Het verbaast mij dat in de media weinig aandacht wordt besteed aan de toenemende piraterij rond Afrika.
Vorig jaar zijn er in dit gebied zo groot als Europa 126 schepen gekaapt, dit jaar tot nog toe al meer dan 220. Daarbij zijn meer dan 625 opvarenden gegijzeld waarvan er velen enorm worden mishandeld en er al tien zijn gedood.
Met allerlei technische middelen worden de schepen uitgerust om te voorkomen dat kapers aan boord komen maar die blijken niet voldoende te zijn vooral op lage langzaam varende schepen zoals er veel door Nederlandse reders gebruikt worden, te denken valt aan sleepboten en hun sleep, speciale schepen voor het vervoer van zware lading, zwaar geladen tankers of bulkcarriers en schepen gebruikt voor de offshore industrie.
Grote economische belangen voor Nederland.
Een reder is volgens de wet verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving en daarnaast de lading van de verladers te beschermen.
De reders zien de oplossing om de piraten op afstand te houden met het aan boord plaatsen van vier tot zes gewapende beveiligers.
Niet om piraten af te schieten maar om ze af te schrikken en ze op afstand te houden.
Dit zouden mariniers kunnen zijn die de regering wil leveren. Ze willen 50 teams per jaar leveren. Dit is echter veel te weinig voor de ruim tweehonderd doorvaarten per jaar van schepen onder Ned. Vlag.
Daarbij komt dat deze teams zes weken van te voren moeten worden aangevraagd en omdat het meestal geen lijndiensten betref is dit voor de reders onmogelijk en ook veel duurder dan particuliere beveiligers.
Ook zijn deze teams pas volgend jaar beschikbaar.
Ze willen dus gewapende particuliere beveiligers aan boord nemen zoals al in vele Europese landen , waaronder Engeland, na snelle aanpassing van wetten,  is toegestaan.
Doordat vele buitenlandse schepen al gewapende beveiligers aan boord hebben worden Ned. Schepen meer kwetsbaar en gemakkelijke doelwitten voor piraten.
Gewapende beveiligers is volgens de wet Wapen en Munitie op Nederlandse schepen verboden. Overtreders   zullen volgens de minister  zwaar beboet worden.
Toch hebben nu twee reders, die met de rug tegen de muur staan, besloten voor aanstaande doorvaarten gewapende beveiligers in te huren en het eventueel op een rechtszaak te laten aankomen.
De reders kunnen ook hun schepen uitvlaggen hetgeen slecht is voor de Ned. Economie en de werkgelegenheid.
De beveiliging van mensen aan boord van de schepen  gaat de reders boven alles.
Wat doen de media. Die maken zich druk over Mauro, weigerambtenaren of moddergevechten bij Ajax. De bescherming van zeelieden die in werkelijk levensgevaar hun werk trachten te doen krijgt geen of nauwelijks aandacht.
Ingezonden door JD, 22 nov. 2011
Goed artikel, ben het er mee eens dat er iets aan moet worden gedaan. Veiligheid is een noodzaak voor vrije handel en dus voor welvaart. Alle mogelijke middelen mogen worden gebruikt om deze barbaren tegen te houden.
Hub Jongen [2] reageerde op deze reactie.
@PV21 [1]:
Je hoeft alleen maar de reder vrij te laten.
Dan mag hij zich zelf en zijn schip zelf verdedigen.
Uhm,er weleens bij stil gestaan wie nou de echte piraten zijn in dit verhaal?
Wat is er nou mis met het stelen van gejatte goederen? Geen verschil toch?
gijs van meeteren [4] reageerde op deze reactie.
@J.H [3]:
Uhm, tja, uhm. Gejatte goederen die door piraten opnieuw gejat worden? Wat is mij ontgaan? Van wie zijn dan die goederen eerst gejat en op grond van welke (geschreven of ongeschreven) wet mogen de onechte piraten dus eigenlijk van de echte piraten jatten?
Kortom, ik mis een onderbouwing. Of is dit een pleidooi voor proletarisch winkelen op mondiaal niveau? Iedereen mag van iedereen stelen omdat alles gejat is in de wereld? Zoiets? Ingewikkeld hoor.
J.H [5] reageerde op deze reactie.
@gijs van meeteren [4]:
Nee hoor, ik ben ook tegen stelen. Maar je kan natuurlijk wel hele mooie handelsverhalen gaan opzetten over de olie die langs Somalie voorbij vaart. Maar die olie is wel verkregen via dwang met behulp van bommen en raketten. Die piraten doen in mijn ogen dus niks slechters dan onze machthebbers. In feite doen ze precies hetzelfde alleen de ene loopt in een pak rond en de andere in iets andere kleding.
(natuurlijk staat de schipper en zijn bemanning hier buiten maar dat geld ook voor de Somalische bevolking)
Ook een belangrijk feitje: De kust voor Somalie is zwaar vervuild geworden door illegale dumping van kernafval door Westerse bedrijven(met behulp van Italiaanse Mafia) Hun zee is hun voeding, hun voeding is dus grotendeels verwoest, wat rest je dan nog?
Het is juist logisch dat er in kranten en op de tv zo weinig aandacht wordt besteed aan piraterij. In de politiek-correcte visie van de media horen blanke mannen tot de heersende klasse, die hun succes danken aan het uitbuiten van onderdrukte moslims en zwarten. Als dat dogma onderuit wordt gehaald door de feiten, negeer je dat bij voorkeur, want voor je het weet steken racisme en fascisme de kop op en dan dreigt er weer een holocaust.
Dit is de ‘Wet van het abjecte Westen’ in de praktijk!
Ron Paul Fan [7] reageerde op deze reactie.
@Tiemen Veenstra [6]: De Russen hebben geen last van dergelijke weg-met-ons sentimentaliteiten, gewoon de trekker overhalen:
http://www.youtube.com/watch?v=kJGCloPK5fk
Ben je snel klaar met de piraatjes.
Af en toe doen de Nederlanders het ook:
http://www.youtube.com/watch?v=3uHT0qsYxfw
Goed artikel. Schoolvoorbeeld van dat voor de NL overheid politieke correctheid en het braafste jongetje van de klas zijn, belangrijker zijn dan de belangen te verdedigen van hardwerkende NL’ers. Het geweldsmonopolie opeisen en vervolgens zelf niets doen, het is een schande.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat je buiten de 12 mijls zone wapens mocht gebruiken,in de havens aanbieden aan Douane die ze opborg of in een wapenkist met een loodje. Althans zo deed ik dat 5 jaar tijdens een grote zeiltocht over de oceanen. De wapens hebben mij 3x gered omdat er lieden te dichtbij kwamen. Ik heb de wapens 2 stuks, met het zeiljacht verkocht.
Het helpt wel degelijk (ook aan de wal)
Met een paar Apache helicopters los je dit probleem in een maand op voorgoed.
Laffe Hillen & Co.
Comments are closed.