- Vrijspreker.nl - https://www.vrijspreker.nl/wp -

Infrastructuur in private handen. Deel 1.5: Rijbewijs

Na vele maanden rijden, leren met de koppeling omgaan en de verkeersregels leren kennen bij een van de vele private rijscholen. Kom je uiteindelijk aan bij de overheid. Het CBR.

Privatiseren? Natuurlijk!

Dit artikel is nog niet de deel 2 die ik voor ogen heb maar wel een leuk addendum op het eerste.

Stelt u zich toch eens voor, mensen halen zonder de overheid helemaal geen rijbewijs meer. Ze scheuren met 12 jaar al met papa’s bolide door de straten en voor we het weten is 30% van de mensen roadkill.

De waarheid is natuurlijk anders. Zoals verenigingen en mensen wegen kunnen gaan bezitten, zo kan de taak van de overheid met rijbewijzen ook overgenomen worden.

Wat is een rijbewijs meer, dan een papiertje dat zegt dat je in staat bent veilig aan het verkeer deel te nemen. Niet meer dan dat. Ook zijn er geen magische krachten aan toe te schrijven als de overheid hem afgeeft, want sommige mensen…

 

Wat u zich enkel hoeft af te vragen is, zou een verzekeraar niet liever eerst willen weten of jij je auto wel kan besturen voor hij je die allrisk goedkoop aanbied? Zou de eigenaar van de weg wel willen dat jij op zijn wegen rijdt, zonder dat hij kan natrekken of je het ook wel degelijk kan? Als dat zo is, vermoed ik dat sommige weggebruikers niet blij zijn met een pukkelende puber achter het stuur die nog niet tot 2 kan tellen, maar de 4e versnelling iets te makkelijk tepakken krijgt.

Waarom zo tegen het CBR?

Simpel, omdat het een overheids instituut is. Bij verliezen slagen er mensen om redenen die nergens toe doen. Zenuwen wordt totaal geen rekening mee gehouden, en als ambtenaar B. Badmuts iets te slecht uit bed is gestapt kan je slagen, maar als hij niet op vrouwlief mocht kruipen dan ga je er gewoon aan.
En dat allemaal binnen een half uur voor prijzen die de normale mens in deze tijden absoluut niet kan betalen ( gemiddeld iets boven de 200 euro per examen, het dubbele als je een beetje faalangst hebt en ze vraagt hier rekening mee te houden).

Het is een van Nederlands slechtste monoplies, en als je gezakt bent….. Naar wie ga je om je beklacht te doen?.. Ownee, dat kan niet.  Je mag bij gratie gods een wat vroeger het staatsexamen genoemd werd doen. Maar dan moet B.Badmuts wel eerst 4 keer incasseren bij jou of je ouders. Er  is niet tot nauwelijks controle over de slagingskansen behalve door de overheid zelf, en vindt je het niet eerlijk.. dan heb je geen keus.

Kan je verschrikkelijk goed rijden, maar heb je pech met een examinator kan je nergens anders terrecht en als je meent het wel te kunnen doen, dan is meneer agent die jou, zonder dat je ook maar iets fout doet, bij de kraag pakt en zorgt er voor dat je de komende tijd je rijbewijs niet mag halen ook niet.

Alternatief? 

In een vrije markt, als de examinator niet eerlijk is, kan je naar een ander. Maar wie moet die taak op zich nemen?
De rijscholen kunnen garant staan dat zij jou hebben opgeleid en je de weg op kan met vertrouwen dat je vaardig genoeg bent. Dat is een rijbewijs in andere vorm gegoten, hier kunnen verzekeraars weer op inspelen, door ook de instructeurs gedeeltelijk aansprakelijk te stellen als het niet zo blijkt te zijn.

Nu is dit niet aantrekkelijk voor de rijschool, maar een verzekeraar kan ook zelf een examinator of eerder, adviseur laten kijken naar je rijden en beoordelen of jij een extreem hoog risico bent of juist niet.
Ook de wegeneigenaren kunnen dergelijke organisaties die rijvaardigheid testen accepteren als een keurmerk en als voorwaarde stellen op hun wegen.
De mogelijkheden zijn eindeloos, en de prijzen zullen vele malen minder zijn dan wat nu het geval is.
meer dan 400 of soms zelfs 800 per uur … ik denk dat een minder bedeelde advocaat het toch echt voor minder doet.

Dus mensen, weer een illusie armer? Privatisering en afschaffen van staatsrijbewijzen zullen niet leiden tot een situatie waarin iedereen carmageddon gaat spelen.

 

Want bij oneerlijk zaken doen is niemand gebaat, behalve een overheid dan.