Corporatisme heeft vele gezichten. Stel, je bent een bank die 150 miljoen aan ongedekte leningen heeft uitstaan. Je hebt jongeren die verkeersvlieger wensten te worden voorzien van studie leningen. Van anderhalve tot twee ton per adspirant piloot. Leningen die waardeloos zijn als er een crisis is in de luchtvaart en de jongeren hun lening niet kunnen aflossen. Wat is in deze situatie de waarde van een goede lobbyist?
Er zijn in dit land meer dan duizend, rond de 1200 jongeren die een pilotenlening zijn aangegaan van gemiddeld anderhalve ton. Voor hun opleiding tot piloot. Deze jongeren kunnen geen kant op en hebben vaak geen onderpand. Als ze massaal in de schuldsanering gaan dan is de bank het grootste gedeelte van de lening kwijt, een scenario dat je als bankier wenst te voorkomen. Hoe groot is dan de verleiding om een Tweede Kamerlid in gaan fluisteren dat het toch wel heel zuur is voor deze groep jongeren? En dat de staat hier dan maar het risico moet overnemen? Zodat deze jongeren, slachtoffer van de crisis, niet de schuldsanering in moeten maar een verse start kunnen maken? Het kost de samenleving maar 150 miljoen.
Follow the money, cui bono? Voor wie is een dergelijk voorstel het meest aantrekkelijk? Wie wint het meeste?
Feit is dat de ABN meer dan 90 procent van de piloten leningen heeft uitstaan, en dus voor 150 mln het schip in dreigt te gaan. Of het voorstel tot het treffen van een regeling voor deze jongeren afkomstig is van een lobbyist die voor een bank een mogelijke winst van 150 mln zag zullen we waarschijnlijk nooit weten. Feit is dat het afwentelen van risico’s thans zo gemeen goed is geworden dat men daar wellicht niet eens een lobbyist voor nodig heeft omdat wakkere politici een neus hebben voor dit soort gevallen. In dit geval is PvdA politicus Attje Kuiken degene die opkomt voor de jonge werkloze piloten. En uiteindelijk natuurlijk ook voor de bank.
NB: plaatje van KLM vliegtuig is in deze toevallig gekozen, daarmee wil ik niet zeggen dat de KLM nooit belang heeft bij bepaalde wetgeving. NB2: ik zeg niet dat dit uit de koker komt van de ABN, het is gewoon niet te zeggen of de bank dit wel of niet in gang heeft gezet. Het zou voor de bank uiterst winstgevend zijn het spel zo te spelen. Dit laatste is dan wellicht weer een argument waarom de ABN dit juist niet zo heeft bedacht, qua winstgevendheid stond de ABN vaak in het rechterrijtje, ergens onderaan.
Ik ben in 3 sectoren opgeleid en bij alle 3 die sectoren is het de werkgever geweest die mijn opleiding betaald heeft. Onbegrijpelijk dat vliegbedrijven niet een dergelijke constructie hebben, aangezien het maandsalaris van piloten dermate hoog is dat er gemakkelijk een half salaris ingeleverd kan worden om de opleiding achteraf te financieren.
Daarnaast is het gewoon mogelijk om een gratis vliegopleiding met avontuur te volgen bij de Koninklijke Luchtmacht.
arvr [2] reageerde op deze reactie.
@Primitieveling [1]:
Primitieveling, je maakt een sterk punt. Als er behoefte is aan piloten zullen de bedrijven zelf hier iets mee doen.
Inderdaad, de KLM heeft zijn eigen Flight academy. Die overigens grappig genoeg verwijst naar de ABN-AMRO als financier.
Hetgeen vragen stelt. 1200 extra piloten (de klm heeft er 2700 volgens mijn info, andere in Nederland gevestigde bedrijven onbekend) lijkt een wat hoog getal. 1200 piloten kan nooit het natuurlijk verloop zijn. Of wel?
Helemaal niet als je je realiseert dat Nederland niet het enige land is wat piloten kan leveren… Hint, vlucht op -willekeurig- buitenland. Wellicht is het voor de luchtvaartmaatschappij goedkoper/zinniger/economischer om de piloten van daar in te huren?
Is het wel zo dat de overheid inspringt op de noden van al die zielige (voor noppes) opgeleide piloten? Als redder in de nood?
Maar we weten allemaal wat een in de economie ingrijpende overheid veroorzaakt! Onnatuurlijke overschotten of tekorten. We hebben hier een onnatuurlijk overschot aan piloten. Hoe is dat gebeurd?
Comments are closed.