Logo_NSEr zijn twee aspecten die in de Fyra en de Benelux trein discussie onderbelicht blijven. De eerste vraag is of we wel een hogesnelheidslijn hebben en de tweede is of ons land wel groot genoeg is voor meerdere stops op een dergelijke spoorlijn.

Om met de eerste vraag te beginnen, hebben we wel een HSL? We hebben een heleboel geld uitgegeven en iedereen stelt dat we zo’n ding hebben. Maar hebben we niet veel eerder een gewone spoorwegverbinding met hier en daar stukken hogesnelheidslijn?

Laten we naar Belgie kijken, daar is de afstand tussen de grens en Brussel 87 kilometer. Hiervan is 35 kilometer aangelegd als hogesnelheidslijn. De rest niet en bevat onder meer ’s werelds drukste spoortunnel, de noord zuid verbinding in Brussel waar maar 50 km/u gereden mag worden. Plus nog wat andere (korte) trajecten met een maximum snelheid van 90 of 100. Brussel – NL grens is dus slechts zeer ten delen geschikt voor hogere snelheden.

In Nederland is de situatie beter, van de 125 km is 85 km voor hoge snelheden geschikt. Van de 212 km tussen Amsterdam – Brussel is maar 120 kilometer voor hoge snelheden geschikt. De conclusie dat dit een hoge snelheidsverbinding is, moet dus met een korreltje zout genomen worden. Dit heeft gevolgen voor de tijdswinst die maximaal gehaald kan gaan worden. Op de echte hogesnelheids trajecten werd door de tijdelijke Fyra treinen met 160 km/u gereden. Wat is nu de maximale snelheidswinst als daar 250 gereden gaat worden met de nieuwe Fyra treinen V250?

In theorie kan men als men met 250 km / u de 85 kilometer NL HSL spoor aflegt dit in iets meer dan 20 minuten doen ipv de 32 minuten die dit kost als je het met 160 aflegt. Er moet echter opgetrokken en geremd worden dus lijkt me een verschil tegenover de huidige dienstregeling van een minuut of 8 of 9 mogelijk op het Nederlandse gedeelte. Idem dan in Belgie, daar zal de snelheidswinst 3 of 4 minuten bedragen.

We hebben het hier over tamelijk geringe verschillen, het accepteren dat we eigenlijk geen HSL hebben en 160 rijden lijkt de slimmere oplossing. Een hogesnelheidslijn heeft slechts zin met een minimaal aantal stops. En dus niet iedere 40 of 50 kilometer een halte. Dan verdampt een groot gedeelte van de mogelijke snelheidswinst. Als door tussen Amsterdam en Brussel waar mogelijk 250 km / u ipv 160 km / u te rijden de reistijdwinst naar mijn inschatting slechts een minuut of 12 bedraagt; dan vervalt de hele grondslag van de investering. Zeker als men dan ook nog eens iedere 40 of 50 kilometer stopt.

De HSL is dus een boemeltreintje geworden op slechts gedeeltelijk als hogesnelheidslijn uitgevoerde baantrajecten. Dat is een veel bedroevender makende conclusie dan het leedvermaak dat men nu heeft met de zogenaamde Aldi trein. Wel of geen V250 maakt eigenlijk niet veel uit, omdat door de slechts gedeeltelijke moderne infrastructuur en de keuze van de vele haltes dit toch nooit als serieuze hogesnelheidslijn gezien kan worden.

7 REACTIES

  1. Ik heb de indruk dat de Fyasco trein in geen enkele behoefte voorzag anders dan dat een stelletje raamabmtenaren luxe wilde kunnen reizen tussen hun uitzicht-kantoor in Den Haag en vergaderhol annex sterren-restaurant in Brussel. De keren dat ik in de Thalys zit, is deze alleen druk bezet tussen pakweg Antwerpen en Parijs.

    Voor gewone reizigers voldeed de Benelux-intercity prima, desnoods rijdend op vernieuwd spoor waar wat sneller gereden had kunnen worden. Dan hadden die miljarden mooi kunnen worden besteed aan kerstbonussen voor ambtenaren. Zei iemand “belastingverlaging”? Doe toch niet zo mal zeg…

  2. Ik weet niet of dat dit filmpje al is langs gekomen op de website.

    Rediscovering a Lost Science – Rory Sutherland at European Zeitgeist 2011

    https://www.youtube.com/watch?v=P1mOsHFXZFA#t=25m49s

    Rory Sutherland talks about inefficiency, as demonstrated through examples. He outlines how perception and context impact a person’s decision-making process. Sutherland uses economics, an ad campaign for Shreddies and basic psychology to demonstrate how value is subjective.

  3. Er is nog een aspect: zou een particulier persoon of bedrijf altijd voor het goedkoopste kiezen?

  4. Afgezien van wat het niet-functioneren nu kost, moet je ook eens denken aan de kosten van de investering HSL baan, treinen en de jarenlange files tussen Breda en R’dam bij de bouw. En zet dat eens af bij de tijdwinst die enkele reizigers zouden hebben.

Comments are closed.