Grote consternatie. De NS – zonder de DAP weliswaar – heeft jarenlang belasting ontweken/ontdoken door een dochter in Ierland op te zetten. O.a. Groen Links sprak hier schande van. Ik wil graag opmerken dat de NS in het artikel een staatsbedrijf wordt genoemd.

Een vreemde rondpompsituatie. De NS krijgt geld van de staat om mensen te vervoeren en nou is diezelfde staat boos op ze omdat ze te weinig van dat geld terugstorten. Doneer ze dan gewoon wat minder zou ik zeggen, maar misschien zijn wij libertariers wel erg simpele zielen. Wellicht is de overheid kwaad omdat een deel van het geld nu richting Ierland gaat waar de overheid er ongetwijfeld leuke dingen mee doet voor de mensen. Dat hoort echter niet, eigen volk eerst toch? Zo ‘één met Europa’ zijn we blijkbaar niet dat we elders belasting mogen betalen omdat het er wat lager is. Bloeden zal je!

Een voordeel van de constructie van de NS is natuurlijk dat hun klanten – miljoenen treinreizigers – goedkoper uit zijn. Elke cent die de NS aan belasting betaalt zal toch echt terug te vinden zijn in een treinkaartje. Dit toont nogmaals de zinloosheid van het rondpompen aan, daar de NS miljoenen klanten heeft. Deze kunnen nu zelf het geld behouden dat anders in de bodemloze put gestort zou worden en daarvan kunnen ze kopen wat de overheid anders voor ze gekocht zou hebben. Het schijnt dat dat de overheid echter maar matig zint, ze zijn tenslotte veel beter in staat om te bepalen wat goed voor u is. Voor uw eigen bestwil wordt meer dan de helft van uw poen afgenomen, we mogen ze wel dankbaar zijn toch?

Ik ben zelf een regelmatige treinreiziger aangezien ik de trein gebruik om te forensen. Ik hoop dat de NS nog lang deze constructie handhaaft of zelfs een brievenbusfirma vestigt in een land met een nog gunstiger fiscaal klimaat. Daar kan ik financieel wel bij varen en ik hoef m’n geld niet eerst naar de overheid over te maken alvorens het gedecimeerd terug te krijgen. De centen die de NS met (enigszins) eerlijke diensten verdient hebben echter een grote aantrekkingskracht op de overheid, en het is de vraag of deze constructie kan blijven bestaan. Laten we erop hopen!

6 REACTIES

  1. Je gelooft toch niet dat ook maar 1 cent van de besparingen bij de klant terecht komt he….. ja ja zo werkt het wel met een verhoging van de kosten en dus zou je logische gezien ook het omgekeerde verwachten maar dat gaat zonder concurrentie dus echt niet gebeuren.

    Super kritisch richting de overheid en infantiel naïef als het op “bedrijven” aankomt, want bedrijven zijn altijd goed, dat het in dit geval een corporatistisch gedrocht met een monopolie positie betreft dat laten we deze keer maar even buiten beschouwing.

  2. Vaststaat dat elke cent die de NS aan belasting betaalt van een klant afkomstig is die een treinkaartje koopt. Dit is zo’n typische verborgen belasting die mensen nogal eens over het hoofd zien als ze hun belastingdruk proberen in te schatten. Burgers zien dan wel vaker belastingen over het hoofd zoals de bpm op een auto en de accijns op benzine. Ook de overdrachtsbelasting kan een enorme aanslag (belastingaanslag) betekenen, al is die inmiddels verlaagd.

    De NS kan wel degelijk ticketprijzen verlagen al verwacht ik inderdaad niet dat ze het uitgespaarde belastinggeld volledig aan ons teruggeven. De NS zal moeten concurreren met de auto, fiets, bus, metro en benenwagen. Dat is zeker niet optimaal, maar ze kunnen bijvoorbeeld niet zonder meer hun prijzen verdubbelen.

    Ratio [3] reageerde op deze reactie.
    Igor [5] reageerde op deze reactie.

  3. @Paul van Leeuwen [2]: Vaststaat dat elke cent die de NS aan belasting betaalt van een klant afkomstig is die een treinkaartje koopt. Dit is zo’n typische verborgen belasting die mensen nogal eens over het hoofd zien als ze hun belastingdruk proberen in te schatten. Burgers zien dan wel vaker belastingen over het hoofd zoals de bpm op een auto en de accijns op benzine. Ook de overdrachtsbelasting kan een enorme aanslag (belastingaanslag) betekenen, al is die inmiddels verlaagd;

    Je argumentatie klopt volgens mij niet. Een treinkaartje is een gesubsidieerd goed. Neem ja dat af dan betaal je geen belasting maar ontvang je een gedeeltelijke subsidie waardoor je niet de volledige prijs moet betalen.

    Ik denk niet dag veel mensen de accijns op benzine over het hoofd zien, dat is wel een echte heffing.

    Om mijn standpunt te verduidelijken dat dit niet klopt, als de brandstoffen net als de spoorwegen gesubsidieerd werden betaalden we geen accijns maar werd door een premie de prijs aan de pomp verlaagd. Gebeurt in een aantal landen. Als je dan dus brandstof zou kopen dan ontvang je eigenlijk subsidie, ga je meer betalen bijvoorbeeld omdat de staat de subsidie verlaagt, of de subsidie gevende staatsonderneming belasting laat betalen, dan betaal je niet meer belasting maar ontvang je per liter minder subsidie. Zo is het ook bij de NS.

    Er is een vorm van inkomensoverdracht van de niet NS gebruiker naar de NS gebruiker die alleen maar minder wordt als de NS minder subsidie ontvangt of zelf meer belasting gaat betalen. Degene die een NS kaartje koopt wordt gesponsord door de rest en het NS kaartje is geen belasting maar een verborgen overdracht van de forens die kiest voor zijn auto (de niet sporende forens) naar de sporende forens.

    W.H.J. Reiss [4] reageerde op deze reactie.

  4. @Ratio [3]: Correct !
    VpB is een indirecte belasting en heeft als zodanig niks met de kostprijs te maken. Het resterende winstbedrag kan daarna ter beschikking komen voor de aandeelhouders. Zij beschikken hierover. Laten ze het bij de Winstreserves staan, dan kun je stellen dat de NS minder hoeft te lenen en zo rente bespaart. Maar dat is dan ook alles.
    De Staat als aandeelhouder wordt hier gewoon benadeeld !!
    Dit bedrijf krijgt voorts subsidie van de Staat. Het wil dus wel de voordelen, maar niet de nadelen.
    Mijn conclusie: Bestuur moet OPROTTEN ! Aan dit type gluiperds gaat NL kapot. En het blijft aan de gang. Ze zullen wel aan een grote politieke partij, die hun ten alle tijden beschermd, gelieerd zijn !

  5. @Paul van Leeuwen [2]:
    “De NS kan wel degelijk ticketprijzen verlagen al verwacht ik inderdaad niet dat ze het uitgespaarde belastinggeld volledig aan ons teruggeven. ”

    Hoezo verwacht je dat ze wel een deel terug geven? Doe je dat zelf ook wel eens prijsverlagingen doorvoeren gewoon omdat het kan?

  6. Zolang de NS niemand dwingt om met de trein te reizen is het geld voor je treinkaartje geen belasting. Als de overheid zich als ondernemer zou gedragen, en bedrijven zou runnen op een normale manier (op basis van vrijwilligheid zakendoen, en dus ook zonder afgedwongen monopolies) dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Als het goed zou lopen vraag ik me toch echter af of dat belasting bespaart, want de overheid is er goed in om telkens nieuwe dingen te verzinnen om geld aan uit te geven. Je belastingen zouden dan naar verwachting toch minstens even hoog kunnen blijven.

Comments are closed.