Het is hommeles in onderwijsland. Het basisonderwijs moet stevig bezuinigen en beklaagt zich dat het aan kwaliteit moet inboeten.

Het verlenen van primair onderwijs is een taak van onze vooruitstrevende overheid en wordt door overheidsminners doorgaans aangedragen als bestaansrecht van de staat. Zonder onderwijs kan iemand weinig anders dan fysieke arbeid verrichten, nietwaar? Door het staatsonderwijs kan de massa zich echter verheffen en worden we een heus kennisland!

Nadelen heeft dit loffelijk streven echter wel. Doordat de staat onderwijs betaalt is er van een noemenswaardige private onderwijssector geen sprake. Als de staat vervolgens te weinig middelen vrijmaakt om adequaat onderwijs te verschaffen is er maar één oplossing: kwaad op de grond stampen en je erbij neerleggen. Dit doet zowel het onderwijs als de burgers geen goed natuurlijk.

Het grootste deel van de mensheid krijgt vroeg of laat wel een keer kinderen. Of de financiering nu privaat of publiek is maakt dus niet erg veel uit, de kosten worden door dezelfde groep gedragen. De publieke financiering zorgt echter wel voor een bureaucratische tussenlaag die funest is voor het onderwijs en natuurlijk handenvol geld kost. Net zo min als dat ambtenaren kunnen zorgen voor betere auto’s, smartphones of schilders kunnen ze ons onderwijs verbeteren. De enige die over de kwaliteit van het onderwijs moet oordelen zijn de consumenten zelf, te weten de kinderen en hun ouders.

De overheid zou – als het al iets moet doen – zich moeten beperken tot het geven van geld aan armlastige gezinnen om onderwijs van te kopen. Een voordeel hiervan is dat consumenten zelf kunnen bepalen hoe ze hun onderwijs vormgegeven willen zien en of hedendaagse vernieuwingen wel zinvol voor hen zijn. Middelenschaarste hoeft dan niet automatisch te leiden tot slechte resultaten, hetgeen bij het huidige rigide onderwijs wel het geval is. Innovatie zal dan uit het veld zelf moeten komen, niet vanuit de Haagse ambtenarenclub. Bovendien is het natuurlijk veel zinvoller om zelf over het budget te kunnen oordelen in plaats van over andermans budget te oordelen middels verkiezingen.

Zolang de rooien tevreden zijn als iedereen matig onderwijs krijgt en boos worden als een club op eigen kosten beter onderwijs kan regelen zal het huidige systeem in stand blijven. Het wordt tijd dat brave burgers beseffen dat de samenleving niet beter wordt van een nauwelijks beïnvloedbare club bazen die ons leven tot in detail willen regelen. Met andere woorden: zo min mogelijk overheid!

7 REACTIES

  1. “Zonder onderwijs kan iemand weinig anders dan fysieke arbeid verrichten, nietwaar? Door het staatsonderwijs kan de massa zich echter verheffen en worden we een heus kennisland!”

    Klopt; de maakindustrie heeft weinig toekomst in Nederland, hoogwaardige technologie producten, zoals ASML, daargelaten. We zien het met Nedcar, dat op omvallen staat; we konden het zien bij “Andere tijden”, dat vanavond over het RSV-concern ging. Alleen arbeidsextensieve sectoren als de landbouw houden zich overeind, door subsidies – zeker – maar ook door de hoogwaardigheid van de Nederlandse landbouw. Voortdurend moeten we onszelf opnieuw uitvinden en daar kan alleen maar zo hoog mogelijk onderwijs aan bijdragen.

    “De publieke financiering zorgt echter wel voor een bureaucratische tussenlaag die funest is voor het onderwijs en natuurlijk handenvol geld kost.”

    De wijze van publieke financiering doet dat, namelijk de lompesomfinanciering. De school krijgt van Den Haag een zak met geld en mag daarmee doen wat ze wil. Wat je veel ziet gebeuren is “Raadje van Bestuur” spelen, mooie gebouwen en docenten, die het uitzendwezen in geschopt worden, waardoor de docent met zorgtoeslag aan het dokterszoontje mag uitleggen, dat je hard moet studeren om goed te verdienen. Je ziet al, dat gedeeltelijke privatisering niet werkt. Hadden ze de salarissen rechtstreeks op de Rijksbegroting geplaatst, dan was er niets aan de hand geweest.

    “De enige die over de kwaliteit van het onderwijs moet oordelen zijn de consumenten zelf, te weten de kinderen en hun ouders.”

    Zoals iedereen “verstand” heeft van politiewerk en voetbal, zo hebben we ook zestien miljoen onderwijzers. Uiteraard is onderwijs een vak, dat jaren kost om je eigen te maken. En de kinderen zelf: die vinden alles snel te zwaar, te moeilijk en bovenal “stom”.

    dave [5] reageerde op deze reactie.

  2. @Vilseledd [4]:

    “Klopt; de maakindustrie heeft weinig toekomst in Nederland, ”

    waarmee gaat nederland dan zijn geld verdienen?

    dat we de laatste tijd geleefd hebben van geleend geld (wat weer door die onzin van friedman komt) dekt alleen
    maar af dat we de maakindustrie hard nodig hebben.
    geen produktie geen welvaart
    Vilseledd [6] reageerde op deze reactie.

  3. @Vilseledd [6]: een voetballer die een goal
    maakt produceert ook?
    Als ik vraag wat dan dan ? dan zeg jij een goal natuurlijk.
    Ik geloof niet dat een samenleving kan leven van alleen een diensteneconomie.
    Wat innovatie betreft, dat vertrouw ik het nederlandse onderwijs niet toe.
    we zijn niet eens in staat om een auto te ontwikkelen, dus moeten we bij de jappaners gaan bedelen om er een te mogen assembleren.

    Nederland is belgie plus aardgas zeggen ze wel eens, niets is minder waar
    die hebben tenminste nog een maakindustrie, waar ik dus kon gaan werken toen ik in nederland niks kon vinden.
    Een advocaat produceert helemaal niks als je het mij vraagt, zo iemand
    levert een dienst , als een lasser niks kan lassen ,als een boer niks kan telen, dan verdient die advocaat helemaal niks.

Comments are closed.