avatar MMAP“Als de EU het toestaat, gaan wij terug naar vier of misschien zelfs drie dagen post bezorgen”, aldus woordvoerder Werner van Bastelaar van PostNL. U weet wellicht inmiddels, dat mijn irritaite over (en haat jegens) deze organisatie behoorlijk is opgelopen. Dus dit soort citaten vallen mij meteen op.

Een Nederlands bedrijf, tot voor een klein aantal jaren geleden nog een overheidsmonopolie, maar inmiddels zogenaamd geprivatiseerd, laat zich de les lezen door een stel bureaucraten van de EU? Een stel pluche-zitters die voor dik 30 k€ per maand de communistische paljas uit zitten te hangen in de on-democratische EU?

Inderdaad, dat doet PostNL en dat laat meteen zien dat PostNL niet echt geprivatiseerd is. Dezelfde mensen met dezelfde ambtenaren-werkhouding en -arbeidsethiek van decennia geleden zitten er nog steeds. Alleen geven ze nu het geld uit, dat zij zogenaamd via marktwerking binnenkrijgen. Tenminste: als de overheid jaarlijks voor hen de boetes vaststelt die wij moeten betalen om een brief te versturen. Ofwel: een zogenaamd geprivatiseerd bedrijf, dat zijn tarieven door de overheid laat bepalen en zijn regels door de EU.

Nou, één groot voordeel dan misschien. Als ze van 5 naar 3 dagen post bezorgen gaan, worden de postzegels die in de laatste 2 jaar procentueel belachelijk veel duurder geworden zijn, “natuurlijk” straks 40% goedkoper (= 2 dagen van de 5 minder dienstverlening = 40% minder dienstverlening = 40% tariefverlaging). Tenminste, als ik naïef zou zijn, zou ik dat denken.

5 REACTIES

  1. 2 keer per week post bezorgen is vaak zat. Op dinsdag en donderdag. Hoef je ook maar twee keer per week naar de postbus, scheelt benzine. We leven in de eeuw van e-mail. Post is een “luxe” artikel aan het worden. En kom niet aan met argumenten van rouwkaarten en zo… We hebben al jarenlang telefoon en geloof mij, als je niet in de telefoonlijst van de dooie staat hoef je ook geen kaartje te ontvangen.

    De post wil echter zo lang mogelijk aan haar antieke “dienstverlening” vasthouden. En dat terwijl het bedrijfsleven voor spoedbestellingen al lang is overgestapt op koeriersdiensten. De rest gaat via e-mail.

    Enfin
    Wees lief voor uw dierbaren.

  2. Mooi, 2x per week de psot in NL. Dat betekent dat er dan maar twee keer per week rekeningen in de bus vallen. Hoeft men zich maar 2 x per week te ergeren…..

  3. @bob [4]: Ah, de SEC. Eindelijk eens iemand die zijn huiswerk doet…:)

    Nederland is een bedrijf. En bedrijven mogen GEEN belasting heffen… Daarnaast is er veeeeel meer mis met Nederland, maar dat mogen jullie als financiële slaven niet weten want stel je voor dat je wakker wordt…

Comments are closed.