Angst wordt door de politiek, media en reclamewereld gebruikt om hun doelen te bereiken. Begin dit jaar schreef Makayla Heisler daar een interessant artikel over. Maar angst is meer dan dat. Het maakt een chemische reactie in het lichaam aan die verslavend werkt. De verhouding tussen de massamedia en de bevolking lijkt dus op de dealer en de junk.
‘Angst is een ontzettend sterke emotie’, zegt Dr. Michael Davis, neurowetenschapper aan de Emory University. ‘Als iets ons bang maakt, reageert het lichaam onmiddelijk. Het maakt endorphines, dopamine en noradrenaline aan. Endorphine verzacht de pijn, dopamine en noradrenaline werken prestatieverhogend. In het algemeen geldt dat hoe angstiger je bent voor – zeg – een bepaalde sport, hoe groter de vrijlating van deze chemicaliën. Des te meer van deze stoffen, hoe groter de verslavingsachtige symptomen.’
Verslaving is geen simpele keus. De meeste tabak-, drank- of drugsverslaafden willen niet verslaafd zijn maar ze vinden het ontzettend moeilijk om te stoppen omdat hun lichamen de chemicaliën nodig hebben om te functioneren. Als een angstverslaving ook valt in het rijtje ‘niet willen maar niet kunnen helpen’ dan levert dat een interessante analyse op.
Mensen die verslaafd zijn aan angst zullen actief – maar onbewust – zaken opzoeken waar ze bang voor zijn. Ze zullen mentaal scenario’s bedenken om zichzelf schrik aan te jagen ook als ze weten dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat zoiets ooit uitkomt. De bevolking wordt gevoedt met angst voor terroristen, milieurampen, vijanden (in welke vorm dan ook) crisis en rampspoed. En een steeds groter wordend deel is verslaafd aan dit nieuws.
Het aanwakkeren van angst is een propagandamiddel om bepaalde doelen te bereiken zoals kijkcijfer- of omzetverhoging, fondsenwerving, inperking privacy of militaire avonturen. Het publiek gaat daarin mee al weten velen (on-)bewust dat het onzin is. Het zogenaamde 5-voor-12 verhaal is daarom ook zo pakkend. Ongeloofwaardig maar onweerstaanbaar voor de angstverslaafden.
In de BBC documentaire The Men Who Made Us Spend ontdekten marketeers in de jaren 50 dat angst een enorm goed verkoopinstrument is. Dat begon met een middel tegen slechte adem en de angst om mensen af te stoten en in een isolement te komen. Dit mechanisme wordt nu toegepast in vrijwel alle markten en wordt continue verfijnd.
Je bewust zijn van dit principe helpt om deze – kunstmatig opgeroepen – angst te verminderen en te voorkomen dat je een angstjunkie wordt. Daarnaast kan meditatie je in een meer evenwichtige staat brengen net als het focussen op het nu, in plaats van met je gedachten in het verleden of de toekomst te zijn.
Als ik als eerste lees “angst is verslavend” dan is dat een waarheid als een koe. Het lijkt inderdaad dat angst een bepaalde kick geeft en men niet anders wil dan het voelen en beleven van angst. Is er geen msm trommel die hel en verdoemenis komt melden dan beginnen we ons al heel ongemakkelijk te voelen en vragen we ons af wat er aan de hand is. Goed nieuws, een prettig gevoel, ontspanning het zijn loze en ongewenste zaken geworden, we willen spanning, angst, ellende voelen! Misschien is het als klaarkomen, dat schijnt namelijk ook zeer verslavend te zijn en vraagt om meer.
Overigens, in deze tijd van nodige spanningen en wie weet wat er nog allemaal meer komt, een heel interessant artikel om te lezen.
Angst kan zelfs herkenning zijn, kijk maar naar een kind wat in de jeugd mishandeld is, zal makkelijk in zo’n zelfde relatie belanden.
Het vergt veel inzicht en geduld om uit die cirkel te stappen…..
Comments are closed.