Tijdbom_euroIn het regeerakkoord van de CDU/CSU en SPD is opgenomen dat er binnen vier jaar op de Duitse Autobahnen tol geheven zal worden. De rondzingende bedragen variƫren van 10 euro voor een paar weken tot 100 euro per jaar. Duitse automobilisten worden ontzien via een fiscale tegemoetkoming.
Het vrije verkeer van goederen en personen krijgt opnieuw een oplawaai.

Zo langzamerhand zijn er meer landen mƩt dan zonder tolheffing. Leve het verenigd Europa! De EU was toch in het leven geroepen om het de mensen in Europa makkelijker te maken? Het tegendeel blijkt. Elk land doet maar wat. Met geld uit de Europese structuurfondsen worden snelwegen gebouwd. Vervolgens mogen wij op die snelwegen tol gaan betalen. Het plan van Duitsland spant echter de kroon, want buitenlanders worden gediscrimineerd.

Het grootkapitaal heeft de EU gekaapt.
Europa draait alleen nog maar om geld. Na WO II zijn de voorlopers van de EU (EGKS, EEG, EG) opgericht om er voor te zorgen dat in Europa nooit meer oorlog zou komen. De EU was toen niet meer dan een politiek project met een financieel jasje. Sinds de invoering van de euro draait het in Europa nog alleen maar om geld. De EU is er voor het grootkapitaal, burgers worden gebruikt als kassa en werkslaaf.
Niet voor niets zei vorig jaar de Duitse politicus Oskar la Fontaine, ex-partijleider van die Linken, in de Duitse talkshow Maybrit Illners Talk, dat Angela Merkel de ā€˜Kurtisane der Reichen’ is. Hoer van het grootkapitaal dus. Hij slaat daarmee de spijker op zijn kop: het gaat in Europa alleen nog maar over geld, niet over mensen. De euro is een zegen voor multinationals. Europese werknemers worden tegen elkaar uitgespeeld met maar ƩƩn doel: zo goedkoop mogelijke arbeid. Het is toch van de zotte dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers werkloos worden omdat de Europese elite dat zo geregeld heeft.

Fundamentele vragen worden niet beantwoord.
Wat hebben wij als Europese burgers eigenlijk nog aan de EU, laat staan de eurozone? Niemand is gelukkig. De bevolkingen in de Zuid-Europese landen lijden en die van de Noordelijke landen morren. Er hang ƩƩn grote depressie over Europa. Wie schenkt klare wijn? Waar blijft het grote Europadebat? Wie geeft antwoord op de volgende vragen?

1. Wat willen de afzonderlijke landen eigenlijk met Europa?
2. Wat verwacht de burger van Europa en waarom wordt dat niet in kaart gebracht?
3. Waarom worden de EU en de eurozone zo krampachtig op een hoop gegooid?
4. Waarom wordt de burger in de waan gelaten dat de euro onvermijdelijk is en zijn alternatieven onbespreekbaar?
5. Waarom vormen de cultuurverschillen, de kern waar alles om draait, tussen Noord- en Zuid-Europa een taboe in de euro-discussie?

De belangrijkste vraag is echter: waarom is een hechte samenwerking van soevereine staten zonder mƩƩr ā€˜Brussel’ geen optie?

De euro is een tijdbom
Burgers waren vóór invoering van de euro gelukkiger, welvarender en meer pro Europa. De EU functioneerde prima. Sinds de komst van de euro is het sentiment omgeslagen en is Europa verarmd en in verval geraakt. De euro is een splijtzwam en daarmee een tijdbom, een gevaar voor het voortbestaan van de EU. Waarom is daar geen debat daarover? In ieder EU-land leven dezelfde vragen. De euro en de Europese burgers zijn het speeltje van het grootkapitaal en hun eurofiele vazallen.

De tolheffing in Duitsland staat model voor het gebrek aan solidariteit met andere Europese burgers. Een solidariteit die wƩl van ons verlangt wordt wanneer het gaat om het redden van roekeloze Europese banken en landen.

Geplaatst door Bart Uienpeller
Reeds eerder op CitaReg
http://www.citareg.nl/euro-is-een-tijdbom-onder-de-eu/

 

 

5 REACTIES

  1. Het is maar zeer de vraag of deze tolheffing mogelijk is onder het EU-recht. Als je de heffing zo structureert dat deze per saldo alleen voor buitenlanders geldt, is er sprake van inbreuk op de gemeenschappelijke markt. Het is wachten op het eerste proefproces.

  2. tolheffing is op zich prima. de gebruiker betaalt. uiteraard is belasting heffen voor wegen EN tol doodgewone straatroof, maar daar is niets nieuws aan.

    iemand die over ‘ grootkapitaal’ en ‘ solidariteit chrijft is vermoedelijk een linkse rakker die desnoods met geweld zijn solidariteit wil afdwingen. Vraag me af wat deze Agitprop op vrijspreker doet

  3. in frankrijk en italie doet men het al jaren en nu gaat duitsland het doen en nu staat men op zijn achterste benen. Wordt het niet eens tijd dat Nederland ook eens er wat aan gaat doen, het vervoer is al een groot gedeelte naar het buitenland gegaan Polen bulgarije noem maar op, deze vrachtwagens maken gratis gebruik van onze wegen vrachtwagens die naar noorwegen zweden moeten rijden dwars door nederland want in duitsland moet men tol betalen, in het weeked zijn de parkeerplaatsen gewoon campings voor buitenlandse chauffeurs, het is ook geen worden dat nederland naar de knoppen is met dit soort regeringen.

    Burnitall [5] reageerde op deze reactie.

  4. de scribent schijnt het vervelend te vinden dat de EU zou opbreken door de Euro. Is dat niet iets waar de Vrijspreker juist vrolijk van zou worden?

  5. @willem [3]: In Italie en Frankrijk is het bedrijfsleven dat deze tolwegen heeft aangelegd..Is heel wat anders als de roverheid het heeft aangelegd met belastinggeld..

Comments are closed.