Vrijheid en/of reductionisme?

Voor politieke vrijheid zijn talloze mensen gesneuveld, en economische vrijheid vormt tot op de dag van vandaag een sterk omstreden discussiepunt. Maar wat is menselijke vrijheid eigenlijk? En valt het wel te verzoenen met het moderne reductionistische wereldbeeld dat de wetenschap ons heeft gegeven?

Twee jaar geleden hebben we daar al eensĀ twee zaterdagenĀ aan besteed, en begin dit jaar hebben we als opvolger daarvan ‘Het Verschijnsel Vrijheid‘ van Jos Verhulst gepubliceerd. In de Abdij van Kortenberg zullen we op 29 oktober opnieuw een hele namiddag aan die vragen wijden, met drie vooraanstaande sprekers.

Programma

13u30 Verwelkoming en inleiding door Michaƫl Bauwens, voorzitter Rothbard Instituut
13u35 Prof. Dr. Christian Maes (KUL,Ā website)
Emergentie en reductie: ook vrienden voor het leven?
Een aantal gemakkelijke voorbeelden van emergentie in de fysica nodigen ons uit om ook te speculeren over de aard van biologische processen en menselijk gedrag. Dat blijft binnen het programma van het reductionisme, waarin een veelheid van fenomenen wordt afgeleid maar niet noodzakelijk herleid tot meer unieke en meer eenvoudige wetten.
14u25 Pauze
14u30 Prof. Dr. Joachim Leilich (UA,Ā website)
Zijn libertariƫrs irrationeel?
De meeste mensen die in een vrije wil geloven, zijn van mening dat ze ook iets anders hadden kunnen doen, dan dat wat ze feitelijk hebben gedaan. Peter Bieri (Het handwerk van de vrijheid) bepleit daarentegen, dat deze opvatting ons beslissen en handelen irrationeel maakt en een wil, die in deze zin vrij is, volledig wispelturig wordt. In mijn uiteenzetting schets ik de strijd tussen ‘libertariĆ«rs’ en ‘compatibilisten’, die, zoals Bieri geloven, dat een vrije wil verzoenbaar is met het determinisme.
15u20 Pauze met koffie
15u35 Dr. Jos Verhulst (auteurĀ Het Verschijnsel Vrijheid)
Waarheid en vrijheid
Welke betekenis zou het woord ‘waarheid’ kunnen hebben? Wat is de verhouding tussen waarheid en vrijheid? Waarheid kan enkel gezocht worden in vrijheid, en vrijheid (in tegenstelling tot willekeur) kan enkel bestaan indien ze gericht is op de waarheid. Waarheid en vrijheid impliceren elkaar en vormen daarom een eenheid.
16u25 Afsluiting met een drankje
17u00 Einde

Praktisch

Inschrijven en betalen voor 20 oktober.

Kosten: 8 euro

De abdij ligtĀ op wandelafstandĀ van het NMBS-station Kortenberg,
Meer info en registratie op:

http://rothbard.be/index.php?option=com_civicrm&task=civicrm/event/info&reset=1&id=14

Ā Ingezonden door MichaĆ«l Bauwens

4 REACTIES

  1. “The Determinist/Free Will Debate – Freedomain Radio”
    http://www.youtube.com/watch?v=ITkQUYwZxgE

    Vrije wil is een impliciete aanname in argumentatie en als eigendomsrechten. Dat betekent niet dat je een ander persoon niet kan zien als een deterministisch systeem. Je kan er alleen niet voor argumenteren.

  2. Als mensen met bovenstaande titels graag andere mensen voor zich laten zwoegen om hun verandering door te laten voeren dan beginnen we al verkeerd met die zogenaamde vrijheid.

    Het grote gehalte aan dure woorden op deze site geeft aan dat veel bezoekers zich als een soort hobby willen verhullen in werkmanskleding maar ondertussen zelf het liefst een werkster aannemen voor 1 euro per uur zodat ze zelf kunnen gaan golven.

    Maar occupy Damrak en Het Binnenhof komt vanzelf al alle bezuinigingen en andere bedreigingen voor de burger merkbaar worden.

    Alle oude beschavingen gingen ten onder aan de waanzin van groter,mooier duurder en het feit dat de gewone werklui moesten opdraaien voor die onzin.

    Dus als u zo in de door de farma industrie gesponsorde waen stapt of uw laatste froude declaratie heeft ingevuld gaat u weer lekker verder met de discussie op Vrijspreker.

    Maar even een vraag over de visie van deze lezers op vrijspreker.
    Als de telegraaf bij al haar artikelen over marokanen dat woord of een afgeleide daarvan zou vervangen door het woord Jood hoelan zou die krant dat nog durven doen.

    Uiteindelijk zou een Israelische drone zomaar een eind kunnen maken aan draaiende persen.Want wie Marokaan vervangt door Jood waant zich direct in de jaren 30 en 40 en leest naast de krantentitel ook de letters …wordt mede mogelijk gemaakt door de NSB

    Hub Jongen [4] reageerde op deze reactie.

  3. @zandhapper [3]:

    Wat bedoel je nu precies?
    Los van een enkele draad, los van een bepaald individu, dacht ik dat de grote algemene lijn van de Vrijspreker net probeert niet met mooie dure woorden te schermen.

    Natuurlijk kun je daar wel eens niet onderuit zoals in deze draad gaat praten over academische filosofen.
    Maar daar mag je toch de hele site niet op beoordelen?
    Dat ook die een kans krijgen om hun mening te zeggen pleit m.i. net voor de openheid van de Vrijspreker.
    Of zie jij dat anders??

Comments are closed.