dinsdag, 9 februari 2016
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Veiligheidsdemonstraties aan boord van uw cruiseschip of vliegtuig

Zowel op cruise-schepen als aan boord van lijnvliegtuigen wordt vóór ieder vertrek een veiligheidsdemonstratie gegeven. Soms geschiedt dit in levenden lijve door een lid van de bemanning; soms wordt alleen een flimpje vertoond.adfd

Zo moeten passagiers van Royal Caribbean Cruises zich naar een ruimte begeven, waaruit zij niet mogen vertrekken alvorens een filmpje van zeven minuten is bekeken.

Na het zien van dit filmpje worden alle passagiers geacht volledig op de hoogte te zijn van hetgeen hun te doen staat in het geval van een scheepsramp:
zij lopen ordentelijk langs verlichte trappen naar beneden om zich naar een plaats, waar zij gelijkvloers in kunnen stappen in een van de achttien 370 plaatsen tellende reddingsboten die het schip telt. Er hangen er negen aan elke zijde.

Ook kan een aantal reddingsvlotten worden gelanceerd die elk dertig personen kunnen huisvesten.

Het in het filmpje getoonde vertoont weinig relatie met de werkelijkheid.

Bij een werkelijke ramp raakt iedereen – inclusief de bemanning -in paniek en handelt niemand overeenkomstig de voorschriften..

Een passagier op een laag dek kan geconfronteerd worden met een volkomen duistere en hellende gang en afgrijselijke geluiden horen van stromend water en verschillende andere soorten van lawaai, waarvan het ene nog angstaanjagender dan het andere.

Hij is niet meer in staat, rationeel te handelen. Mij wordt verteld dat er zelfs passagiers zijn die van angst opzwellen en daardoor hun stateroom niet meer in- of uitkunnen.

Ook voor een vliegramp geldt, dat er altijd zowel onder passagiers als bemanning paniek uitbreekt en er van het officiële calamiteitenscenario weinig terechtkomt.

De exploitanten van vliegtuigen en cruiseschepen staan echter voor een probleem: bij een werkelijkheidsgetrouwe demonstratie zou een groot percentage van de passagiers niet meer mee willen en/of psychisch getraumatiseerd raken.

Na afweging van bovengenoemde faktoren lijken demonstraties anders dan op windowdressingsniveau dan ook weinig zinvol.

Nu het goede nieuws.

Zolang iemand zich aan boord van een cruiseschip of vliegtuig bevindt, leeft hij vermoedelijk veiliger dan iemand die zich niet aan boord van een vervoermiddel ophoudt.

Ik heb berekend, dat bij de gerenommeerde cruiselijnen een passagier die elke week aan boord van een schip stapt, gemiddeld eens per 96.000 jaar een voor hem fatale gebeurtenis meemaakt. Dit cijfer kan uiteraard veranderen.

Voor de passagier die elke dag een vlucht maakt, is de kans op een fataliteit enige malen groter, maar blijft nog steeds uiterst klein.

Voor beide passagierscategorieën ligt de kans op een fataliteit veel lager dan men over het algemeen denkt. De kans dat u als gevolg van een fataliteit omkomt is zeer gering.

Wie toch nog iets aan zijn fataliteitsrisico wil doen, zij het volgende aangeraden:

-zorg er voor met een zaklantaarn te reizen

-ga in het viegtuig bij een nooduitgang zitten

-vlieg bij voorkeur niet met een Afrikaanse , Chinese of Turkse maatschappij (Turkish Airlines is de Europese maatschappij met de hoogste ongevallenfrequentie. (Zie voor meer gedetailleerde statistieken de publicaties van Dr. Todd Curtis of het boek “ U vliegt nog steeds te duur” van Hugo J. van Reijen.

-Stap van de cruiseboot in een reddingsboot aan de zijde van het schip die naar beneden helt. Aan de andere kant zouden neergelaten reddingsboten botsen met de
huid van het schip

– Stap als er een keuze is, in een kleine reddingsboot en niet in een grote: de kans dat er een gek aan boord komt, is dan geringer.

Op bovengenoemd terrein ben geen deskundige. Er zijn ongetwijfeld lezers van dit stuk die meer waardevolle aanwijzingen kunnen geven.

Bij dezen nodig ik hen uit om dit hieronder te doen.

Hugo van Reijen

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Op een cruiseschip kom ik nooit en ik heb geen intentie om dat op afzienbare termijn te gaan doen. Ik voel mij met vliegen het meest onveilig op Schiphol. Waar quasi-belangrijke meneren en mevrouwen veel te hard met karretjes rondscheuren tussen de lopende passagiers. En die blauwe mannetjes met machinegeweren die er rond lopen maken ook niet echt de indruk iets van belang te doen. In het buitenland zie ik dat soort situaties niet zo vaak.

    De pantomime aan boord bij het vertrek lijkt door het personeel steeds meer op de automatische piloot te gaan. Zij doen alsof dit nuttige informatie is, de passagiers doen alsof zij dit geloven en niemand boeit het echt iets. Maar het moet van de verzekering of iets degelijks.

    Hub [2] reageerde op deze reactie.

  2. hoogleraar Internationale Belastinginspiratie schreef op : 3

    Bij de Costa Concordia verliep het rustig en beschaafd:

    youtu.be

  3. Nico schreef op : 4

    Vanuit esoterisch perspectief een interessant verhaal.

    Mensen kiezen kennelijk graag voor massief, machinaal, massaal.
    Sommigen kiezen het ruime sop met een zeilboot, eventueel met een hulpmotor. Denk aan het zeilmeisje Laura. Da’s toch veel avontuurlijker?

    Misschien is het zoiets als met de bus mee of op de motor door het verkeer. Op de motor kun je als het ware op de weg tussen het verkeer door dansen. Snel, beweeglijk.

    Kleine vervoermiddelen worden vaak gevaarlijk geacht, maar je hebt wel het gevoel dat je leeft! Je voelt het wegdek, het water of de windstromen (bij sportvliegtuigen) om je heen. Heerlijk!

    hugovanreijen [6] reageerde op deze reactie.
    Naam * [7] reageerde op deze reactie.

  4. Nico schreef op : 5

    En, niet te vergeten, als je kleine voertuigen bestuurt, dan doe je dat veel bewuster.

    Vergelijk een werknemer van een multinational met een ZZP’er of een burger met iemand die soeverein leeft.

  5. hugovanreijen schreef op : 6
    Hugo J. van Reijen

    @Nico [4]:
    Vliegen met een klein vliegtuig is inderdaad veel leuker.
    Maar het is ook gevaarlijker.
    Wie met een prive-vliegtuig vliegt heeft een 42 keer zo grote kans met een fatale gebeurtenis geconfronteerd te worden.
    Met een Braziliaanse vriend vloog ik herhaaldelijk langs het strand van Recife.
    Maar later belandde hij op de voorpagina van de nationale pers, nadat hij met de burgemeester van Recife een noodlanding moest maken vlak voor datzelfde strand in de Atlantische Oceaan.

    Nico [8] reageerde op deze reactie.

  6. Naam * schreef op : 7

    @Hub [2]:
    Jij zit zeker achter op die karretjes 😉
    Van de douane heb ik niet zo veel last daar. Dat komt waarschijnlijk omdat ik er heel betrouwbaar uit zie.

    @Nico [4]:
    Zeker weten. En dan moet je eens luisteren (maar niet te serieus) naar wat al die busschapen wel niet vinden van motorrijden. Mêêêêêêhhh!!!

    Nico [9] reageerde op deze reactie.

  7. Nico schreef op : 8

    @hugovanreijen [6]: Het principe ‘better safe than sorry’ wordt aangedreven door angst en beperk de denk- en belevingswereld van mensen.

    Dingen zijn zoals ze zijn. Risico’s kunnen overwogen worden en al dan niet aanvaardbaar geacht worden.

    Ik moet denken aan een TED-talk, waarin een spreker uitlegt dat de kwaliteit van een leven gemeten kan worden aan het aantal gedenkwaardige dagen waarop iemand kan terugblikken.
    Pursuit of a memorable life

    Het is de ervaring van velen dat het overwinnen van angst de overgang naar een andere kwaliteit van leven, op een hoger niveau, mogelijk maakt.

  8. Nico schreef op : 9

    @Naam * [7]: Ik heb veel onnodige ellende en lijden gezien, alleen maar omdat de betrokkenen zich lieten leiden door angst of lafheid dat voortkomt uit angst. De angst voor lijden of de dood is het effectiefste chantagemiddel dat er bestaat!

  9. Scrutinizer schreef op : 10

    De idee achter een veiligheidsdemo aan boord van een vliegtuig was op zich best goed … in de jaren ’50.
    Maar als tegenwoordig bijna iedereen elk jaar wel eens vliegt (al is het maar naar Ibiza en terug) dan weet je het wel. Dus dat obligate nummertje mogen ze wat mij betreft wel afschaffen.
    Stel je voor dat je elke keer, voor je auto start er eerst een filmpje van 5 minuten op je boodcomputerschermpje begint te spelen.

    Philosoof G&R Eigenwijs [11] reageerde op deze reactie.

  10. Philosoof G&R Eigenwijs schreef op : 11

    @Scrutinizer [10]:

    Een heel goed idee met de huidige rijvaardigheid in ge dachten.