Beste vrijheidsgezinde mensen,
Mijn naam is Imre Wessels, 21 jaar en woonachtig in het pittoreske Enter.
Het zal ongeveer in 2007 zijn geweest dat ik via een internetdiscussie de term ‘libertarisme’ voorbij zag komen. Dit intrigeerde me om meer over deze term op te zoeken waardoor ik uiteindelijk op de website van stichting MeerVrijheid uitkwam. Nadat ik vrijwel alle artikelen op de site had gelezen besloot ik om mezelf libertariër te noemen.
Vanaf dat moment zocht ik naar manieren om de libertarische boodschap te verspreiden. Zo heb ik jarenlang fervent gedebatteerd op het internet en blogs geschreven. Uiteindelijk besloot ik in 2010 om lid te worden van de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD. Bij de JOVD heb ik gesolliciteerd voor de functie van Politiek Commissaris Onderwijs & Jeugd. Hiervoor heb ik een sollicitatiebrief geschreven waarvan de onderstaande tekst een deel is.
‘De privatisering van het onderwijs impliceert ook de afschaffing van de leerplicht. De leerplicht is een arbitrair middel van de overheid om leerlingen in scholen te houden die aan de staatsnormen voldoen. We moeten af van het idee dat we een plek nodig hebben in onze samenleving waar kinderen gedwongen moeten worden om te ‘leren’. Ook moeten leraren en scholen de pretentie wegnemen dat de enige manier om ervoor te zorgen dat de klassen gevuld zijn met leerlingen verwezenlijkt kan worden met dwang.
(…)
Privaat onderwijs, afschaffing van de leerplicht en thuisonderwijs zijn de drie pijlers waarop ik beleid zou willen maken. Hoewel ik het lang niet zo uitgebreid uit de doeken heb gedaan als ik zou willen heb ik bovenstaand een voorproefje gegeven van mijn ideeën. Het lijkt me een echte uitdaging om voor het Politiek Commissariaat Onderwijs te werken en ik verwacht zo spoedig mogelijk antwoord terug.’
Ik werd tot mijn verbazing uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek waarna ik diezelfde avond te horen kreeg dat ik was aangenomen voor de functie. Hoewel ik de bovenstaande pijlers niet heb kunnen verwezenlijken heb ik mijn functie wel kunnen gebruiken om lezingen te organiseren over de privatisering van het onderwijs.
Uiteindelijk was mijn termijn als Politiek Commissaris verstreken en heb ik niet gesolliciteerd voor een tweede termijn omdat Frank Karsten van de stichting MeerVrijheid mij een aanbod deed om te bloggen voor zijn site. Binnen de JOVD schrijf ik nog met enige regelmaat artikelen voor het ledenblad de Driemaster. Deze artikelen gingen o.a. over het legaliseren van orgaanhandel, de gebreken van democratie en de afschaffing van de verzorgingsstaat. Het is binnen de Driemaster nu zelfs zover gekomen dat er onlangs een vacature is ontstaan voor een ‘excuussocialist’ gezien de grote hoeveelheid klassiek-liberale/libertarische artikelen die verschijnen.
Onlangs kreeg ik een telefoontje van Quintus Backhuys met de vraag of ik mezelf verkiesbaar wilde stellen voor de LP. Natuurlijk wilde ik dit! Voor de campagne heb ik me inmiddels ingezet bij het werven van ondersteuningsverklaringen. Daarnaast heb ik de functie van campagneleider Overijsel gekregen.
Voor de aankomende verkiezingen wil ik iedereen oproepen om zich maximaal in te zetten voor de LP. Een Kamerzetel is zeker haalbaar wanneer we allemaal de schouders eronder zetten. Stuur persberichten van de LP door naar de media, reageer op nieuwsartikelen, neem contact op met de lokale campagneleider om te helpen met flyeren en andere acties. Wees actief betrokken! Een zetel voor de LP in de kamer kan meer naambekendheid generen voor onze vrijheidslievende boodschap dan duizenden blogs.
Beste Imre,
Veel succes gewenst!
Hugo van Reijen
Hij weet kennelijk niet waarom de leerplicht ooit ingevoerd is. De context is van belang lijkt me.
En over staatsnormen; normen zullen er altijd zijn, waar niet mee gezegd is dat dat goed is, maar leerlingen zullen altijd aan wat voor standaard dan ook moeten voldoen. Een lasser zal toch echt moeten kunnen lassen. En iemand die wiskunde wil gaan studeren, zal toch iets van rekenen moeten afweten “for starters”.
Kennelijk vond Imre zijn pijlers niet belangrijk genoeg om echt voor te gaan. Anders was hij wel voor een tweede termijn gegaan.
Imre [3] reageerde op deze reactie.
@Bertus [2]:
”Hij weet kennelijk niet waarom de leerplicht ooit ingevoerd is.”
Is dat zo? Er zijn eigenlijk twee redenen waarom de leerplicht ooit is ingevoerd. Denk aan Pruisen die de leerplicht invoerde om een gehoorzame burgerij te kweken. Een andere reden is omdat men vond dat iedereen het recht had op onderwijs.
Hoe de leerplicht in de praktijk uitwerkte is ook interessant. Zo is er helemaal geen bewijs dat de invoering van de algemene leerplicht in Nederland heeft geleid tot een daling van het analfabetisme.
http://blog.meervrijheid.nl/2011/01/het-verband-tussen-anafalbetisme-en-de-leerplicht/
”Kennelijk vond Imre zijn pijlers niet belangrijk genoeg om echt voor te gaan. Anders was hij wel voor een tweede termijn gegaan.”
Ik heb dan ook een reden gegeven waarom ik niet voor een tweede termijn ging. Zo stak ik meer tijd in bloggen en schrijf ik met enige regelmaat artikelen voor het ledenblad voor de JOVD.
Bertus [4] reageerde op deze reactie.
@Imre [3]: Opvallend dat u niet reageert het onderwerp “staatsnormen”. Dat u een reden gaf, was mij duidelijk. Maar dat u niet aangeeft waarom u het bloggen en het schrijven belangrijker vindt dan het onderwijs, is mij ontgaan, maar wel opgevallen. Laat de lezer oordelen. U argumenten m.b.t. de leerplicht wekken de indruk gekozen te zijn vanuit een zekere achterdocht.
Imre [5] reageerde op deze reactie.
@Bertus [4]:
In de functie van PC’er onderwijs mag je alleen intern een andere mening erop na houden. Extern moet je het programma van de JOVD volgen.
Als PC’er heb je de taak om debatten en lezingen te organiseren over onderwijs. De reden waarom ik gesolliciteerd heb voor die functie is om het debat over de privatisering van het onderwijs aan te zwengelen. Dat is gelukt.
Dat bepaalde normen er altijd zullen zijn ben ik het mee eens. Daarom heb ik er ook niet op gereageerd. Dat mijn argumenten gekozen zijn vanuit een ‘achterdocht’ begrijp ik niet.
Bertus [6] reageerde op deze reactie.
Imre [5]: Je argument gaat zo van “denk aan de Pruisen” (staan bekend om hun “militaire geest”, wat kennelijk slecht is) “gehoorzame burgerij kweken” (wat kennelijk ook slecht is) in elk geval wek je de indruk op basis van een bepaalde suggestie je gelijk te willen halen zo van het één is slecht/bedenkelijk dus de leerplicht ook.
Zo kan ik het ook. Ouders lieten hun kinderen al van jongs af aan werken, wat slecht is, werkgevers misbruikten dat (want die hadden, als zij over enige waarden beschikten zich daartegen moeten verzetten, maar deden dat niet geld belust als zij waren) dus leerplicht is goed. Middels zwartmaken en suggestief redeneren je gelijk halen.
Je zou ook kunnen zeggen, arbeidsrechtelijke zaken regel ik wel in arbeidsrechtelijke regelingen. Daar heb ik geen leerplichtwet voor nodig. Immers, als ik in een arbeidswet afspreek dat mensen pas vanaf 18 mogen werken, heb ik geen leerplichtwet nodig.
Het is de toon en het niet zichtbaar maken van de vooroordelen die achter uw argumentatie zitten die ik als hinderlijk ervaar.
Dat u voor bloggen en stukjes schrijven kiest, staat u vrij. Maar u maakt niet kenbaar waarom u voor zoiets (simpels) uw (hoge) idealen opgeeft.
Ron Arends [7] reageerde op deze reactie.
Wat leuk; we hebben een nieuwe trol: welkom 😀
Imre, volkomen duidelijk stuk. Leuk ook dat ik destijds als “ouwe lul” bij
de genoemde lezing mocht zijn. Tussen de kauwgomkauwende, sms-ende
hockeymeisjes luisteren naar Marcel 🙂
@Bertus [6]:
Op Vrijspreker stellen de LP-kandidaten zich in de aanloop naar 12
september voor. Ik weet niet hoeveel pagina’s je verwacht van zo’n stuk,
maar ik wil je graag laten weten dat er tientallen artikelen zijn
geschreven over dit onderwerp. Rechtsboven even zoeken op: “leerplicht” en
je krijgt alle voor-, en nadelen te zien die je blijkbaar in een
elevatorpitch verwacht had.
Comments are closed.