Adriaan van Dis in Indonesië, een interessante serie uitgezonden door de VPRO (wie anders). In de meest recente aflevering was van Dis op zoek naar de reden waarom het Nederlands vrijwel geheel verdwenen is in Indonesië (afgezien van 7000 verbasterde oorspronkelijk Nederlandse woorden). De belangrijkste reden blijkt te zijn dat de ‘inlanders’ geen toegang kregen tot de Nederlandse scholen.
Kennis van de Nederlandse taal zou er toe kunnen leiden, dat men zich zou gaan verdiepen in zaken zoals uitbuiting en kolonialisme… 98% van de bevolking in Nederlands Indië was analfabeet.
Ik vraag me af of er fundamenteel iets is veranderd in deze tijd. OK, mensen kunnen lezen – hoewel er nog verrassend veel analfabetisme is in Nederland-, maar de media, uitzonderingen daar gelaten, doen weinig aan het geven van inhoudelijke informatie over belangrijke onderwerpen zoals ACTA en ESM.
Het excuus is, dat het merendeel van de Nederlanders het toch niet begrijpt, want de hoogste opleiding is VMBO.
Zo wordt het aan onze journalisten geleerd. Dus alles moet in die – stuitende – ‘Jip en Janneke’ taal worden uitgelegd. Waardoor mensen niet wijzer worden gemaakt dan nodig wordt geacht. Wordt het niet eens tijd dat we de dames en heren journalisten wijzen op hun echte taak, in plaats van met z’n allen achter de tweets van meneer Wilders aan te hollen?
Ingezonden door Ad Broere
Een probleem lijkt het me dat men hier juist te hoog is opgeleid. Hoe hoger opgeleid hoe dommer is een stelling die verbazend vaak opgang doet. Let maar eens op. Hogere opleiding betekent vaker oogkleppen. Men leert vaak niet kritisch denken. En men heeft de verbale middelen geleerd om andersdenkenden in de hoek te zetten, dus men hoeft ook niet kritisch na te denken.
Er is weinig mis met Jip en Janneke taal in mijn ogen, als men socialisme of ACTA in Jip en Janneke taal behandelt zouden wellicht de ogen open gaan. Het is vooral de nieuwsonderwerp keuze, zoals de auteur zelf ook stelt, die funest is. De meeste artikelen gaan nergens over.
Igor [2] reageerde op deze reactie.
Vilseledd [4] reageerde op deze reactie.
@Ratio [1]:
“En men heeft de verbale middelen geleerd om andersdenkenden in de hoek te zetten, dus men hoeft ook niet kritisch na te denken.”
Hehe mooi gezegt.
Het Nederlands is verdwenen, omdat Nederlands het cultuurstelsel ingevoerd heeft, wat wil zeggen, dat er alleen een Nederlands bestuurslaagje over de inlandse adel heen werd gelegd. De inlanders hadden hun bestuurscontacten dus rechtstreeks met de inlandse adel, die op zijn beurt verantwoording aflegde aan het Nederlands gezag. Dit komt voort uit het feit, dat Nederlandsch-Indië is begonnen als een privékolonie van de VOC en pas later eigendom is van de Nederlandse staat. Op historische landkaarten worden overigens alle eilanden van een ‘Nederlands’ kleurtje; ik vraag me af, of dat in de praktijk zo geweest is, of dat het niet terechter is om de kustgebieden en de stedelijke omgevingen alleen maar als (voormalig) Nederlands te zien. Al met al is de invloed van het Nederlands beperkt gebleven en is het heel anders gegaan dan met de meeste Franse of Engelse koloniën. We hebben een kans gemist wereldtaal te worden. Met 300 miljoen sprekers hadden we een stevigere vinger in de wereldpap gehad dan met de huidige 20 miljoen.
@Ratio [1]:
“Hoe hoger opgeleid hoe dommer is een stelling die verbazend vaak opgang doet. Let maar eens op. Hogere opleiding betekent vaker oogkleppen.”
Er is al eens een onderzoek met de uitkomst geweest, dat hogeropgeleiden iets vaker een mooie verkooppraatjes trappen, omdat de verkoper weet, hoe hij de hogeropgeleide moet vleien door te doen alsof de klant verstand van dingen heeft.
Als je de situatie in Indonesie begin 20ste eeuw beter wil begrijpen kan ik ten zeerste de tetralogie van de Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer aanraden (Aarde der mensen, Kind van alle volkeren, Voetsporen en Het glazen huis)
Het geeft een goed beeld van het opkomen van de eerste inlandse organisaties en de reactie van het Nederlandse bestuur erop, precies zoals hierboven geschreven, maar ook de rol van de media toen en hoe weinig er veranderd is met de situatie in NL en Europa nu.
‘Kennis van de Nederlandse taal zou er toe kunnen leiden, dat men zich zou gaan verdiepen in zaken zoals uitbuiting en kolonialisme….90% van de bevolking in Nederlands Indie was analfabeet.’
Tuurlijk, meneer Ad Broere, we hebben daar in Indonesie weer ouderwets, moord, slavernij, uitbuiting, huisgehouden en dat mochten die Indonesische kindertjes natuurlijk niet weten!
Is dit soms de cathechismus van de ‘linkse kerk’?
Dat heeft dan wel bar weinig geholpen want voor vrijwel de gehele top van de Indonesische onafhankelijkheidsbeweging had een Nederlandstalige opleiding genoten. Sukarno aan de T.H. van Bandoeng en Hatta was drs.economie van de Economische Hogeschool, nu Erasmus Universiteit, Rotterdam.
Het is toch zo jammer dat dergelijke onzin het ‘zicht’ op de wekelijkheid van het schoolsysteem in ‘Nederlands-Indie’ beneemt. Men zou toch zeggen ga eens zoeken op het internet, daar is toch heel wat over te vinden!
In werkelijkheid was het Nederlands voor het gros van de Indonesiers een volkomen vreemde taal en had het onderwijs daarin geen enkel nut.
De vergelijking met het huidige Nederlandse onderwijs is dan ook nogal hilarisch, want inderdaad, natuurlijk wordt men ‘dom’ gehouden. Maar dit betreft dan zeer zeker de werkelijke geschiedenis van het voormalige Nederlands Oost-Indie!
Dat men deze periode, o.a. dankzij Adriaan van Dis, slechts door een ‘anti-koloniale’ propaganda bril ‘leert’ bekijken, hebben we te danken aan VVD en CDA die weer eens hebben zitten ‘suffen’ toen het vak ‘geschiedenis’ door linkse ‘praatjesmakers’ werd gekaapt.
Comments are closed.