voedsel_broodIk las zojuist het volgende stukje op NU.nl:
OV stukken duurder door chipkaart
Door de invoering van de ov-chipkaart worden bus- en tramritten dit jaar flink duurder. En met flink bedoelen we ook flink, want de prijsstijging kan soms oplopen tot maar liefst honderd procent. Dit schrijftĀ De Telegraaf.

 

Met de rijksoverheid was afgesproken dat de afschaffing van de strippenkaart in het eerste jaar niet zou leiden tot tariefsverhogingen. Nu is dat jaar voorbij, en gaan de prijzen dus behoorlijk omhoog. Vooral de kosten van de vroegere sterabonnementen stijgen fors.

“In plaats van de vroegere regionale sterabonnementen zijn er in sommige regioā€™s zoneabonnementen gekomen. Maar als je die naast een trajectkaart van NS aanschaft kan de prijsverhoging oplopen van zestien tot honderd procent”, meldt reizigersorganisatie Rover.

En toen dacht ikā€¦. Wat zou er gebeuren als hard werkend NL dat gebruik MOET maken van dat OV gewoon thuis blijft en tegen de baas zegt dat het onbetaalbaar is geworden om te komen werken? Ik zie de man al zittenā€¦ ā€œMoggel baasā€¦ De bus kan niet meer betaald worden baas. Sorryā€¦ Ik moet kiezen tussen brood of bus. Lang nagedacht, maar het werd toch brood. Ontslagen? Ach dat maakt geen ruk meer uit man. Of ik nou werk en me scheel betaal aan belastingpremies en OV, of ik zit thuis en ontvang een uitkeringā€. Ik verdien dan net zoveel en hoef niet op een kil station te staan wachten tot de trein een keer komt, of nietā€¦

Het wordt werkelijk steeds krankzinniger in dit land. Miljoenen naar de EU, die dat geld vervolgens direct wegpompt naar onze geliefde EU zuiderburen. (Gemeentelijke) belastingen worden vrolijk verhoogd (denk onder anderen even aan de BTW). Prijzen van nutsvoorzieningen gaan omhoog. En dan natuurlijk kan het OV niet achterblijven.

Daar komt dan bij dat salarissen nou niet echt veel omhoog gaan he? Je mag al blij zijn als je een baantje hebt.

Ik weet het, het is overal wel wat, en ik ben te oud, maar geloof me als ik 30 jaar jonger was geweestā€¦ VLUCHT, Ver weg hiervandaan. Bouw je bestaan op in een land waar nog ruimte is voor ondernemers. Waar je ruimte hebt. Friesland of Ijsland bijvoorbeeldā€¦.

Wees lief voor uw dierbaren.

Ā Ingezonden door Pendragon

9 REACTIES

  1. Vluchten kan niet meer… verzet misschien nog wel?

    NBD|Biblion recensie
    De auteur probeert met dit boek zijn interpretatie te geven van de oorzaak-gevolg relatie van de huidige economische crisis. Aan de hand van zijn emigratie naar Canada en zijn belevenissen met zijn gezin probeert hij zijn visie hierop met de lezer te delen. Het verhaal is opgebouwd rondom de centrale thema’s: geld, energie en verandering. Ontdek welke lastige keuzes de auteur moet maken in zijn strijd om te overleven. Leef mee met zijn innerlijke strijd en onderga zijn achtbaan vol emoties. Zijn vlucht uit Nederland is een begin van een lange weg waarin hij tot de ontdekking komt dat de banken een hoofdrol hebben gespeeld in de totstandkoming van de economische crisis. Dit boek inspireert en geeft de lezer stof tot nadenken. De auteur is wat lang van stof en het boek bevat geen illustraties. Het is dan ook niet voor iedereen even toegankelijk.
    Drs. Can Kumru (NBD|Biblion recensie)

    http://shop.boekenbent.com/product_info.php?products_id=657

  2. De OV-Chip heeft maar 1 doel en dat is: controle. De “nutteloze kut-burger” (= ambtenarenjargon) wordt niet vertrouwd en diens gedrag moet dag en nacht worden gecontroleerd en vastgelegd. Met beleid waar deze nieuwe DDR een waardige opvolger is geworden van de oude.
    De oplichterij via het computersysteem van de chipkaarten is om het systeem te betalen. Kostendekkend of iets dergelijks, plus bonus voor de PVDA managers.

    Qua functionaliteit is het met die chip terug naar de tijd van voor de strippenkaart, maar niet met de prijzen uit die tijd.

    Het houdt mij in elk geval uit het OV en de enkele keer dat ik het OV niet vermijden kan koop ik een los kaartje (tegen 2x chiptarief) en wat mij het meest opvalt is hoe het OV toch een smerige tokkiebende is geworden. Binnenkort koop ik maar een auto voor die paar ritjes buiten de stad.

  3. @roger [2]:
    LOL, dat viel mij ook op. Ik denk dat je qua emigratie beter kan kijken naar Zuidoost-Azie of Latijns-Amerika. Aan het verval van Het Westen is weinig meer te doen en of je er midden in wilt zitten…

  4. Heb ook sterk de indruk dat het enkel is ingevoerd om de gebruiker overal te kunnen volgen. Heb me daarom ook voorgenomen om meer en meer gebruik te gaan maken van mijn fiets, aangezien die vooralsnog niet te volgen is.

    Dat de invoering van de OV-chipkaart de prijzen heeft doen stijgen, dat verbaasd me niets, dat war vooraf al wel bekend dat het zou gaan gebeuren. De overheid heeft niet voor niets gezegd dat het pas na een jaar mag.

  5. “Het houdt mij in elk geval uit het OV en de enkele keer dat ik het OV niet vermijden kan koop ik een los kaartje (tegen 2x chiptarief) en wat mij het meest opvalt is hoe het OV toch een smerige tokkiebende is geworden.”

    Wat mij opvalt, is, dat het chauffeurswezen totaal niet meer in staat is normaal met klanten te communiceren. Een keer wilde ik ook een los kaartje, maar ik kon niet van te voren achterhalen, wat er was. Allereerst vroeg ik retourtje. “Grmpf! Dat is er niet!” – “Nou, ook goedemorgen, wat kunt u me dan aanbevelen? Ik moet naar het andere eind van de stad.” Met een tegenzin van een leerling, die een jaar vakantie begon hij de vier kaarttypen uit te leggen. Toen ik vroeg, of die zijn werk nog wel leuk vond, keek hij pijnlijk de andere kant op.

    Een tijd later wijs ik een andere chauffeur op een foutieve tijd bij ook nog eens een foutief perron op het busstation. “Tja, dan hebben ze het niet aangepast.” Ja, dat weet ik ook; ik zeg het je namelijk net. Maar je zou denken: binnen een bedrijf wil iedereen toch in het bedrijfsbelang en uiteindelijk in zijn persoonlijk belang een zo goed mogelijk product hebben, dus je zou denken, dat hij een aantekening maakte. Maar oh nee; grmpf’end werd daarna de bus bestuurd.

    Het hele besef van wie de klant is en waarvoor je het doet en wie je loon betaald, is helemaal weg. In de jaren negentig heb ik dat al eens een chauffeur gezegd. “Ik betaal ook aan mijn eigen loon,” zei hij.

  6. “Het hele besef van wie de klant is en waarvoor je het doet en wie je loon betaald, is helemaal weg.”
    Neen, hoor. Net als iedereen weet ook hij heel goed voor wie ie werkt, nl. voor de overheid: die betaalt immers en aan hen hebben ze hun monopoliepositie te danken waardoor ze de waar (dat zijn de reizigers) artificieel duur kunnen vervoeren, zonder dat die een kant op kunnen.
    De chauffeur weet heel goed wie zijn klant is, alleen de reiziger weet dat nog niet: die denkt nl. nog dat hijzelf klant is.

    Vilseledd [9] reageerde op deze reactie.

  7. @Scrutinizer [8]:

    Niet helemaal, want in 1995 had ik die man gezegd, dat hij over zoveel jaar zal gaan mieren, dat er weer een ontslagronde is of een versobering zoals nu. Dus met uitstel heeft hij er wel degelijk last van, hoe hij eerder klanten behandeld heeft. Er is nog nooit zo massaal auto gereden als nu.

Comments are closed.