slaveHet opgeven van privacy heeft altijd grote gevolgen. Het duurt soms een tijdje voordat de overheid haar kans grijpt. Maar dat de overheid haar kans grijpt staat vast. Zo heeft het opgeven van de financiële privacy belastingtarieven van 52 procent mogelijk gemaakt en fictieve rendementen van 4 procent op spaartegoeden die in werkelijkheid maar 1,5 procent rente geven.

Het opgeven van de financiële privacy heeft dus een hele hoge prijs. Door de enorme belastingtarieven is het ondernemen en het sparen in Nederland niet langer lonend. Het corrupte Afrika groeit thans economisch veel harder dan Nederland en de EU. Dit komt mede doordat de prijs van corruptie in Afrika intussen zoveel lager is dan de prijs van de westerse ambtenarenstaat en de aanverwante regelgeving.

Dit artikel gaat echter om het einde van het vrije reizen. De privacy om anoniem van A naar B te gaan wordt in hoge mate opgeheven. De openbaar vervoer passagiers zijn al bijna allen bekend. Met hun reisgegevens. Dankzij de OV chipkaart. Er is een anonieme versie. Hiermee kan je echter geen abonnement afsluiten en andere tekortkomingen zorgen ervoor dat de anonieme chipknip niet echt een goed alternatief is. Daarnaast hangen in het openbaar vervoer overal camera’s en worden soms zelfs gesprekken in de tram opgenomen.

De automobilisten zouden een rekening rijden kastje krijgen. Dat is afgeschoten. Echter zijn er de volgende compenserende maatregelen genomen:

Er zijn tal van proeven met zogenaamde reistijd camera’s. Deze zijn te herkennen doordat ze vooral bij opritten van snelwegen staan en een stuk kleiner zijn dan de standaard flitskasten. Deze registreren alle kentekens, zogenaamd om reistijd info te kunnen verschaffen. Alhier een handboek verkeersmonitoring dat de ambtenaren bij het opzetten van een totaalcontrole systeem verder gaande dan de DDR reistijdinfo systeem voor de burger kan helpen.

Daarnaast zijn Amsterdam en Utrecht voorzien van camera’s die de milieuzones bewaken en ook alle kentekens lezen.In Utrecht zijn personenauto’s die door het rijk toegestaan zijn en die wegenbelasting betalen toch verboden. Een wel erg bijzondere interpretatie van de rechten van de gemeenteraad. Zeven en een halve ton kost het camera systeem om oude dieselauto’s te weren uit het centrum vna Utrecht. Ten minste een van de camera’s werd overigens door een diesel (!) generator van stroom voorzien. De milieuzone van Arnhem wordt dit najaar van een 4 ton kostend camera systeem voorzien.

De effectiviteit van een milieuzone, in ieder geval in de huidige vorm, is echter te verwaarlozen. Althans volgens wikipedia scheelt het misschien 1 procent vervuiling. De prijs is echter in Amsterdam, Utrecht en straks ook Arnhem het opgeven van privacy, alle kentekens worden gescand.

Vanaf 2018 moeten alle nieuwe auto’s in de EU een zogenaamd ecall systeem hebben, een systeem dat vanzelf de nooddiensten belt bij een ongeval maar dat natuurlijk ook prima in staat is om reisinformatie op te slaan.

Men overweegt om in kenteken platen zogenaamde RFID chips in te brengen. Men begon in 2011 maar thans vindt er een praktijkproef plaats die tot 31 juni (! zie link !) 2016 loopt.

Parkeergarages noteren vaak ook al uw kenteken. En dienen deze gegevens sinds 2012 aan de belastingdienst te verschaffen. Net als de parkeerservice diensten als yellow brick. De parkeergegevens van deze diensten moeten overigens aan de staat worden afgestaan. De verkeersinformatie dienst gaat met name langs de N wegen zogenaamde bluetooth kastjes installeren om inzicht te krijgen in verkeersdrukte en stromen. Rijkswaterstaat heeft interesse in deze technologie om toe te passen op de snelwegen. Het is een kwestie van tijd tot de belastingdienst de VID gegevens gaat opeisen.

Veel gemeentes hebben kentekenparkeren ingevoerd. Je moet bij het voldoen van de parkeerbelasting meteen je kenteken invoeren waarna scanauto’s controleren of je de belasting hebt voldaan. Zo niet dan krijg je volautomatisch een bekeuring, zelfs zonder dat de controleur de auto uit moet. Je krijgt dus niet eens een briefje onder de ruitenwisser.

Parkeerservice diensten zoals yellowbrick maken het mogelijk de parkeerkosten op de minuut nauwkeurig te betalen via je telefoon. Je hoeft nooit meer door de regen de parkeermeter bij te vullen. Deze diensten dienen hun bedrijfsgegevens af te staan aan de belastingdienst zodat die precies kan nagaan of er bijvoorbeeld teveel prive kilometers zijn gereden. Dit is voor de rechter geweest en de rechter heeft in hoger beroep besloten dat de belastingdienst recht heeft op deze gegevens.

Daarnaast installeren veel werkgevers standaard voertuigvolgsystemen in hun leaseauto’s. Hiermee kan men de zakelijke ritten van de prive ritten scheiden. Maar kan er ook worden gekeken naar bijvoorbeeld de rijstijl. De werkgever ziet precies waar zijn werknemer wanneer was.

Daarnaast zijn er nog kentekencontroles waarbij de politie via ANPR (kentekenherkenning software) controleert of auto’s wegenbelasting hebben betaald of dat er nog boetes of belastingschulden openstaan.

Bent u alle controles moe en besluit u naar het buitenland te reizen? Aan de grens wordt u met het @Migo-Boras systeem geconfronteerd, een geavanceerd camera systeem dat de grenscontrole weer in electronische vorm heeft geherintroduceerd.

Tenslotte zijn er nog de trajectcontroles, die op de drukste snelwegen staan en dagelijks alle kentekens scannen.

Al met al kunnen we concluderen dat er een totaal doorgeslagen controle drift is, een razzia op de automobilist. Die zijn privacy voorgoed heeft opgegeven. Vaak zonder dat er sprake is van een duidelijke bate. Wat de lange termijn gevolgen zijn is nog moeilijk te voorspellen, maar als de staat net zo desastreus weet om te gaan als met het opheffen van de financiële privacy het geval is geweest dan staat ons nog veel te wachten.

19 REACTIES

  1. Wat interessant is aan die hele privacy duscussie is de belastingdienst als hoogste autoriteit op dit gebied. Als een stel anonieme ambtenaren gegevens willen hebben om te kijken of je ze nog een paar centen zou zijn verschuldigd, dan moet iedereen maar de gevraagde gegevens geven. En geen rechter die dat zal verbieden, al is dat geen verrassing.

    Omgekeerd gelden er voor die ambtenaren en rechters zo veel mogelijk privacy. Je mag niet weten of de rechter toevallig adviseur is bij zo’n camera installateur, of waar de wethouders van je gemeente allemaal naar toe reizen op jouw kosten.

    Zolang mensen dit accepteren zullen dit soort controles tot in het oneindige door gaan. Ambtenaren zijn doodsbang voor meutes boze burgers (als die er zijn) die hun villa’s en kantoren in de fik willen steken. En dat is een van de redenen van al die controles. De camera voor de deur van viespeuk (en ambtenaar) Demmink staat er niet om hem te controleren. http://www.klokkenluideronline.is/2014/02/demmink-24-7-bewaakt-op-staatskosten/

  2. We zijn hard op weg naar een maatschappij waarbinnen het leven niet meer waard is om geleefd te worden. We moeten dan ook niet opkijken als het verschijnsel ´zelfmoordterrorist´ zich zal uitbreiden van islam naar meer westerse´strijders´. Indien morgen het journaal met zulks bericht zou openen en alle politici geschokt zeggen te zijn, inclusief de koning, dan pak ik gewoon een volgend kopje koffie met rokertje. Uitstekend artikel!

  3. Vrijuit reizen per auto is eigenlijk niet meer te doen. Dan maar op de (lig)fiets. Verder je (bank)passen beschermen tegen ongewenst aflezen met een SecrID-hoesje van aluminium en je mobiele telefoon afschaffen.
    En anders toch maar emigreren naar Zwitserland, nog steeds het meest vrije land in Europa: http://www.freeexistence.org/freedom.shtml?Property=3&DrugRights=3&Taxes=3&Corruption=3&Speech=3&Inflation=3&LtdGovt=3&Business=3&GunRights=3&Reverse=false

    John [5] reageerde op deze reactie.

  4. @prepperoni [4]:

    Doe je aan contactloos betalen dan? Zo niet, dan kun je de RFID-chip permanent uitschakelen door met een perforator een gat te maken in je bankpas op de goede plek. (Bij een Rabo-pas in het contactloos betalen logo.) Je kan de werking dan controleren bij iedere RFID-lezer, zoals de OV-chip opladers. Je kunt nog evengoed pinnen, ondanks het gat in je pas.

    Naam * [6] reageerde op deze reactie.

  5. @Naam * [6]:
    Snap ik niet. Contactloos betalen heeft toch niks te maken met de rekening opzeggen?
    En op die manier zet je de RFID-chip niet uit.
    (Het is hetzelfde als dat je een briefje op de deur hangt dat inbrekers hier niet zijn gewenst, tegenover sloten op de deur.)
    Je kunt hem alleen niet meer gebruiken zoals hij bedoeld is.
    Maar als je door een winkelpoortje loopt zien ze hem evengoed.
    En wie weet hoeveel ze registreren en opslaan van die gegevens.
    Ze kunnen ten slotte jou identificeren als die ene persoon, die toen ook die paar schoenen kocht (die je met je PIN betaalde).
    En als ze het hele systeem landelijk maken, kunnen ze zien wanneer je wat koopt, en waar je naar binnen gaat. Er zijn plannen om RFID-lezers in lantarenpalen te maken. En met een beetje goede antenne kunnen makkelijk afstanden tot 10 meter overbrugd worden.
    RFID-chips zitten vaak in de etiketten van kleding.
    Ze worden niet uitgezet of verwijderd.
    Ga je door een winkelpoortje, dan registreert het systeem dit.
    In de regel bevinden zich alleen de ‘tags’ van de dingen in de winkel in het systeem, maar in feite kunnen ze alle dingen een unieke tag geven.
    De grens is alleen de computer-opslagcapiciteit, maar dat is eigenlijk ook geen probleem.
    Dus waarom niet opslaan, zodat je weet wanneer die mevrouw of meneer terugkomt, die toen die paar schoenen kocht?

    Ik maak zulke dingen maar op één manier onschadelijk.

  6. Wandelen dan maar? Geen auto meer gebruiken? Geen fiets, want ook daar kunnen chips in. Wandelen langs s’Heren wegen…
    Of wordt je dan raar aangekeken omdat je geen auto hebt… Je bent dan natuurlijk een landloper… Een zwerver…

    Vilseledd [9] reageerde op deze reactie.

  7. Maar als ik vandaag, na weer eens met de trein gereisd te hebben, hoe braaf Nederland het hele ín-‘ en ‘uitchecken’ snapt en alles wat erom heen hangt. Ze hadden het systeem, waar ze zelf deel van uit maken (er zit een behoorlijke gedragscomponent in dit ICT-project), makkelijk om zeep kunnen helpen door die onwoorden ‘niet te snappen’ en verder alles fout te doen. Dan was het een groot fiasco geworden en kwamen de kaartjes weer terug.

  8. Langzaam helpt het zichzelf om zeep. Bedrijf waar ik werk is overgenomen door een ander bedrijf van ongeveer dezeflde grootte. Oude bedrijf hoofdkantoor in USA, nieuwe in Singapore. Dit brengt ogenblikkelijke kostenbesparingen met zich mee.
    In de EU straks een minimumbelastingtarief. In de VS het hoogste belastingtarief in de wereld. Langzaam zullen hun inkomsten opdrogen.

  9. @Marnix [12]:

    En niet handig, als die ander er andere of geen ‘reisproducten’ op heeft staan. Ook bij declareren niet handig. Het beste werkt de privacy (helaas) kopen, waar dit nog gaat, zoals in de bus.

  10. Geef s.v.p. even de naam van die bank die 1,5% rente geeft? Bij mijn weten krijg je maar 1% tegenwoordig.

  11. @ratio [13]:
    Ah niet aan gedacht. Kan je hem bij de NS balie niet opladen met contant?

    Tsja, privacy heeft een prijs en het is een ons om niet ‘lekker makkelijk’ alles maar electronisch doen.

Comments are closed.