Ondanks een verdubbeling naar € 1,9 miljard overheidssubsidie, is het aantal reizigers in het Openbaar Vervoer slechts met 5% gestegen, volgens het rapport “werkt de markt voor OV?” SEO, Economisch Onderzoek, in een artikel van het FD van 5 maart. Daar komen dan nog eens de miljarden kosten van NS bij!
Blijkbaar betalen de reizigers slechts 30% van de werkelijke kosten. Kosten die natuurlijk helemaal niet in de hand worden gehouden want ik citeer: ‘Provincies en gemeenten zijn volgens de onderzoekers niet primair geïnteresseerd in kostenbeheersing, doordat het Rijk de rekening voor het grootste deel betaalt. Eerder stelde de Algemene Rekenkamer al dat gemeenten en provincies de neiging hebben geld op te maken als het niet van henzelf is’.
Ook de Rekenkamer typeert het duidelijk en wij hier roepen steeds dat dat voor ALLE politieke uitgaven geldt, die voor de EU, Griekenland, noemt u maar op : men deelt nu eenmaal heel makkelijk uit als het geld niet van hen zelf is.
Weer een ‘fantastisch’ voorbeeld dat geleide economie niet werkt en niet kan werken. Ongeacht dat ‘ze’ zeggen dat het OV wordt aanbesteed en dat het dus…. foute marktwerking is, want er is helemaal geen marktwerking: probeert u maar eens een TukTuk of een taxi/bus service te beginnen.
En wederom van mij de vraag hoe lang we nog verder moeten op deze heilloze weg: de bewijzen dat subsidie en regels niet werken stapelen zich op, zien overheden dat nou echt niet?
Inderdaad een teleurstellende conclusie van de Algemene Rekenkamer over het rendement van de openbaar vervoer investeringen. De schrijver zegt terecht dat de privatisering niet leidt tot een vrije markt van aanbieders. Ook op andere terreinen, energie, woningen, telecom, ziektekostenverzekering bijvoorbeeld, zien we hetzelfde. Ook daar valt het rendement tegen. Wat nu? Deze OV taak uitsluitend (soms weer) laten verzorgen door de overheid, juist doorschieten naar een echte open markt door ‘alle’ beperkende overheidsregels af te schaffen of doorgaan zoals het nu is en nog wat regels erbij maken? Het is een lastige materie als je beseft dat in elke situatie de betrokken partijen altijd weer vooral hun eigen belang en niet dat van de (potentiele) reiziger voorop zullen stellen.
jAAP [2] reageerde op deze reactie.
@B.L. Tijdens [1]: Het rendement van de zogenaamd “geprivatiseerde” sectoren valt tegen omdat ze niet geprivatiseerd zijn. Er is nog steeds sprake van monopolieposities of kartels die door allerlei regels en wetten van de overheid in stand worden gehouden. Hierdoor functioneren deze markten niet.
Uit de NRC…
http://tinyurl.com/awpyqx9
lees ook eens:
http://www.leoverhoef.nl
Privatisering is een manier om op legale wijze, een goed renderend
bedrijf dat de Nederlandse gemeenschap toebehoord.
Te verkwanselen en het op gebrachte kapitaal, te laten verdwijnen.
William [6] reageerde op deze reactie.
@Philosoof G&R Eigenwijs [5]:
In de huidige omstandigheden heeft u geheel gelijk.
Dat hebben de feiten van de laatste privatiseringen in Nederland duidelijk laten zien.
He wat grappig. Ik forens dagelijks met de trein. Ow en kostendekking is magere 30%. Wat maf want mijn trein zit vol.
Wat vreemd als je je realiseert dat de NS 100% staatseigendom is. Zeker een overheidsbedrijf zou toch beter moeten kunnen presteren?
Marktwerking en/of privatisering in het OV, is een duurzame ontwrichting van onze maatschappij!
De Gemeente Amsterdam boort een nieuwe geldbron aan :
Verplicht chippen van fietsen.
Ongetwijfeld met het financiele succes van de Dienst Parkeerbeheer in gedachten (ik meen ca. 300 miljoen netto winst per jaar) heeft de Amsterdamse regentenkliek hun gretige oogjes laten vallen op een groep burgers die tot nu toe redelijk buiten schot is gebleven : de fietsers.
Weer worden de gebruikelijke argumenten “overlast”, en “kosten” aangevoerd om te verbergen dat de gemeente erop uit is om flinke sommen geld binnen te harken.
Eerst wordt uiteraard eerst een “proef” of “pilot” uitgevoerd die altijd slaagt, omdat het doel ervan, geld stelen bij de burger lukt. Daar was die proef dan ook voor bedacht, en het winstgevend zijn lijkt dan ook de enige graadmeter waaraan de “proef” wordt getoetst om te slagen.
Eureka ! We gaan alle fietsers in de stad verplichten hun fiets te laten chippen. Het spreekt, dat aan (de ontwikkeling van) de chip zelf en het aanbrengen ervan zijn uiteraard ook kosten waarna verbonden. En raad eens wie die mag betalen.
Maar het mooiste komt nog : wanneer betaald fiets-parkeren in de hele stad kan worden ingevoerd, en de gemeente zelf daar de tarieven voor kan bepalen.
Tevens geeft de gemeentelijke overheid zichzelf hiermee een nieuw scala aan nieuwe mogelijkheden om de controle nog verder op te voeren en nog meer geld af te pakken :
Fietscontroles.
Geen chip ? Boete. Ook geen ID op zak ? Nog een boete.
Fiets fout geparkeerd ? Boete.
Fiets te lang in de stalling zonder te betalen ? Boete.
Ook handig is, dan men nu ook kan achterhalen welke fietser, op welk tijdstip van A naar B is gegaan.
Wat deed u daar ?
In de zestiger had je het “witte fietsenplan”. Achteraf gezien zo gek nog niet, met wat ons nu nog staat te wachten.
http://www.metronieuws.nl/regionaal/verplichte-fiets-chip-tegen-fout-parkeren/SrZmcm!7XDCU2jXRTU/
Comments are closed.