bugOldtimer akkoord treft werknemers aan de onderkant van de maatschappelijke ladder onevenredig hoog. Heel sociaal van dit kabinet.

 

Vorige maand is het Oldtimer akkoord gesloten door staats secretaris Weekers. Weekers die binnen VVD kringen nog wel te boek staat als fervente autoliefhebber van zowel nieuw als oud (lees = klassiek) en zich als “liberaal” zich er op beroept dat werk moet lonen en dat een uitkering niet gelukkig maakt. Deze zelfde Weekers met zijn oldtimer akkoord schiet de plank mis en in plaats van lastenverlichting voor de werkenden komt hij indirect met weer een lastenverzwaring..

Definitie van een oltimer

 

In de oude regeling spreekt men van een oldtimer als deze minimaal 25 jaar geleden voor het eerst op kenteken is gezet. Daarmee ben je vrijgesteld van het betalen van wegenbelasting voor je voertuig. Je kunt je voordeliger verzekeren en als je de auto ook nog zakelijk aangeschaft hebt of van plan was aan te schaffen dan kon je ook nog rekenen een gunstige bijtelling ten opzichte van de nieuwste leasebak met een wat minder gunstig energielabel.

Wat je er ook van mag vinden, de klassieker regeling zoals die tot voor kort nog bestond bood automobilisten de kans flink te besparen op maandelijkse lasten. Een lasten verlichting,  die door ieder weldenkend individu toch als broodnodig gezien kan worden in economische tijden als deze.

 bug

Oldtimer diesels en het milieu argument

 

Een van de argumenten van dit kabinet is dat de belastingvrijstelling achterhaald is als vervelende neven effect heeft dat er nu tal van “smerige klassieke diesels” het Nederlandse straatbeeld vervuilen. Een aanslag op het milieu zogezegd.

Voor het milieu argument valt misschien wat voor te zeggen  maar in mijn optiek gaat de politiek voorbij aan de oorzaak waarom “klassiek rijden” zo in trek is. Behalve de bekende liefhebbers zijn er ook legio automobilisten die een auto hard nodig hebben om hun brood te verdienen. Je kan amper op je huur bezuinigen en  om überhaupt te kunnen werken heb je ook eten nodig dus dat gaat hem niet worden. Waarom dus niet gebruikmaken van de vrijstellingsregeling voor een auto van 25 jaar of ouder.

 1975_Volvo_245

Oldtimer bezit soms geen luxe maar noodzaak

 

Als je net begint met je eerste job en je bezit niet de kwalificaties om meteen een job te krijgen waar een 0% bijtellings leaseauto in het verschiet ligt dan zal je er goed aan doen om te besparen waar je kan. Dus waarom niet een autorijden die je toch nodig hebt om je brood te verdienen en dan wel één die ook nog is vrijgesteld van belasting. Ja en dan kan het zo zijn dat zo nu en dan iemand kiest voor een “vieze diesel”.

Natuurlijk zou het voor het milieu beter zijn om zogeheten A label occasion te rijden, de techniek schrijdt (gelukkig) sneller voort dan dat de overheid lastenverzwaringen kan bedenken. Maar even goed een occasion met een A label die ook nog maandelijks weinig kosten die worden schaars en met de schaarste betekent dat een prijsstijging. Die duurdere A label occasion is door menig aan die onderkant van de sociaal ecnomische ladder niet zomaar even terug verdiend. Als iemand dus zich geen auto kan verloven maar wel wil werken dan beroof je deze groep van een kans. Een kans om je op te kunnen werken op de sociale ladder die misgun je toch als weldenkend  mens niemand? Zou een algehele stimulans voor het milieu en economische groei niet juist zijn om uberhaupt niet de lasten op arbeid te verzwaren.

taxi

Ingezonden door Anthony

35 REACTIES

  1. @Kees [34]: Dat hoeft nou ook weer niet, maar een gedegen psychologische test zou wel wenselijk zijn voor dat soort vaste patienten van inrichting “het Kabinet” ( En dito behandeling natuurlijk)

    Vrede, Zé.

Comments are closed.