Duizenden it-banen gaan voor Nederland verloren omdat studenten verkeerd worden opgeleid. Dat meldt het AD. Het bedrijfsleven verwacht dat vele vacatures door het slechte onderwijs onvervulbaar zullen blijven. Multinationals Stork en AkzoNobel luiden de noodklok: ‘We dreigen al dat werk te moeten exporteren naar landen als India.’

Het blijkt dat de Nederlandse Staat vooral programmeurs opleidt, waar genoemde bedrijven vooral op zoek zijn naar bruggenbouwers tussen de programmeurs en afdelingen als personeel, administratie en productie. Deze vertalers zijn echter niet te vinden, omdat de opleiding domweg niet bestaat.

Uit arren moede zijn Stork en AkzoNobel zelf maar een opleiding begonnen, door middel van traineeships. Reeds nu zijn er meer geïnteresseerden dan plaatsen, dus de bedrijven hopen en verwachten dat er snel andere multinationals aan zullen schuiven om het epische falen van de overheid te compenseren door middel van privaat onderwijs.

 

6 REACTIES

  1. Ik volg op dit moment IT-service management op de Saxion Hogeschool.
    Het is de enige opleiding in Nederland, ik vond dat inderdaad al vaag, maar ik zit er omdat ik er een passie voor heb. Ik verdien op dit moment al wat geld door werkzaamheden te verrichten bij een bedrijf, en om de week krijg ik een aanbieding of ik ergens wil gaan werken. Natuurlijk mag ik niet teveel werken, want als student moet je alles boven de € 13.000 per jaar terug betalen aan ome belastingdienst.

    Wat ik vooral vreemd vind aan dit bericht, is dat zowel de de directie van de hogeschool alsmede de overheid de gehele IT opleiding eigenlijk wou opdoeken. “Computertjes repareren” is meer iets voor MBO’ers.

    Vandaag de dag nog zit IT weggestopt in een lelijk bijgebouw, terwijl een “belangrijke” opleiding als vrijetijdsmanagement meer budget krijgt, en betere faciliteiten. Soms snap ik het allemaal niet zo goed meer.

    Reteip [2] reageerde op deze reactie.

  2. @Tim Abeln [1]:

    Dat krijg je wanneer onderwijs betaald wordt door een ander. Men doet een pretstudie, vindt vervolgens geen baan, en gaat klagen. Elke vorm van eigen verantwoordelijkheid verdwijnt wanneer een ander de rekening betaalt.
    Het gevolg lezen we in de column hierboven.

  3. Goed punt, het probleem is het verdienmodel van onderwijsinstellingen. Kwaliteit is volledig irrelevant; het draait om poppetjes. Als je veel studenten trekt, die ook nog eens snel afstuderen, en je weinig hoeft te doen wat betreft faciliteiten, dan verdien je goed.

    IT in het algemeen wordt mijns inziens nogal ondergewaardeerd, zowel wat betreft belang als wat betreft benodigde kennis. Dat ligt ondermeer aan de grote IT bedrijven zelf die rond 2000 met allerlei stunts mensen de branche introkken. Verder zien bedrijven zelf het op het niveau van een catering in plaats van kritische infrastructuur.

    Opvallend genoeg zijn de grote IT bedrijven sterk op hun retour en komen relatief kleinere, maar meer technisch geörienteerde, bedrijven sterk op. Misschien moeten zij meer een vuist maken en laten zien dat IT wel degelijk interessante carriere mogelijkheden biedt.

  4. Ik lees de gebruikelijke minachting voor IT-ers die op de werkvloer staan, en een voorkeur voor IT-beleidsambtenaren.
    Als ik in de praktijk om mij heen kijk (MKB) zie ik overal behoefte aan IT-ers die problemen kunnen oplossen en nieuwe infrastructuur gebruiksklaar kunnen maken. Managers die de hele dag vergaderen en Prince2 procedures zitten bij te houden, tja wat moet je er mee (behalve bij de overheid)?

  5. De voorloper van “cloud” is ASP (aplication system provider) dit is
    door het bedrijfsleven geaborteerd, de opvolger cloud is niet meer te stuiten, ergo alle opleidingen in de IT direct stoppen, met uitzondering van de programmeurs !

    Mario

  6. Ik verwacht dat je dit steeds meer krijgt. De overheid faalt zo jammerlijk, dat er private initiatieven naast komen te staan. Als die het helemaal over hebben genomen, is helemaal niet meer duidelijk waar je belasting voor betaalt, zeker aangezien die ook nog alleen maar omhoog gegaan is met de achteruitgaande dienstverlening.
    Je ziet nu al in de VS dat bedragen die aan onderwijs besteed worden record na record breken, terwijl de SAT score waarmee het resultaat gemeten wordt van dit onderwijs, dieptepunt na dieptepunt neerzet. Zojuist weer een all time low.
    Het zou een mooie overgang zijn, zonder al te veel chaos. De staat kan dan defaulten op schuld en dan kunnen ze niets meer lenen, maar dat maakt dan toch niets meer uit, aangezien alles al op vrijwillige basis gerund wordt.

Comments are closed.