Herdenking van doden is een serieuze zaak waarbij ook veel emoties betrokken zijn. Jaarlijks op 4 mei worden in Nederland de gevallenen tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) herdacht tijdens de Nationale Dodenherdenking.
Dit gaat gepaard met verdriet van personen die een dierbare hebben verloren maar ook van veel anderen die zich afvragen waarom die offers nodig waren waartoe ze hebben gediend.
En dan komen bij veel libertariërs de droeve gedachten en de boosheid dat al die moordpartijen geen zin hebben en in een libertarische maatschappij niet zouden plaats vinden.
orlogen worden gevoerd door staten. Zonder staten geen oorlogen.
En staten worden gemaakt door mensen die een overheid benoemen en die overheid de macht geven om geweld te gebruiken.
Geweld tegen de eigen burgers die een andere mening hebben dan een toevallige 51%.
En die 51% vinden dat geweld prachtig, want zij krijgen hun zin, onafhankelijk of ze daar Recht op hebben. Ze NOEMEN dat dan recht!
Bijna even erg is daarbij de houding van de 49% die zich laat dwingen als slaven en in andere gevallen, andere samenstellingen, ook deel is van de geweld gebruikende meerderheid.
In die sfeer besteden de overheden biljarden euro’s aan allerlei vernietigingswapens. Op de eerste plaats als dreiging voor andere landen die mogelijk een bedreiging van hun macht zouden kunnen zijn . En als een conflict uit de hand loopt, worden die wapens nog gebruikt ook en dan hebben we oorlog.
Dan worden mensen gedwongen om zoveel mogelijk mensen van dat andere land te doden. Als ze dat goed doen, dan krijgen ze ook nog een lintje!! En de mensen die niet opgeroepen (kunnen) worden om te vechten, worden gedwongen al die ellende te betalen via belastingen.
Er over nadenkende kun je toch maar tot één conclusie komen: Wat een stomme mensheid; en over honderd jaar zijn ze allemaal dood!
De zwart-witte oorzaak van oorlog ligt in het wel-niet accepteren en toepassen van het NAP, het Non Aggression Principle.
Daarom is het zo belangrijk dat libertariërs proberen om al het mogelijke te doen dit NAP zoveel mogelijk duidelijk te maken en in te voeren.
Je moet het zo zien Hub, het wordt vanzelf opgelost. De mensheid zal zichzelf uiteindelijk vernietigen en wie er nog overblijven kunnen het opnieuw proberen. De vraag is of we onze fouten gaan herhalen. Ik denk namelijk van wel. Als je geschiedenis niet leert (echte geschiedenis en niet de staatsgeschiedenis) dan kun je ook de fouten daarvan niet leren. En blijf je ze herhalen.
Wij leven in 21ste eeuw, wij vinden onszelf zo slim en wijs, maar we hebben nog steeds armoede, geweld, oorlogen etc. Wij hebben nog een lange weg te gaan.
Vraag me echt af hoe lang het nog duurt voordat we echt wijs en volwassen worden.
En nog een laatste iets. Wat zou er gebeuren als op staatsscholen over NAP wordt verteld?
Hoeveel mensen worden dan wakker denk je?
arvr [2] reageerde op deze reactie.
@Mijpakkenzeniet [1]:
Quote:
“En nog een laatste iets. Wat zou er gebeuren als op staatsscholen over NAP wordt verteld?”
Mijn eerste gedachte was “When Hell freezes over”. Maar het is best interessant om daarover te mijmeren. Immers, als het verplichte stof was is het best een dilemma voor de over het algemeen linkse leraren.
Je kan het niet inpakken in het bekende “Alles niet links is slecht”, want dan praat je geweld goed. Je kan het ook niet vertellen zoals het is, want het hele NAP heeft binding met de term bezit. En we weten natuurlijk allemaal dat Linkse mensen een hekel hebben aan bezit (meestal bezit van een ander).
Misschien is het daarom wel zo leuk om het maar verplicht in te voeren. Je bezorgt een hoop linkse leraren een hersenverzakking! Dat zal ze leren!
…
Maar feitelijk, willen we eigenlijk wel staatsscholen?
Hebzucht is de enige drijfveer in de maatschappij.
Het doel van alles, is meer.
Maar meer is niet mogelijk.
Alles is er namelijk al.
Het wordt dan dus, meer voor mij.
In dit eenvoudig gegeven, ligt de basis van alle ellende!
Strijd ontstaat, uit het verwerpen van de reeds geldende realiteit.
Strijd is een uiting aan, niet in geloste verwachtingen.
Men zou het culturele leven m.b.t.politiek , geloof en andere levens
stromingen, inzichtelijk kunnen verwoorden:
Als het beklimmen van een trap.
Waar aan beiden zijden leuningen zijn.
Er zijn groepen die zich naar boven begeven en groepen die
neerwaarts gaan.
Zij die zekerheid zoeken, houden zich aan de leuningen vast.
De meer vrije geesten bewegen zich tussen de op en neer gaande
vrij naar onder en of boven.
De zekerheid zoekende zijn soms zo onzeker dat zij beiden
leuningen te gelijk willen omvatten en zo vormen ze hinder voor
allen die zich op de trap bevinden.
Om aan deze ongemakken te ontkomen zou men meerdere
trappen kunnen construeren, dit echter leidt tot apartheid
en is ongewenst omdat dan tegen gestelde structuren ontstaan.
Ook zou men er toe over kunnen gaan om op verschillende tijden
homogene groepen toe te laten.
Dan verzanden we echter in een ingewikkelde regel structuur.
En dat veroorzaakt dan weer ander ongenoegen en ergernis.
Naar mijn mening is er maar een oplossing de extremen moeten
zich maar leren aanpassen aan de meerderheid, of zich afscheiden
waar bij wij, de anderen hen moeten helpen en bijstaan.
Maar ondanks dat ontkomen we niet aan het in grijpen in
ander mans vrijheden.
En dat gaat in tegen het NAP.
En zo stellen we vast dat verandering van bestaande situaties
niet zonder slag of stoot, dus toch met geweld plaats vinden.
Of iemand moet een andere, betere oplossing zien.
arvr [7] reageerde op deze reactie.
Ik heb de herdenking al jaren gemist, naja gemist…
Vorig jaar lag ik heerlijk relax een dutje te doen en afgelopen avond zat ik in de coffeeshop van een lekker jointje te genieten, de muziek speelde om 20:00 gewoon door en ook de tv stond gewoon op NGC 😀
Hehehe, ik keek op de klok van mijn smartfoon: 20:10 😀
Tuurlijk is het erg wat er gebeurt is, maar wat er nu gaande is en nog staat te gebeuren in in alle opzichten vele malen erger.
Het broeit, de spanningen lopen wereldwijd hoog op. Ooit en ergens barst de bom en het is niet meer de vraag of het los gaat barsten, maar waar en wanneer.
Wat er ook te gebeuren staat, positief zal het iig niet zijn.
@Philosoof G&R Eigenwijs [5]:
Quote:
“En zo stellen we vast dat verandering van bestaande situaties
niet zonder slag of stoot, dus toch met geweld plaats vinden.”
Wat is een betere keus, de strijd van ideeën of de strijd met wapens?
Philosoof G&R Eigenwijs. [8] reageerde op deze reactie.
@arvr [7]:
De vraag dringt zich op hoe ver gaat de wil, om dat gene wat je misschien noodzakelijkerwijs moet doen, om het doel te bereiken.
Zie ook punt 4 hier boven.
Comments are closed.