Een leuk artikel was te vinden op FOK!, hoewel talloze andere media er ook over berichtten. Het opzetten van een verslavingskliniek kostte niet meer dan het invullen van enkele formulieren en een bezoekje aan de Kamer van Koophandel. Deze kliniek zou zonder problemen kunnen declareren bij zorgverzekeraars.
Kan je een keer iets opzetten zonder door een eindeloze bureaucratische mallemolen gemangeld te worden, is het weer niet goed. In plaats van meer regeltjes, meer ambtenaren, meer gedoe en minder verslavingsklinieken is er een betere oplossing. De zorgverzekeraars zouden zelf een dergelijke verslavingskliniek moeten keuren alvoren ze hen rücksichtslos alle declaraties vergoeden. Zorgverzekeraars hebben er geen belang bij veel te strenge regels op te stellen, want dan kunnen hun klanten maar bij een beperkt aantal klinieken terecht en ontevreden klanten betekent minder klanten en dus minder winst. Bovendien zal de prijs van een behandeling bij een tekort aan klinieken snel oplopen door de eenvoudige regels van het marktmechanisme. Te soepele regels is echter ook niet goed, want een klant die slecht wordt geholpen in een matige kliniek is eveneens een ontevreden klant. Het ligt dan voor de hand dat er precies genoeg klinieken komen om de verslaafden van adequate zorg te voorzien. Bovendien wordt ons zo een bureaucratisch wangedrocht bespaard!
Verder ligt er natuurlijk ook een verantwoordelijkheid bij de patienten zelf. Ze zouden niet zomaar naar een onbekende kliniek moeten gaan, maar een kliniek met een goede reputatie moeten uitkiezen. Dan zal een nieuwe kliniek zich eerst moeten bewijzen. Dat doen we ook als we een auto kopen of winkelen bij een onbekende webshop of handelaar op marktplaats. Tenslotte betekent goedkeuring van de overheid absoluut niet dat een kliniek ook vanzelfsprekend goed is. Een zorgverzekeraar zal de kwaliteit beter kunnen bewaken dan de staat, de ambtenaren die zo’n controle zouden uitvoeren zouden geen enkel direct belang hebben bij een onjuiste conclusie. Dat ligt anders bij een zorgverzekeraar. De tevredenheid van hun klanten hangt direct af van een juiste beoordeling.
Met extra bureaucratie schieten we niet op, deze taak kan beter elders worden ondergebracht.
Bij de aanschaf van een nieuwe auto kies je vaak voor een merk, over het algemeen maken die niet ineens veel mindere kwaliteit auto’s.
Bij een aankoop via marktplaats en/of een webshop gebeurd het vaak in goed vertrouwen.
Waarom zou een patiënt zich dan niet in goed vertrouwen kunnen melden bij een kliniek? Vind het wel wat vreemd om te stellen dat een kliniek een goede reputatie moet hebben, dan zou dat betekenen dat nieuwkomers geen kans krijgen.
Hub Jongen [2] reageerde op deze reactie.
arvr [3] reageerde op deze reactie.
@Primitieveling [1]:
In een vrije markt ontstaat automatisch een goede/slechte reputatie.
Die is dan niet afhankelijk van een stempeltje van een ambtenaar.
@Primitieveling [1]:
Op zich heb je wel gelijk, maar dat is volgens mij het punt niet wat het verhaal wil stellen. Het gaat er meer om om aan te tonen dat een vrije markt principe effectiever is om de kwaliteit te bewaren.
Het probleem van overheid is dat de “inspectie” vaak ineffectief is, en steken laat vallen. Dan volgt er een “publieke onrust” over een specifiek geval en worden er weer een berg regeltjes tegen aangegooid. Je moet toch wat doen als overheid.
Vaak ook nog regeltjes die meer een politieke motivatie hebben dan dat ze het probleem “aanpakken”.
Dit gaat een paar keer door totdat er een situatie ontstaat waarin de regels dermate verstikkend worden dat het aantal klinieken afneemt. Wat dan waarschijnlijk weer met subsidie wordt opgelost. Mijn en jouw geld dus.
Wat uiteraard weer bijwerkingen heeft want de subsidie gaat het doel van de onderneming worden. Maar dat wordt dan weer opgelost met … regels.
Ik betwijfel of het rondlopen in dit soort vicieuze cirkeltjes nou zo’n positief effect heeft op de kwaliteit van de klinieken. Waarschijnlijk niet en het kost bergen met geld zo.
Comments are closed.