DeĀ  laatste jaren neemt de hoeveelheid informatieĀ  die banken en andere financiĆ«le instellingen van ons wensen hand over hand toe.

De overheidĀ  legt, onder druk gezet door de de Verenigde StatenĀ  van Amerika,Ā  een aantal verplichtingen opĀ  die de banken zelf mogen interpreteren.

De bankĀ  voegt daaraan toe informatie dieĀ Ā  zij zelfĀ  graagĀ  van de klant wil ontvangen enĀ  schuift dan een hele waslijst van verplichtingen door naar de klant onder het voorwendsel van maatregelen tegenĀ  terrorisme en witwassen.

DoordatĀ Ā  de bank haar eigen wensen aan de lijst toevoegt en deze niet separaat opvoert, wordt het volslagen onduidelijkĀ  welkeĀ Ā  informatieĀ  verschaft moet worden op grond van een wettelijke verplichtingĀ  en welke informatieĀ  alleen dient ter bevrediging van de nieuwsgierigheid van de bank.

Zowel de bank als de klant zijn een zee van tijd kwijt aan deze grappenmakerij ; er is nog geen euro minder door witgewassenĀ  en nogĀ  geen bom minder door gelegd.

De bank eist bij voorbeeld:

01.

een gas- of electriciteitsrekening, ook al woont u al 50Ā Ā  jaar op hetzelfde adres

02.

te weten waarvoor u geld opneemt en geeft ditĀ  dan blijkbaar door , als u zegt dat het is voor aankoop van explosieven

03.

te weten waarvoor u geld overmaakt ( alsĀ  het is voorĀ  import vanĀ  heroĆÆne, zegt de bank vermoedelijk dat dat niet mag)

04.

achtergrondinformatie over personen met wie u zaken doet ( alsĀ  het terrroristen zijn,Ā Ā  gaat een alarm af)

EenĀ  en anderĀ Ā  kost zoveel tijd, dat een aantal banken nuĀ  aan rekeninghouders antiwitwaskosten in rekening brengen.

 

Hoe lang deze waanzinnige ontwikkeling nog zal voortgaan is duister, maarĀ  aanleiding tot optimisme is er nauwelijks. DeĀ  ontwikkeling is zorgwekkend ,antiliberaal,Ā Ā  antikapitalistisch en dient geen enkel doel.

 

HugoĀ  van Reijen