Openbaar vervoer cartoonDoor de invoering van de ov-chipkaart worden bus- en tramritten dit jaar flink duurder. En met flink bedoelen we ook flink, want de prijsstijging kan soms oplopen tot maar liefst honderd procent. Dit schrijft De Telegraaf.

 

Met de rijksoverheid was afgesproken dat de afschaffing van de strippenkaart in het eerste jaar niet zou leiden tot tariefsverhogingen. Nu is dat jaar voorbij, en gaan de prijzen dus behoorlijk omhoog. Vooral de kosten van de vroegere sterabonnementen stijgen fors./

“In plaats van de vroegere regionale sterabonnementen zijn er in sommige regio’s zoneabonnementen gekomen. Maar als je die naast een trajectkaart van NS aanschaft kan de prijsverhoging oplopen van zestien tot honderd procent”, meldt reizigersorganisatie Rover.

En toen dacht ik…. Wat zou er gebeuren als hard werkend NL dat gebruik MOET maken van dat OV gewoon thuis blijft en tegen de baas zegt dat het onbetaalbaar is geworden om te komen werken? Ik zie de man al zitten… “Moggel baas… De bus kan niet meer betaald worden baas. Sorry… Ik moet kiezen tussen brood of bus. Lang nagedacht, maar het werd toch brood. Ontslagen? Ach dat maakt geen ruk meer uit man. Of ik nou werk en me scheel betaal aan belastingpremies en OV, of ik zit thuis en ontvang een uitkering”. Ik verdien dan net zoveel en hoef niet op een kil station te staan wachten tot de trein een keer komt, of niet…

Het wordt werkelijk steeds krankzinniger in dit land. Miljoenen naar de EU, die dat geld vervolgens direct wegpompt naar onze geliefde EU zuiderburen. (Gemeentelijke) belastingen worden vrolijk verhoogd (denk onder anderen even aan de BTW). Prijzen van nutsvoorzieningen gaan omhoog. En dan natuurlijk kan het OV niet achterblijven.

Daar komt dan bij dat salarissen nou niet echt veel omhoog gaan he? Je mag al blij zijn als je een baantje hebt.

Ik weet het, het is overal wel wat, en ik ben te oud, maar geloof me als ik 30 jaar jonger was geweest… VLUCHT, Ver weg hiervandaan. Bouw je bestaan op in een land waar nog ruimte is voor ondernemers. Waar je ruimte hebt. Friesland of Ijsland bijvoorbeeld….

Wees lief voor uw dierbaren.

Ingezonden door Pendragon

12 REACTIES

  1. in Friesland ben je niet meer vrij dan in Amsterdam of Den Haag, misschien gaat het wat langzamer daar.

    Misschien een iets warmer land waar eten een groot deel van het jaar gewoon aan de boom groeit, met drinkwater in je tuin en waar je niet meteen 500 euro per maand aan stookkosten en energie kwijt bent.

  2. Sinds de invoering van de ov-chipkaart maak ik geen gebruik meer van het o.v. Afgezien van de onveiligheid, ik wil dat onding niet en ik weet niet eens hoe ik eraan moet komen, laat staan dat ik me er mee bezig wil houden. Met een strippenkaart kon je gewoon elke bus of tram vroeger nemen, nu dit niet mee kan, wil ik niet tot de groep van zwartrijders behoren, want ik ben heel ouderwets en vind, dat je voor o.v. hoort te betalen. Net als voor een half gesneden bruin. Maar hoe moet ik betalen zonder zo’n electronisch ding? Zodoende ben ik aangewezen op benen, fiets of auto, beperkt het me mijn bewegingsvrijheid, want met een auto naar een binnenstad gaan is geen pretje met parkeren en de daarbij behorende tarieven in het achterhoofd. Maar deze situatie heb ik tien keer liever dan meedoen met deze o.v. chip-waanzin.

    Meneer Storm [8] reageerde op deze reactie.

  3. @gijs van meeteren [7]: Er is een oplossing voor je weerzin, die ik ook heb, overigens.
    Die enkele keer dat ik naar de stad wil om bv. te winkelen, koop ik een papieren dagkaart. Niks OV-kaart nodig.
    Stel, de afstand Hilversum-Utrecht is met de bus 10 zones.
    (wat het precies is doet er even niet toe, maar stel)
    Je besluit in Utrecht te blijven en een paar dagen later terug te gaan. Dan betaal je dus één euro per zone. Da’s mijn ervaring toen ik de laatste keer met het OV ging.
    Volgens mij kun je nog steeds losse kaartjes voor de trein kopen.
    Dat moet ook zo blijven en een aantal politieke partijen wil dat ook. Reizigersorganisatie Rover ook. http://www.rover.nl
    Informeer zelf.

    gijs van meeteren [9] reageerde op deze reactie.

  4. @Meneer Storm [8]:

    @ Meneer Storm, dat is waar. Voor de trein van NS kan je nog gewoon kaartjes kopen. Maar dat gaat ook veranderen, had ik begrepen. Dus wen ik er maar alvast aan dat de trein in de toekomst ook geen haalbare kaart meer voor mij is. Ik participeer alvast op de toekomst, snapt u? Zo’n dagkaart met een euro per zone is wel erg duur hoor. Dan is de keuze voor de auto toch wel snel gemaakt. Immers de vaste kosten voor een auto betaal je immers sowieso. Dat zet o.v. meteen op achterstand. De o.v.kaart maakt het o.v. helemaal onaantrekkelijk voor me.

    In het algemeen. Het zou me niet verbazen als straks bekend wordt gemaakt dat het openbare vervoer dramatische cijfers presenteert en dat ik niet de enige ben geweest die (Randstad)rail en bus de rug heeft toegekeerd.

    Meneer Storm [10] reageerde op deze reactie.

  5. @gijs van meeteren [9]: Ik heb gelukkig geen auto meer. Toen Wim Kok in 1991 begon te zeiken over z’n beruchte kwartje(zgn als solidariteitsheffing) heb ik m’n laatste auto verkocht. Ik zag toen al dat gezeik over rekeningrijden al aankomen en dat is gelukkig afgeblazen.
    De auto is en blijft een geweldige melkkoe voor Den Haag.
    En slechts weinigen doen hun mond open.
    Ik begrijp dan ook nog steeds niet dat de benzine op de Canarische Eilanden stukken goedkoper is dan bij ons.
    Sowieso is de benzine in Luxemburg goedkoper, maar daar zijn andere zaken, zoals levensonderhoud weer schreeuwend duur…
    Ergo: zaken kunnen alleen veranderd worden(of gehandhaafd, zoals dat papieren kaartje!) als burgers herhaaldelijk hun stem laten horen, en veel intensiever mails of gewone post naar het Binnenhof sturen.

  6. Yep.. Ik heb de bus al vaar wel gezegd. Met de auto naar het station (gratis parkeren) Naar amsterdam sloterdijk met de trein en dan de nog geen 15 minuten met de fiets… Betaalde ik ( nou ja mijn werkgever dan) mijn jaartrajectkaart plus 1 zone bus. Kwam ik vorig jaar uit op net geen €1400, per jaar.. De zone koste iets meer dan € 230,- Per jaar.. Daarbij zeggend dat ik de bus zowel van mijn huis naar het station in Purmerend kon gebruiken en van sloterdijk naar Westpoort. Kom je uit op ongeveer € 20,- per maand.. Nu zou ik dus een maand abbo moeten nemen a € 37,- in purmerend en een abbo in Amsterdam a €44,- .. Dan kom je dus uit op € 972,- per jaar.. Is wel ff iets meer als honderd procent verhoging…..

Comments are closed.