen Print dit artikelPrinten
Onderwijs, zo kan het ook.
Onderwijs, iets waarvan veel mensen denken dat de staat het moet verzorgen. Natuurlijk als de staat het niet doet, dan doet niemand het. Een van de grootste tegenargumenten die je krijgt als libertarier als je zegt dat onderwijs helemaal niet in de handen van de staat thuis hoort. In dit artikel wil ik dat weerleggen en de lezer vragen zelf een alternatief te bedenken.
Ik kan schrijven over de vormen onderwijs die gegeven zouden moeten worden, dat voor men informatie de kleine tere hersenen in ramt ze eerst moeten leren logisch denken en beargumenteren, enz enz.
Dit ga ik echter niet doen, want ” zoveel mensen zoveel wensen” en daar zit hem nu juist het punt dat onderwijs niet gegeven zou moeten worden door de overheid. We leven met veel mensen in een klein fictief geografisch vastgesteld gebied (land). Alleen al de kans dat onderwijs bij iedereen passend is, is absurd alleen al door de aantallen waarmee men naar school gaat. De een leert veel geschiedenis, maar zal hier nooit iets mee doen en na het examen zeer snel weer vergeten, de andere zal dit met scheikunde hebben of informatica.
Op het middelbaar onderwijs voornamelijk op het Vmbo worden kinderen van nog geen 14 jaar al verplicht te kiezen welk beroep ze willen gaan uitoefenen, of waarin ze door willen op het MBO/HBO. Dit is alleen al zeer onwenselijk omdat een kind van 14 nog helemaal niet weet wat ze later willen worden of gaan doen en al helemaal niet hoe de markt zich gaat ontwikkelen (over het algemeen). Ik zal ook wel cijfers willen zien van de VMBO kinderen die daadwerkelijk op zijn 30ste nog werkt in de branche die ze destijds gekozen hebben, ik verwacht dat er dit er maar weinig zijn. Natuurlijk brengt dit ook weer een boel economisch verschuif van geld met zich mee.
De staat moet dan weer banen verzorgen, omdat er te veel gekozen is voor een vak wat economisch gezien helemaal geen draagvlak heeft op dat moment of de markt is verzadigd.
Het MBO en HBO kent ook vakken die totaal overbodig zijn zoals maatschappelijke vakken die je laten zien hoe je een juist en correct burger blijft, breek me daar de bek niet over open, die bewaren we voor later.
De opleidingen worden verzorgd door scholen op de manier die de gemeente of rijksoverheid goedkeurt, doet een school dat niet dan krijgen ze geen geld. Dan moeten scholieren niet alleen de belasting betalen voor het onderwijs van een ander, maar ook apart voor zichzelf, en dat maakt een school niet aantrekkelijk. Hier zit hem dan ook het misverstand dat private scholen enorm duur zijn, ze zijn niet duurder, alleen je betaalt 2x onderwijs, een keer voor een ander en dan de volle mep voor jezelf.
Omdat de methode en vakken niet vrij zijn voor het behalen van je diploma maakt dit de opleiding onnodig duur, het aantal instanties is beperkt bij gratie van de overheid zelf, wat concurrentie onmogelijk maakt. Wat het sowieso onmogelijk maakt omdat de overheid de scholing bepaald, niet de school.
Maar hoe moet het dan als de overheid het niet meer doet.
Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet uit ervaring is dat men niet verder hoeft te kijken dan naar de ICT om te zien hoeveel de particuliere opleidingen voor ons kunnen betekenen.
Gezien deze branche nog redelijk vrij is van overheidsbemoeienissen en vergunningen kan iedereen zomaar in de ICT stromen. Er zijn redelijk wat bedrijven die mensen aannemen die niet al te veel kennis hebben en opleiden tot een hoog niveau binnen een korte tijd. Niet door de overheid gestuurde opleidingen, maar door opleidings trajecten volledig particulier gefaciliteerd.
MCITP,MCDST, MCSE of tal van andere certificeringen van Microsoft, CCNA van Ciscoof CCI van Citrix, er zijn te veel opleidingen om op te noemen. Project management van Prince2 of hoe men een servicedesk het efficientst kan runnen doormiddel van ITIL. Alles is mogelijk in de ICT. Het mooie is dat deze opleidingen zowel in je eigen tijd met een boek geleerd kunnen worden of middels nationale of internationale cursussen. Bedrijven bieden mogelijkheden om relatief goedkoop exames te laten doen als je in je eigen tijd studeert of sturen je naar india om daar een maand lang te studeren tegen een aantrekkelijke prijs. Het kan natuurlijk ook in een van de honderden training centres in Europa en ook Nederland.
“Er zijn bedrijven die een bepaald iemand zoeken en deze certificeringen zijn over het algemeen meer waard dan een HBO opleiding op je CV. ”
Mooi, maar als hij daarna werkloos is, dan staat hij te kijken, omdat een certificaat voor een of ander bedrijfsspecifiek onderwerp iets anders is, dan de algemene beroepsvaardigheden voor ICT, die het HBO aanbiedt. Een programmeur kent bij voorkeur een aantal programmeertalen en heeft inzicht in de principes. Met een millenniumvlooier kon de ICT niets meer, toen alle millenniumproblemen uit de systemen waren gehaald. En personen, die alleen een Windows-netwerkje kunnen beheren, ziet men ook liever niet gaan dan komen.
“Particulier onderwijs is vaak veel gerichter, efficiënter en beter als staatsonderwijs.”
Dat is gewoon examentraining en hoewel ik dat belangrijk vind, dient er ook leerstof aangeboden te worden, die niet direct op het examen wordt aangeboden. Belangrijker is, dat de geest getraind wordt in het betrokken vak. Docenten hebben ontdekt, dat op examens maar beperkt getoetst wordt. Bepaalde onderwerpen zitten er bijvoorbeeld altijd in en daarop wordt dan getraind. Laat de Vlaamse en Nederlandse toetsinstituten eens wisselen en je zult zien, dat er velen zakken, ook in het reguliere onderwijs overigens.
“De middenklasse en armere klasse betaald de opleiding voor de hogere klasse in de maatschappij, dat is de praktijk”
De hogere klasse is sowieso nettobetaler, dus die betaalt volledig de opleiding voor haar eigen kinderen; de lagere klasse zal netto-ontvanger zijn en de middenklasse zal, op de wijze waarop je haar definieert, netto-ontvanger of -betaler zijn. Het voorbeeld van de bakker, die de opleiding van de zoon van de advocaat betaalt, is dus onzin. De advocaat betaalt volledig zelf en de bakker, al naar gelang het floreren zijner zaak, betaalt zelf of ontvangt een klein deel.
Hoc Voluerunt [8] reageerde op deze reactie.
@Vilseledd [7]:
Koplamp!!!
kom ik later op terug om ales te behandelen.. Dus behandel het per reactie en tussendoor omdat je te veel ineens aandraagt.
De gemeentes en rijksoverheid bepalen het volledige onderwijs. het bestuur mag enkel de administratie doen maarde controle en de opleiding zelf wordt bepaald door de overheid zelf gezien deze oko de eindcriteria vaststellen.
zo is het ook dat de zelfde ambtenaar die zorgt voor MBO en HBO, met jou centjes bedrijven de gmeente binnen haalt en de school omvormt naar een opleidings centreum voordat ebdrijf wat ze binnen halen.
Leg dan alle sociale vakken dan eens uit op het MBO en middelbaar onderijs die totala niets toevoegen alleen maar kinderen leren dat ze deze regeltjes moeten gaan volgen. ook nog een gruwelijk politiek getint. Methodiek mogen ze vaak niet aan tornen… maar de lesstof zeker wel.
Logica: Logica en beargumentatie is alles behalve abstract. het is een wetenschappelijke methode om tot inzichten te komen.
concrete dingen worden inderdaad geleerd, en ja 1 + 1 is 2.. maar geschiedenis dan? maatschappij leer?
Gelukkig gaan mijn kinderen naar een school waar men wel leert kritisch nadenken en dingen te overwegen ipv het instampen van informatie zonder de middelen deze op een juiste manier te verwerken.
( deze school is ok constant tegen de gemeente aan het vechten)
“algemene beroepsvaardigheden voor ICT, die het HBO aanbiedt”
Op een volledig achterhaalde wijze en peper duur vergeleken met de particulieren.
Een Vacature in de ICT vraagt certificaten en HBO denk niveau.. Ze zullen eerder iemand aannemen met certificaten op zak dan alleen een HBO diploma.
Niet alle gevallen dat is waar, maar het grootste deel wel.
De algemene vorming van MBO en HBO valt gruwelijk tegen, sterker nog die geven nu lessen die identiek zijn e vaka zelfs met de lesstof zoals het gegeven wordt bij de particulieren.. alleen doen er dan 4 jaar over omdat dit verplicht is.
Heb je Prince2,Itil foundations en MCSE/MCITP… dan mag je zeker wel spreken vn iemand die een HBOér in kennis achter zich laat.
En dat kan in een jaar.. Trouwns als mensen die opleidinen wel willen volgen is in orde,,, aleen hier is geen dwang van de overhdeid voor nodig.
Dit zullen mensen zelf kiezen.
heeft de overheid zoveel twijfel over zijn eigen product, dat het afgedwongen moet worden?
Examentraining is die lesstof alles behalve.. Het omvat alle kennis en methodes en leesstof om de materie volledig te begrijpen en toe te passen.
en niet alleen zoals op MBo het geval is, klik hier klik dar nu heb je DHCP ingesteld.
Om een microsoft examen te halen moet je de materie wel degelijk goed begrijpen en kunnen toepassen. ik spreek uit ervaring..
De rijkere betaald meer belasting ja, maar de arme betaald ook eme aan de opleiding van de rijke..
Vaka blijkt dat lager inkomen gezinnen ook lager inkomen geschoolde kinderen krijgen. Je hebt uitzonderingen maar over het algemeen. Ze betalen ook belasting voor de toekomstig advocaat middels hun belastingen.
en net ontvanger zijn ze zeker niet altijd, er zit nog een overheidsspons tussen… die netto winst of ontvanger zijn ze nooit. Ze geven altijd meer uit dan dat ze terug krijgen
Water [15] reageerde op deze reactie.
Kan evenniet meer reageren mensen vooral niet op lange posts.. Als je wil discussieren zeg het en dan gaan we vanavond op de vrijspreker debat room zitten..
http://www.stickam.com/group/vrijspreker
Moet zelf ook ff leren voor mijn MCITP. Ben nu bezig met network infrastructure en IPv6 is echt lastig.
Onze kleinzoon van 17 jaar heeft het zelf geregeld dat hij voor één op een partikuliere school in VS kan studeren. Wel kostbaar, maar een uitstekende opleiding. Gezien de opleidingen in Nederland vinden wij allemaal dit uitstekend, en er heerst orde en beleid.
Ik denk dat er maar weinig intelligente mensen zijn die denken dat school een taak van de overheid is, waar het om gaat is; gelijke kansen voor ieder kind, ongeachte de economische situatie van zijn ouders.
Privaat onderwijs is net zo fout als staats onderwijs, maar wel voor heel verschillende redenen. Nou bedoel ik niet dat een school niet “zelfstandig” mag zijn maar het moet geen bedrijf worden. geen overheid, geen winst, wel school voor ieder kind- en wel een fatsoenlijk salaris voor onderwijzers.
Details nader uit te werken, maar laten we de US zeker niet als voorbeeld nemen aub.
Hoc Voluerunt [14] reageerde op deze reactie.
het light aan de opdrachten die je moet doen, die zijn gesloten.
bijvoorbeeld je moet som maken van 1 tot 10. je wordt gekoppelt aan de opdracht wat je moet doen en moet doen. wat dan vaak ontstaat is verzet tegen de verplichte som die leren( onthouden).
veel beter is het om open opdrachten te verzinnen. zoals: je moet van 5 youtube fimpjes van minstens 5 min een verslag of daar weer 1 fimpje uit maken, als samenvatting of betoog. de 5 filmpjes zijn zelf gekozen van de leerling. er wordt geen cijvers gegeven aan de restulaten maar aan de inspanning die je hebt gedaan voor die opdracht.
Education is called a self-liquidating debt .
Here’s what we know about debt.
Debt comes in two forms. The first is called, in banker parlance, ‘self-liquidating debt,’ and represents borrowing that will boost economic activity and therefore will stand an excellent chance of ‘paying itself back.’ The simplest example would be a case where you could borrow money at 5% but loan it out, risk free, at 7%. Here the loan will clearly ‘pay for itself.’ More typically, self-liquidating debt has a productive asset tied to it, such as a utility company, an apartment building, or a factory which generates the income to pay off the debt.
The other type is ‘non self-liquidating debt,’ which, as you have already guessed, does not ‘pay for itself’ and is used for consumption, not investment. An example would be borrowing $40,000 to buy a car that does not help you earn any more money at work. Or the construction of a shiny new town hall. Or a war of choice in the Middle East. All of these represent debt taken on today in order to purchase and consume something today, but the purchases do not then lead to new economic earnings. The money is spent, but the debt remains.
Self-Liquidating Loans
http://www.wikicfo.com/Wiki/%28S%28ywubgkri50pqlj45x34apf45%29%29/Default.aspx?Page=Self-Liquidating%20Loans&NS=&AspxAutoDetectCookieSupport=1
Hoc Voluerunt [14] reageerde op deze reactie.
@Igor [11]:
Heel goed punt… wat weerhoud je dit te doen?? owja… overheid.
Ik ken mensen die iets dergelijks wilde doen maar nederland nu uit zijn, dat is hier gewoonweg niet mogelijk.
Kan me een filmpje herinneren van Milton Friedman waar een kleine school volledig onderhouden werd door de ouders en de omgeving, waar leraren ook betaald worden.
het wordt een ” community effort” . Dat is ook een van de mogelijkheden.
Een Vrije markt kent zobvele oplossingen voor ene probleem als er mensen zijn, het mooit is dat ze vrij uitgewerkt kunnen worden en het succes op de proef gesteld kan worden.
Dat is iets anders dan uitgaan van de onmetelijke wijsheid ( laat me niet lachen) van een ambtenaar die alle macht gekregen heeft over het gehele onderwijs.
Dat is een faal garantie. Hier het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=bxeP-krUrdU
@vrijeradikaal [13]:
hier zijn ook tal van constructies op te verzinnen ja..
@Hoc Voluerunt [8]: ‘Gelukkig gaan mijn kinderen naar een school waar men wel leert kritisch nadenken en dingen te overwegen ipv het instampen van informatie zonder de middelen deze op een juiste manier te verwerken.
( deze school is ok constant tegen de gemeente aan het vechten)’
Waar, welke school? Mijn jongste kind zit in 10 VWO van wat zich nog noemt een ‘Vrije School’, waarbij ‘vrije’ van oorsprong stond voor ‘vrij van staats-bemoeienis’ !!! Ook hier wordt interesse en motivatie kapot gemaakt, en is het niet de bedoeling dat je ‘wordt wie je bent’.
@Hoc Voluerunt [6]: De Hogere opleidingen zijn duurder, de armere mensen betalen veel belasting ( procentueel minder) maar toch een aanzienlijk bedrag. Deel daarvan gaat naar de opleidingen van de studiefinanciering van de rijkelui kinderen.
Hoe je het oko wend of keert dit is gewoon verkeerd.
Ik snap wat je bedoelt, maar in NL is dat gelukkig niet het geval.
In NL betaal je zo goed als geen inkomstenbelasting als je ‘arm’ bent. Arm is dan 20K bruto of minder verdienen. En tot een inkomen van ruwweg 40K betaal je nog steeds maar iets van 6% belasting.
Natuurlijk betaal je wel meer aan heffingen, maar dat zijn premies voor de sociale zekerheid. Niet voor onderwijs.
De rijkste 20% betalen in NL ruwweg 70% van de inkomstenbelasting. Wat dus in NL het geval is is dat “rijkelui’s” kinderen hun eigen kinderen naar school sturen plus een aantal ‘armen’. Dat is op zich goed, behalve dan dat zij ook een ‘middenklasse’ kind naar school sturen.
En inderdaad, hoe je het ook wend of keert dit is gewoon verkeerd. 🙂
En nee, de secundaire belastingen veranderen hier niets aan. OECO berekende namelijk voor NL dat de secondaire belastingen wanneer verekend met ook de subsidies en toeslagen (zoals hurusubsidie, zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek, etc) voor ruwweg 80% van de bevolking in evenwicht is. Ofwel men krijgt wat men betaalt. Secondaire belastingen en subsidies hebben dus vooral een gedragseffect, maar geen inkomenseffect.
De onderste 10% betaalde iets meer en de bovenste 10% kreeg iets meer. Echter nam je inkomensheffingen en uitkeringen ook mee, werd de zaak weer progressief: hoe meer je verdient, hoe meer je betaalt.
In NL is het optimum middeninkomen zijn. Je betaalt vgl met andere Europese landen weinig belastingen. Lagere en hogere inkomens zijn relatief slecht af. Laag omdat je vrijwel geen kans hebt uit je situatie te komen, en hoog omdat je een van de hoogste belastingen ter wereld betaalt (Enkel Oostenrijk en één van de Scandinavishe landen scoorden slechter.)
Comments are closed.