450px-This_Phone_Is_TappedFraudebestrijding als voortzetting van de buitenlandse politiek, maar dan met andere middelen.

In 2014 trof de Franse bank BNP Paribas een schikking met de Amerikaanse justitie in een zaak die ging over het zakendoen met landen waaraan internationaal sancties waren opgelegd. Het verhaal leest u op de wiki van de bank onder het kopje ‘Sanctions violations’.

Hoe kwamen de Amerikaanse autoriteiten aan die informatie? Onder meer door de inval in Irak in 2003. Irak was immers zo’n land waartegen sancties waren afgekondigd en uit door het Amerikaanse leger in Irak buitgemaakte papieren bleek dat deze Franse bank gewoon zaken deed met dit land.

Voor de VS reden genoeg om deze bank maar eens hard aan te pakken. Misschien speelde daarbij mee dat een land als Frankrijk zich traditioneel weinig aan de buitenlandse politiek van de VS gelegen laat liggen en liever een eigen koers vaart, zeker in relatie tot het Midden-Oosten.

Voor de Amerikanen is dat wat je noemt een ‘pain in the ass’. Van bijna alle andere Europese landen krijgen ze bijna altijd hun zin. Zo zullen de Duitsers zich nooit tegen de politiek van de VS keren, hetgeen natuurlijk alles te maken heeft met het feit dat ze door de VS verslagen zijn in de Tweede Wereldoorlog.

Van Nederland is bekend dat het ergens in de jaren negentig het verbod op uitlevering van onderdanen heeft geschrapt. Dat is opmerkelijk, want in het uitleveringsrecht geldt het niet uitleveren van onderdanen bijna als een basisregel. Maar de VS vond in die tijd dat er wel erg veel pilletjes vanuit Nederland naar de VS werden geëxporteerd. Pilletjes die mensen innemen bij dancefeesten bijvoorbeeld. De Amerikanen vonden het daarom erg lastig dat als zij een handelaar in zulke pillen oppakten en in zijn adresboek of mobiele telefoon een nummer van bijvoorbeeld een Amsterdamse taxichauffeur vonden, Nederland deze niet uitleverde vanwege zijn Nederlands staatsburgerschap. De VS heeft toen net zo lang druk gezet op Nederland totdat Nederland bereid was het uitleveringsrecht in deze aan te passen. Dat is maar één voorbeeld.

De Foreign Bank Account Reporting Act (FATCA) is oorspronkelijk ingevoerd om in het buitenland geparkeerde gelden die waren verdiend met bijvoorbeeld overtreding van de narcoticawetgeving, te kunnen traceren. Voor de War on Drugs heeft FATCA nooit de bedoelde resultaten gebracht, maar de wetgeving komt nu erg van pas om buitenlandse tegoeden van alle Amerikanen in kaart te brengen. Voor FATCA kan nu iedereen een crimineel zijn. Het opgeven van buitenlandse tegoeden moet gebeuren door een zogenaamd Foreign Bank Account Report form (FBAR form). Dat moet worden ingediend via deze site. Die heet dus FINCEN, ofwel het Financial Crimes Enforcement Network. Ooit bedoeld voor drugsdealers, maar nu krijgt iedere Amerikaan die in een jaar op enig moment meer dan $10,000.00 op een buitenlandse rekening heeft staan met dit portaal te maken. De naam van de site is echter nog steeds hetzelfde als in de begindagen. Mission creep heet dat in militair jargon.

Misschien is dit een wijze les voor eenieder die de overheid in het kader van de terreurbestrijding steeds verdergaande bevoegdheden wil geven. Op een dag word je dan wakker en blijk je in een politiestaat te leven. Eentje waarvan je zelf voorstander bent geweest.

Paul Verhaegh

13 REACTIES

  1. En vervolgens legt de VS, aan buitenlanders!, torenhoge boetes op voor zogenaamde VS misdrijven. Alsof het parkeerwachters voor de hele wereld zijn.

  2. Misschien is dit een wijze les voor eenieder die de overheid in het kader van de terreurbestrijding steeds verdergaande bevoegdheden wil geven. Op een dag word je dan wakker en blijk je in een politiestaat te leven. Eentje waarvan je zelf voorstander bent geweest.

    Deze alinea roept wel wat gedachtes en vragen op!

    Wil een burger dit echt? Was hij echt een voorstander? Of drijft hij met de stroom mee?

    Stel jezelf de overheidsmachine voor als een trein. Die dendert voort in een bepaalde richting. Ervoor gaan staan is niet handig, want je wordt dan verpletterd. Daarom staan burgers er niet voor, maar zitten ze erin. Maar waar gaat de trein eigenlijk naartoe? Naar een pretpark? Naar een concentratiekamp? Of…

    Wat zijn de mogelijkheden voor iemand die in die trein zit?
    Niet nadenken en samen met anderen een liedje zingen of lekker slapen?
    Met de conducteur praten om te vragen waar de reis naartoe gaat?
    Of, als je de conducteur niet gelooft, uit het raampje kijken om te zien waar je bent, zodat je daaruit kunt afleiden waar de reis naartoe gaat?
    Misschien aan de noodrem trekken als het verkeerd dreigt te gaan? Let op: Misbruik wordt gestraft!
    Uit de trein springen terwijl ‘ie nog rijdt (au!) of wachten tot hij vroeger of later stilstaat zodat je kunt uitstappen?

    Overnight [3] reageerde op deze reactie.

  3. @Nico [2]: tsja aardige beeldspraak, kostte wat moeite maar:
    we zijn het er hier denk ik wel over eens dat de trein de verkeerde kant op dendert en dat we liever stil zouden staan en nog liever terug achteruit.
    Wanneer we genoeg reizigers overtuigen dat het zo niet goed gaat, durven jij en ik wel aan de noodrem te trekken, om de beurt herhalen en genoeg medestanders zien te krijgen via deze blog of zo om hetzelfde te doen.
    Wanneer de machinist vanwege Arbo wet of verkiezingen uit zijn cabine komt, zouden de treinreizigers hem kunnen trachten te overtuigen, cq zijn vervanger eens in de 4 jaar, tegen te houden: stilstand is al verbetering. Maar dan moeten we wel meer mensen naar deze en andere blogs zien te krijgen!

    Nico [4] reageerde op deze reactie.

  4. @Overnight [3]: Beeldspraak is soms nuttig om het inzicht te vergroten. Ik ga even advocaat van de duivel spelen:

    – Mensen naar een blog lokken is zoiets als passagiers in een coupè verzamelen.

    – Een mening over een verkeerd eindpunt als reden om aan de noodrem te trekken wordt beschouwd als misbruik. Je zult boete doen! Om de beurt aan de noodrem trekken verandert dat niet. Alleen het aantal mensen dat boete doet wordt verhoogt.

    – Een andere machinist verandert niets aan de route. De treinrails (wetten) liggen er al en de richting is vastgesteld. Misschien contact opnemen met iemand die de wissel kan omzetten?

    – Je laat de noodrem van anderen afhangen. Maar een mens kan alleen de noodrem in zijn eigen leven hanteren. De rest heb je niet in je macht. Misschien bij een bocht, waar de trein snelheid mindert, uit een deur springen? En dan lekker in een andere richting gaan lopen, onafhankelijk van wat anderen beslissen?

    😀

    Stof om over na te denken!

  5. En niet te vergeten dit:
    – De machinist overtuigen dat hij moet stoppen betekent dat er allemaal mensen aankomen om af te dwingen dat de trein weer gaat rijden.

    – Wanneer je uit de trein springt, kom je er niet zonder kleerscheuren vanaf en heb je geen vrienden meer om je heen. Ben je bereid die prijs te betalen zodat je je eigen koers kunt kiezen?

    Philosoof G&R Eigenwijs [6] reageerde op deze reactie.
    Perspectief [7] reageerde op deze reactie.
    Naam * [8] reageerde op deze reactie.

  6. @Nico [5]: In de achterste wagon gaan zitten iedereen die wil dat de trein blijf rijden naar een andere wagon sturen.

    Dus een no go wagon. Waar libertariers voluntaristen en anarchisten zitten
    Iemand op de uitkijkt zetten en wanneer de het ravijn nadert de laatste coupe loskoppelen?

    Nico [9] reageerde op deze reactie.

  7. @Nico [5]:
    Als je niet bereid bent om die prijs te betalen heb je misschien de verkeerde vrienden?

    Terug naar het uitleveren van NL burgers aan een vijandige overheid als de federale van de USSA. De NL overheid is toch wel legendarisch vanwege z’n lafheid in zo’n beetje alle tijden. Niet voor niets worden sukkels als Balkenende of Rutte eerste minister. Een echte vent zorgt op eigen kracht voor een leuk en interessant leven.

    Nico [9] reageerde op deze reactie.

  8. @Philosoof G&R Eigenwijs [6]: Juustem. De karaktervraag gaat niet zozeer over externe factoren, maar over waar je zelf daadwerkelijk voor staat en of je de ruggegraat hebt om daar daadwerkelijk, met kaarsrechte rug voor te gaan stáán.

    @Perspectief [7]: Aardig idee. Naar de achterste wagon gaan, twijfelaars naar andere wagons laten afdruipen en wagon loskoppelen.
    Kanttekeningen:
    – Vlak voor het ravijn is wel wat laat 😉
    – Als je de wagon loskoppelt, sta je nog steeds op de rails. Misschien, als de wagon tot stilstand is gekomen (niet in het ravijn maar op de rails) uitstappen en een andere koers kiezen? Wandelaars genieten veel meer van hun omgeving dan mensen in een treincoupé!

    @Naam * [8]: Als je niet bereid bent die prijs te betalen… heb je misschien niet het goede voorbeeld gekregen? De les is: Kies je vrienden met zorg. Aan sommigen kun je je optrekken. Anderen doen je afglijden als je niet uitkijkt.

    Uitlevering burgers aan overheid X: Deze opmerkingen verschuiven aandacht naar derden in plaats van naar een betrokkene. De eigen verantwoordelijkheid is altijd moreel aanvaardbaar te handelen. Dan hoef je gewoonlijk ook niet na te denken over uitlevering }:‑)

    Perspectief [10] reageerde op deze reactie.

  9. Goed artikel.
    Niettemin wilde ik als muggenzifter eventjes wijzen op een spelfout in de naam.

    “Banque de Paribas” bestaat niet en bestond niet.
    De huidige BNP Paribas is het resultaat van het samengaan van enerzijds BNP (ofte Banque Nationale de Paris) en anderzijds Banque Paribas (zonder “de”), wat de nieuwe korte makkelijk bekkende handelsnaam was van wat heette Banque de Paris et des Pays Bas (“Bank van Parijs en de Nederlanden”). In die naam kwam wel “de” (en verderop “des”) voor, maar in de verkorte versie niet. Het was dus Banque Paribas, zonder “de” ertussen.

    Verder uitstekend artikel overigens!

  10. @Nico [12]: Stimmt

    Ik zou ze willen overhalen om de laatste wagon te vernietigen.
    Uiteraard niet met geweld.

Comments are closed.