Jan was de eigenaar van een populaire bar in Amsterdam. Hij had echter door dat bijna al zijn klanten werkloze alcoholisten waren, en daardoor niet langer hun barbezoeken betalen konden.
Om dit probleem op te lossen, verzint jan een nieuw marketingplan: Drink nu, betaal later! Jan houdt precies bij in de boeken wie wat drinkt en tegen welke kosten. Op zo’n manier geeft hij zijn klanten leningen.
Door zijn “drink nu, betaal later” campagne, wordt zijn bar erg bekend, en de aantalen klanten stijgen fors. Binnen zeer korte tijd heeft hij de hoogste omzet van alle bars in Amsterdam.
Omdat zijn klanten op de pof drinken, krijgt Jan geen klachten als hij met regelmaat zijn prijzen voor de drankjes verhoogt. Jan’s omzet stijgt met sprongen!
Een jonge, dynamische bank manager begrijpt dat deze drank schulden een waardevol bezit zijn en daardoor kan hij Jan’s krediet limiet bij de bank fors verhogen. Hij ziet geen grote risico’s omdat hij immers de schulden van de werkloze alcohollisten als onderpand heeft!
Op het hoofdkantoor van de bank, verzinnen professionele handelaren een manier om enorme commissies te verdienen. Ze maken van de drank schulden Drank Obligaties.
Deze obligaties worden gebundeld en verhandeld op de internationale beurs. De Drank obligaties worden verkocht als AAA schulden, helaas begrijpen naïeve investeerders niet dat het eigenlijk schulden zijn van werkloze alcoholisten die ze kopen. Ondanks dat klimmen de prijzen van de Drank obligaties en al snel zijn de obligaties de meest verhandelde leningen bij de commissionairs.
Ondanks dat de obligaties nog steeds stijgen, besluit een risico manager bij de plaatselijke bank, dat het tijd wordt dat de schulden van de drinkers van Jan’s bar worden afgelost.
Jan vraagt aan zijn werkloze alcohollisten om hun op de pof gekochte drank af te betalen. Maar, zoals eigenlijk al bekend, kunnen werkloze alcoholisten hun schulden niet betalen. Hierdoor kan Jan zijn banklening niet afbetalen. De bar gaat failliet, zijn 11 medewerkers staan op straat en binnen een uur zakken de prijzen van de Drank obligaties met 90%.
De ingezakte markt voor de obligaties, vernietigen de solvabiliteit van Jan’s bank. De bank kan geen verdere leningen meer afgeven, en hierdoor stop de economische activiteit van heel Amsterdam. De leveranciers van Jan’s bar hadden hem grote kredieten verleend en de pensioenen van de medewerkers van de toeleveranciers hadden stevig geïnvesteerd in de Drank Obligaties. De leveranciers moeten hun vorderingen op Jan afschrijven en 90% van de waarde van hun Drank obligaties weg boeken.
Hierdoor gaan de leveranciers eveneens failliet, en een verdere 150 stuks personeel komt op straat te staan.
Maar gelukkig: De commissionairs en de managers van de bank, zijn gered en krijgen tientallen miljoenen vertrek premies. Deze worden mede betaald door de overheid die de banken bergen geld toestopt zonder ook maar wat te vragen. Dit geld wordt opgebracht door belastingen over het loon van de midden klasse, meestal niet drinkers die nog nooit in Jan’s bar geweest zijn.
Is het nu dan duidelijk?
————————————–
Met dank voor de vertaling van Mike Agsteribbe
–Origineel Engels op: https://www.vrijspreker.nl/wp/2011/11/de-economie-verklaard/#more-100740
Er kwam ook gelijkwaardige vertaling van Corné van Straten, waarvoor ook veel dank.
Topartikel! Erg duidelijk.
Mooi!
Leuk artikel. Maar wie financiert al die gratis drank. Op vrijwillige basis lijkt me dat schier onmogelijk. Dwang?
Comments are closed.