Plaats delict: Goes, een provinciestadje in Zeeland.

Delict: overtreding door het niet voldoen aan trilling- en geluidsnormen.

Dader: overheid.

Strafmaatregel: geen.

 

Door het plaatsje Goes loopt een spoorlijn. Het stadje heeft zelfs een heus stationnetje. Dus rijden er treintjes af en aan. Maar behalve overdag rijden er ook ’s nachts treintjes, zeg maar: treinen. Van en naar het, toch al redelijk groot geworden, industriegebied Vlissingen-Oost.

 

Aan de spoorlijn wonen er mensen. De spoorlijn ligt er al sinds 1927 en we mogen ervan uitgaan, dat de mensen die NU aan die spoorlijn wonen dat gingen doen met de wetenschap dat er treinen vlak lang hun huis zouden rijden. Dat heeft ongetwijfeld voor- en nadelen, echter ik wil me hier op 2 nadelen richten: trillingen in de woningen en overmatig geluid door passerende treinen.

 

De oplossing voor een betonnen bak rond de spoorlijn is financieel niet haalbaar volgens een wethoudster van de gemeente. Wél wordt een niet meer gebruikte kruiswissel vervangen voor gewoon rechte rails en worden de rails anders bevestigd aan de ondergrond.

 

Helaas voldoet het spoor dan nog steeds niet aan de normen. Er zijn (door de overheid) normen bepaald over hoeveel geluid en trillingen een woning mag ondervinden. Bijvoorbeeld geluid mag overdag, aan de gevel van de woning gemeten, niet meer dan 50 decibel zijn, ’s avonds nog maar 45 decibel en ’s nachts niet meer dan 40 decibel.

 

Een Goese wethoudster gaf vanmorgen toe, dat zij niet konden voldoen aan die normen, ondanks de beloofde verbeteringen van rail-bevestiging en de verwijdering van de kruiswissel.

 

Waar gaat het mij nu om in dit artikel?

NIET of mensen er zelf voor kiezen om vlak bij een spoor te wonen.

NIET of de normen te hoog, laag of onjuist zouden zijn.

NIET wie verantwoordelijk is voor de hinder, want dat is niet eens aan de orde: de overheid dient, zeker voor al dat geroofde geld, te faciliteren. Binnen de normen… haar EIGEN normen.

 

Neen, wat mij opviel was, dat de wethoudster tijdens een interview bij Omroep Zeeland doodleuk zei dat ze niet onder de gestelde norm zouden komen. Punt. Wie gaat nu de overtredende gemeente bestraffen/beboeten voor het overschrijden van (nota bene haar eigen) normen?

 

Want als een bedrijf even over een normpje heen gaat, dwarrelen de boetes, dwangbevelen en dreigingen met sluiting vrolijk en massaal binnen.

 

Maar als de overheid een norm overtreedt… gaat zij blijkbaar vrijuit.

Iets “spoort” hier niet.

 

Fijn (trillings- en geluidsoverlastvrij) weekeinde,

MMAP

6 REACTIES

  1. En daarom is het nu van uiterst belang dat men nu eens NIET op 12 Sept. voor een partij stemt die voor een Roverheid is (Socialistisch) maar juist op een partij die de Roverheid drastisch wil verkleinen en de meerderheid van al die wetjes en verorderingen in de prullenbak zal gooien. Wishful thinking denk ik dan wel weer want de meerderheid van Neerlands Stemvee kan nu eenmaal niet zelf denken. Dus boontje komt weer om z’n loontje.

  2. Wat ik een beetje vreemd vindt is dat volgens mij pro rail verantwoordelijk is voor het spoor. Het is niet zo dat iedere gemeente verantwoordelijk is voor het stuk spoor door het eigen dorp. Pro rail is voor alle rail infrastructuur verantwoordelijk en het is volgens mij aan pro rail om maatregelen mbt geluidsoverlast / trillingsoverlast en wat al niet meer te treffen. Of ik snap het niet helemaal. Ik heb inderdaad artikelen op internet gezien waar de gemeente de bak niet wou aanleggen maar kan dat dus even moeilijk plaatsen.

    Ratio [3] reageerde op deze reactie.

  3. @Ratio [2]: Doet overigens niets af aan het artikel, dat is prima. Of de gemeente of een staatsbedrijf zich niet aan de normen houdt maakt niet zoveel uit. Het is het feit dat de overheid normen slechts voor haar onderdanen beschouwt. En dat wordt prima verwoord in het artikel.

    MMAP [4] reageerde op deze reactie.

  4. @Ratio [3]: proRail is in naam een aprticulier bedrijf. Echter weet ik uit betrouwbare bron (een planner die voor ProRail werkt), dat ten tijde van de aanvang ven de huidige kredietcrisis het overheidsbudget voor ProRail van 2,4 miljard verhoogd werd naar rond de 6 miljard.
    Hoezo particulier bedrijf? Als ze “aan de tiet” van de overheid hangen? De “privatisering” van ProRail is inmiddels net zo’n wassen neus gebleken als andere privatiseringen, waar overheid nog steeds van gestolen geld de sponsoring regelt en het prijsbeleid bepaalt.

  5. Herkenbaar stukje
    In 2007 schreef ik al eens iets over Linkse Principes

    Giesbers zegt nog steeds voor 100% procent achter zijn motie te staan. “In de oppositie grijp je elk instrument aan. Maar nu zit ik hier als bouwer, en als we een of twee maanden vertraging oplopen krijgen we schadeclaims die in de tonnen lopen”. Hij erkent ook fluitend dat als zijn oorspronkelijke motie het gehaald had dat tot jaren vertraging had geleid, en dat dat miljoenen had gekost.

  6. Alweer een huil verhaal van een zachte ruggegraat.

    Wees eens een vent….je heb alles gedaan wat in je macht lag.. de politiek lacht zich rot om figuren als jou.

    Wacht tot de rails is in gebruik en blaas hem op, steel de kopernleiding, neem de signalering weg en schiet een magazijn AK47 op iedere iedereen die gebruik maakt van dat spoor…
    vereenig je als 1 blok en VECHT als 1 blok.

    Je hebt een keuze….

Comments are closed.