Homeschooling1Voorstel verbod op thuisonderwijs bewijst onkunde staatssecretaris Dekker

DEN HAAG, 20130913 — Staatssecretaris Dekker wil thuisonderwijs laten verbieden in Nederland. Deze grove schending van de individuele vrijheid leidt tot onbeschrijfelijk veel verdriet, onzekerheid en angst voor alle gezinnen die nu of in de toekomst de verantwoordelijkheid voor beter onderwijs zelf willen nemen.

 

Het voorstel bewijst het gebrek aan kennis van de staatssecretaris en zijn minachting voor de rechten en de individuele vrijheid van ouders en kinderen. De Libertarische Partij vindt dit voorstel ronduit verwerpelijk en steunt de petitie van de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs (1). 

In veel andere landen wordt thuisonderwijs al jaren steeds populairder. Alleen al in de VS krijgen twee miljoen kinderen thuisonderwijs. (2). In Nederland zijn er slechts enkele honderden gezinnen die thuisonderwijs geven. Al meer dan 30 jaar wordt onderzoek gedaan naar kinderen die thuisonderwijs krijgen..Hieruit blijkt dat kinderen die thuisonderwijs kregen zich in hun schoolvorderingen en in hun sociaal-emotionele ontwikkeling in positieve zin onderscheiden van hun leeftijdsgenoten die schoolonderwijs hebben gekregen.” (3). Deze kinderen presteren beter, zijn gelukkiger en socialer dan schoolgaande kinderen.

De overheid stelt te streven naar kleinere klassen omdat die de kwaliteit van onderwijs ten goede komen. Thuisonderwijs biedt bij uitstek kleine klassen. Thuisonderwijs kan beter worden afgestemd op de behoeftes van lerende kinderen. Hierdoor kunnen ouders onderwijs van zeer hoge kwaliteit bieden. Dit is niet alleen wenselijk maar vaak ook bittere noodzaak voor kinderen die niet de juiste aandacht kunnen krijgen op een school. Dit blijkt uit het schrijnende voorbeeld van de hoogbegaafde Jacob Barnett die door zijn moeder van school is gehaald tegen alle adviezen in (4).

Door het geven van thuisonderwijs sluiten de opvoeding en het onderwijs beter op elkaar aan. De thuisonderwijzers voelen zich zeer verantwoordelijk voor een goede opvoeding en zijn sterk gemotiveerd om het beste onderwijs te bieden aan hun kinderen. Dit zijn niet alleen religieuze gezinnen maar ook gezinnen met bijvoorbeeld een seculiere levensvisie zoals het humanisme of het objectivisme (5).

Als de wet wordt aangenomen zullen kinderen die volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken gelukkiger zijn en beter presteren dan hun schoolgaande leeftijdsgenoten met geweld bij hun ouders worden weggehaald. Dit alleen omdat deze ouders zelf de verantwoordelijkheid willen blijven nemen voor het geven van beter onderwijs aan hun kinderen. Der Spiegel publiceerde afgelopen week een emotioneel relaas van een gezin dat met geweld uit elkaar werd gehaald in Duitsland alleen vanwege het feit dat hun kinderen thuisonderwijs kregen (6).

Toine Manders, voorzitter van de Libertarische Partij, en Jessica van Driel, thuisonderwijzeres, schreven een opiniestuk onder de titel: “Echt wijs met thuisonderwijs” (7).

De Libertarische Partij staat voor meer vrijheid, minder overheid, en minimale belastingen en regeldruk.

1. Petitie NVvTO http://www.thuisonderwijs.nl/petitie2013/
2. National Home Education Research Institute
http://www.nheri.org/research/nheri-news/homeschool-population-report-2010.html
3. De effectiviteit van thuisonderwijs door H. Blok http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/pdf_documenten/effectiviteit.pdf
4. Youtube Jacob Barnett / Boy genius diagnosed with autism has IQ higher than Einstein http://www.nydailynews.com/life-style/health/autistic-boy-genius-iq-higher-einstein-article-1.1340923
5. Rijksoverheid: Redenen vrijstelling van inschrijving op een school http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-thuisonderwijs-geven.html
6. Der Spiegel http://www.spiegel.de/schulspiegel/schulverweigerer-in-hessen-polizei-trennt-vier-kinder-von-eltern-a-920149.html
7. http://www.libertarischepartij.nl/echt-wijs-met-thuisonderwijs/

6 REACTIES

  1. Quote:
    “Dit zijn niet alleen religieuze gezinnen maar ook gezinnen met bijvoorbeeld een seculiere levensvisie zoals het humanisme of het objectivisme “

    Dit soort argumenten zijn dan wel de slechtste redenen voor thuisonderwijs. Je verplaatst het argument naar “Indoctrinatie naar keus van de ouders”.

    Laat ik nu vinden dat je kinderen helemaal niet moet indoctrineren, maar moet leren voor zichzelf te denken en te kunnen beredeneren.

    Dat er in de USA een aantal knettergekke religieuzen zitten die de hele dag de hoofdjes van die kinderen vol lopen te proppen met de meest achterlijke onzin vind ik ook geen argument. Integendeel, ik vind het kindermishandeling.

    En of elke geweldige ouder een geweldig leraar is? Zou er niet op gokken, gaat je geld kosten.

    Zijn er dan ook nog argumenten voor thuisscholing? Ja, en die zijn al aangegeven in het artikel. Er zijn gevallen waarbij kinderen niet goed op school meekomen, hetzij omdat ze te goed zijn, aandachtsproblemen hebben of gewoon een medische conditie waardoor fysieke deelname aan onderwijs onpraktisch is.

    Zouden dit argumenten geweest zijn die door het hoofd van meneer Dekker gegaan zijn? Om je de waarheid te zeggen, ik denk dat er op een of andere manier een paar uit de hand gelopen gevalletjes op zijn bord zijn gekomen en tsja, wat doe je dan als beroepspoliticus?

    Juist, je gaat met regeltjes gooien want daar word de wereld beter van. Want dat staat ook in de regeltjes.

    Dat het huidige schoolsysteem op een hoop punten faalt was mij al bekend. Maar als dat de oorzaak is is dat hetgeen waar je de aandacht op moet richten.

  2. Staatssecretaris Dekker wil thuisonderwijs laten verbieden in Nederland.

    Heel interessant….kijken wie met hem meegestemd heeft.

  3. En zo is dat,borelingen behoren de staat toe,wat denken die ouders wel,dat kinderen hun eigendom zijn,en ze hun denkwijze vrijelijk kunnen projecteren op hun spruiten,dat zou me daar een rotzooi worden,voor deze jongeren heeft de staat wel een krediet lopen van 600.000 euro,die zal door deze spruit toch met winst terugbetaald moeten worden.
    Dit was een beetje sarcastisch bedoeld,maar ik moet er niet aan denken dat moslimfundamentalisten hun kinderen les gaat geven,het is al erg genoeg dat er scholen zijn die islamitisch of school met de bijbel zijn.

  4. Waarschijnlijk is het merendeel van de nederlanders het daar wel mee eens want ‘ons onderwijs’ is een ‘kerntaak van onze overheid’ brrr ik wil weg uit dit staatskamp. Ze zien het geeneens. Ze zien geeneens hoe ‘de overheid’ heel nederland overgenomen heeft en er iets anders van gemaakt heeft. Een totalitair staatskamp met een nog functionerende markteconomie eraan vast geplakt op de diverse bedrijfsterreinen (aangelegd door de overheid). Dat is wat de boel draaiend houdt en de rest is ‘overheid’. Het lijkt wel of de meeste mensen schijt hebben aan vrijheid en alleen geven om hun consumentenartikeltjes die ze kunnen consumeren in hun vinexbunker, zonder last te hebben van de buren, en de overheid zorgt ervoor dat de struikjes bijgehouden worden en zorgt voor allerlei ‘voorzieningen’. En ondertussen zitten alle kinderen in hun hok, alle bejaarden in hun hok, en de mensen in hun hok. Alles is in hokjes ingedeeld en ieder voor zich en de staat voor ons allen. En de discussie gaat daar nooit over het gaat over ‘managementlagen in de zorg’ of ‘de kwaliteit van ons onderwijs’.

    Ik heb bedacht dat ik helemaal geen ‘democratie’ wil, dan krijg je al die stomme ideeën en plannen en bemoeienis en herverdeling over je heen. Als je een monarchie hebt dan is er nog een gedeelte wat de koning vergeet aan te harken, en er is een natuurlijke tegenwerking of tegenstand of whatever. Je hebt een bepaalde ‘sphere’ dat is van de monarchie en daarbuiten heb je nog een bepaalde vrijheid maar democratie kent helemaal geen beperking. (ik weet niet of monarchie zo goed is maar gebruik het maar even om een argument te maken) Het enige wat Democratie tegen kan houden is als het ‘slecht is voor de economie’, dat moeten we niet hebben. Voor de rest staat alles alles alles open voor bemoeienis en consfisquatie door ‘onze overheid’. Het wordt één groot totalitair overheidskamp. Ieder dingetje waar ze zich mee kunnen bemoeien wat niet de economie sloopt dat doen ze ook.

    Elke discussie gaat ook elke keer over een bepaald detail, al die ‘overheid’ bij elkaar en de hele invloed daarvan dat ziet niemand en dat blijft buiten de discussie.

    Nederland is gewoon eng, hoe een land compleet overgenomen kan zijn door een staat. En dat de mensen dat geeneens doorhebben ofzo. Op elk vlak kom je ‘de overheid’ tegen. Alle strategische punten zijn bezet. Een soort surrealistische bubble van een vinexwijk die neergezet is door ‘de overheid’ en gerund wordt door ‘de overheid’ en ‘stelsels’ en ‘onderwijs’ een complete surrealistische binnenwereld van ‘overheid’. ‘Buiten’ bestaat bijna niet meer of zo het is niet meer de echte wereld maar een soort overheidsbubble.

  5. De overheid mist dan de greep op het collectief richten in opvoeding van deze kinderen, waarschijnlijk is dat niet gewenst.
    En daar zijn redenen aan te verbinden zowel in positieve als in negatieve zin.

Comments are closed.