Er is een populaire amerikaanse serie genaamd Breaking Bad (Het slechte pad op) over een brave huisvader die scheikundeleraar van beroep is. Op een dag wordt longkanker bij hem geconstateerd en hij gaat proberen zijn gezin financieel zeker achter te laten door in de drugsproductie te gaan en daar een fortuin mee te verdienen.
Hoe meer hij probeert zijn familie te beschermen, hoe meer deze in de problemen komt.
Vrijspreker:Ā Misschien een rare vraag, maar wat heeft dit nu weer met libertarisme te maken?
Opperdienaar: Het is meestal zo, dat als een kunstwerk enorm aanslaat, dat het onbewust resoneert met iets in het echte leven. De film de Matrix bijvoorbeeld ging over machines die mensen uitbuitten. Ooit waren die machines bedoeld om de mensen te dienen, maar op een vreemde manier was het uit de hand gelopen en ze waren over de mensheid gaan heersen. Hiertoe spiegelden deze machines de mensen een nepwerkelijkheid voor met het doel hun energie te oogsten. Die mensen hadden door die voorgespiegelde nepwerkelijkheid niet eens door dat ze uitgebuit werden. De hoofdpersoon wordt voor de keuze gesteld om een rode of blauwe pil te nemen. Bij de blauwe pil, blijft hij in de nepwerkelijkheid van de machines leven, bij de rode pil treedt hij er uit.
Dit verhaal komt iemand die van de staatsmedia leugens ontvangt en belasting afdraagt, heel bekend voor. Dit meestal zonder door te hebben wat de link is. Dit is eenĀ korte film die daar over gaatĀ van Stefan Molyneux.
Avatar is een film die gaat over een hoog technologisch privaat leger dat naar een andere planeet gaat met nogal technologisch onderontwikkelde blauwe wezens om daar grondstoffen te plunderen. Dit heeft wel iets weg van de Irak oorlog. OokĀ deze film werd behandeldĀ door Molyneux.
Vrijspreker:Ā Maar wat over Breaking Bad?
Opperdienaar: De hoofdpersoon heeft een gehandicapte zoon die moeilijk kan lopen. In zijn pogingen deze zoon goed achter te laten na zijn dood, begeeft hij zich op een moreel hellend vlak en daardoor komt hij steeds verder in de problemen en raakt eigenlijk verder van zijn doel verwijderd.
Vrijspreker:Ā Hee, pogingen om voor de hulpbehoevenden te zorgen die verkeerd uitpakken.
Opperdienaar: Dingen die verkeerd uitpakken zijn inderdaad een terugkerend thema in kunst, zoals ook in het verhaal van deĀ tovenaarsleerling. Het verhaal werd bekend door Goethe en hij schreef het tijdens zijn verblijf inĀ Weimar, maar is gebaseerd op een verhaal in Philopseudes (leugenminnaar) uit de 2e eeuw na christus. In het verhaal leert de tovenaarsleerling de truuk om een bezem te betoveren, zodat die al het zware werk voor de tovernaarsleerling doet (waterdragen) en de tovenaarsleerling zelf rustig achterover kan leunen. De bezem slaat echter op hol en de tovenaarsleerling realiseert zich dat hij de spreuk niet kent om de bezem te stoppen. Als hij de bezem in 2 stukken splijt met een bijl, gaan beide stukken verder.
Wat is het moreel van het verhaal?? Dat er iemand is die regels overtreedt, mensen vermoordt om zijn Eigen gezin te laten overleven in weelde ?
Of is het moreel van het verhaal dat iemand die regels overtreedt omdat er teveel zijn waardoor hij en zijn gezin niet meer normaal kunnen leven??
Opperdienaar houdt iig van films (fictieve).
pcrs [2] reageerde op deze reactie.
@ric ardo [1]:
Het lijkt er wel eens op dat ondanks de pogingen van de roverheden de zwakkeren te helpen, deze zwakkeren steeds verder in de problemen komen. Bij dit ‘helpen’ overtreden ze morele regels en het loopt gierend uit de klauwen.
Op een gegeven moment zegt de vrouw van de hoofdpersoon tegen de hoofdpersoon: iemand moet dit gezin beschermen tegen de man die dit gezin beschermt.
De beschermer brengt in werkelijkheid geen bescherming. De helper van de zwakkeren helpt de zwakkeren niet.
oh, ok, begrepen. Zoiets als het micro-krediet van Maxima….. de armen helpen nog armer te worden…
pcrs [4] reageerde op deze reactie.
@ric ardo [3]: idd voorbeelden te over. Iets wordt gepresenteerd als voordeeltje voor de armen en dan opeens zijn ze nog een stuk armer.
Comments are closed.