banksDiverse bedrijven in het buitenland die met Bitcoin werken, zoals Mt. Gox, hebben al last gehad van onwelwillende banken. Banken verdedigen hun beleid vaak door te zeggen de consument te willen beschermen tegen fraude of ander kwaad. Nu waardeer ik dat zij de klant eens op de eerste plaats zetten, maar vermoed ik dat de werkelijke reden angst voor Bitcoin is. Angst dat Bitcoin het huidige financiële systeem vervangt en daarmee de vette winstmarges van de banken torpedeert.

Ook in Nederland en België doen de banken moeilijk. Diverse mensen, waaronder ikzelf, hebben getracht via ING Bitcoins te kopen bij Bitonic, een Nederlandse bitcoinhandelaar. Dit resulteert in wazige foutmeldingen, een geblokkeerde rekening en de verplichting ING te bellen om je rekening te deblokkeren. De klantenservice geeft in een warrig verhaal aan dat de betreffende tegenrekening vaak voor ’trojans’ wordt gebruikt. Bitonic zou overigens niet worden geïnformeerd.

Een Vlaamse lezer liet weten iets gelijkaardigs te hebben ervaren met BNP Paribas Fortis en betalingen naar Bitstamp die in verband met ‘fraude’ werden geblokkeerd.

Ik heb hierover Bitonic geïnformeerd. Ze hebben de problemen bevestigd en komen later nog met een formele reactie.

Uit deze gebeurtenissen is een aantal belangrijke conclusies te trekken:

1) De communicatie van ING is slecht. Waarom vermeldt ze niet meteen duidelijk dat een rekening is geblokkeerd? Waarom een nietszeggende meldingscode gebruiken met een verwarrende mededeling?

2) ING vindt het schijnbaar onnodig om Bitonic te informeren dat betalingen aan haar adres worden geblokkeerd, terwijl het meerdere mensen is overkomen en het dus waarschijnlijk een systematische blokkade van ING is. Dit is een arrogante instelling van een grootbank waar het bankwezen in het algemeen mee denkt weg te kunnen komen. Dergelijke situatie is echter onhoudbaar.

3) Wereldwijd hebben overheden en banken moeite om Bitcoin te begrijpen en te accepteren. Naïviteit en kortzichtigheid staan hen in de weg, alsmede morele en economische kennis over wat geld nu precies is. Gelukkig zijn er ook banken zoals Fidor in Duitsland die het lijken te snappen.

Hoezeer politici en banken Bitcoin ook proberen te bestrijden, de Bitcoingemeenschap wordt er alleen maar sterker van. Door te volharden en elkaar te blijven informeren, krijgen we uiteindelijk ook organisaties als ING en BNP Paribas Fortis op het goede spoor. En zo niet, dan zijn zij het die zich zorgen moeten maken, niet wij. Decentraal geld is immers de toekomst.

Dit artikel is eerder in aangepaste vorm verschenen op deBitcoin.org

7 REACTIES

  1. Is het niet mogelijk een methode te bedenken/ ontwerpen waarbij die banken niet nodig zijn?

    Wat is eigenlijk de situatie met die nieuwe (burger ???) bank die een paar maanden geleden werd aangekondigd?

  2. “3) Wereldwijd hebben overheden en banken moeite om Bitcoin te begrijpen en te accepteren.”
    Om te accepteren wel, om te begrijpen niet. Daarom net dat ze het niet accepteren.

  3. En omdat ik twee keer bijna hetzelfde bericht tegenkom, ook onder dit topic nog maar een keer mijn reactie:

    ABN Amro deed ditzelfde bij mij ook, de eerste keer dat ik bij Bitonic bestelde. Ze konden de blokkade niet direct opheffen; ik moest eerst langskomen bij een kantoor met een geldig ID-bewijs, omdat de kopie van mijn ID verlopen was.
    Daarna nog een paar keer bij Bitonic besteld en sindsdien laten ze het wel toe.

  4. Onlangs nieuwe website gestart. Wat testen gedaan en inderdaad niet mogelijk te werken via ING. Ik roep op tot een boycot al zal dat geen zoden aan de dijk zetten. De banken zijn arrogant en dom. Ze kunnen Bitcoin beter gaan erkennen en er een eigen weg in zoeken op een of andere manier.

Comments are closed.