Prof. Bert van Wee TU Delft heeft met een aantal anderen een handboek geschreven over het fout gaan van de meeste megaprojecten. Rode draad door hun studies is dat veel projecten fout lopen door inflexibiliteit van politici die druk bezig zijn een monument voor zichzelf te bouwen.
Besluiten voor megaprojecten zijn vaak slecht onderbouwd, met politieke ijdelheid, wensdenken en angst voor gezichtsverlies vergroten de financiële ramp. En ter complementenring worden de ambtenaren door die politici onder druk gezet om de ‘juiste’ gegevens aan de Kamerleden te verstrekken, waardoor zij op basis van gekleurde informatie mogen beslissen/controleren: in feite is dat een ondermijning van de democratie stelt van Wee.
Hij noemt als voorbeelden de Betuweroute en de HSL, maar eigenlijk kun je elk groot project nemen, waarbij hij zich afvraagt of die ooit rendabel worden. Hier op Vrijspreker.nl schreven we er al vaker over, nagelbijtend waarom er niet ten halve gedraaid werd.
Nog enkele citaten: bestuurders spiegelen de werkelijkheid vaak mooier voor zodat die in hun kraam te pas komt. Zo hoef ik niet eens een artikel te schrijven: citaten zijn al voldoende: weer een overheids’taak’ het doen van megaprojecten, die niet werkt.
En dan roep ik nog maar even twee lopende projecten: 18 miljard aan windmolens en een JSF project.
Vertel mij wat..
HSL , betuwelijn , Noord zuid lijn, stopera , OV Chipkaart , en zo kan ik er nog wel een aantal noemen..
Allemaal prestigeprojecten, die de begrote kosten dubbel en dwars overschreden hebben, die ondoordacht doorgedrukt zijn, en de belastingbetaler er voor oplaten draaien….
De overheid zou zich verre moeten houden van projecten die particulieren ook kunnen. Want alles wat de overheid aanraakt impliceert inefficiency, dus verspilling.
Wat dat betreft had Adam Smith het goed door. Onze politici zijn machtswellustelingen, die alleen aan hun eigen belang denken. En dan zie je ook geen verschil meer tussen links en rechts.
U vergeet natuurlijk het project dat nagenoeg in iedere gemeente loopt onder de namen:
“Stationsgebied”, “Treinstation”, “Vernieuwing Spoorzone” etc.
De hoeveelheid gemeenten die zich daarmee in de schulden werken is enorm.
Comments are closed.