donderdag, 12 mei 2016
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Iedere vrachttrein die via de Betuweroute de grens over gaat kost meer dan duizend euro subsidie

slaveDe Betuweroute is een schip van bijleg. Een rapport van de Algemene Rekenkamer in handen van RTL geeft aan dat de afgelopen 11 jaar er meer dan 320 miljoen subsidie moest worden verstrekt om de treinen concurrerend te houden met het wegvervoer. Veel geld, maar de vraag is natuurlijk hoeveel dat per trein kost.De hoeveelheid treinen zou geregeld tegen het huidige maximum aanzitten. Dat bepaald wordt door de capaciteit van het spoor in Duitsland. En die bedraagt 110 per dag. Dit volume is helaas niet helemaal in lijn met de realiteit. Want dan zouden per jaar tegen de 40 duizend treinen de grens moeten oversteken. Deze folder geeft inzicht in het aantal treinen dat de grens bij Emmerich over gaat via de Betuwe route. Jaarlijks. Vanaf 2004. De gele staaf is de Betuwelijn.

jaarvolumes betuwelijn

Laten we het positief zien en stellen dat de afgelopen 5 jaar gemiddeld 25 duizend treinen per jaar de grens zijn overgegaan. Dat is ongeveer zeventig per dag. En de eerste 7 jaar gemiddeld 17 duizend per jaar, niet eens 50 per dag. Dan is het totaal aantal treinen dat over de Betuwe route heeft gereden 125 plus 119 = 244 duizend treinen (sinds 2004).

Hoeveel subsidie was nodig om deze treinen te laten rijden?

Volgens dit bericht van RTL nieuws is er naast de 4,5 miljard aanlegkosten de afgelopen jaren 320 mln aan subsidie verschaft. De realiteit is derhalve dat de Betuwelijn geld kost. Dit in tegenstelling met de aannames in de planfase dat er voldoende rendement zou zijn om de private sector te verleiden tot het participeren in de aanlegkosten. We weten anno nu dat het meer dan duizend euro subsidie kost om de treinen te laten rijden. (320 mln gedeeld door de 244 duizend treinen). Per trein. Eigenlijk rond de 1300 euro. Ziet u een trein over de Betuwe route rijden, dan kost dat dus 1300 euro subsidie. Naast natuurlijk de aanlegkosten.

Interest van 2 procent?

Terug naar die private investeerders. Zouden we een rendement van 2 procent toepassen, dan zou er 90 mln interest betaald moeten worden. (2 procent van 4,5 miljard aanlegkosten). Per jaar. Dan zou per trein die er in de hoogtij jaren over rijdt meer dan 3500 euro aan interest bijdrage gerekend moeten worden. Let wel. Per trein. Dat wordt dus niet in rekening gebracht. Maar zou als verkapte subsidie gezien kunnen worden want de transport sector heeft wel zijn rendementseis en die ligt toch wel iets boven de 2 procent. Ziet u een trein rijden over de Betuwe route dan kost deze dus aan directe en indirecte subsidie tegen de 5 duizend euro.

Het kon nog erger

Stel dat private investeerders indertijd de lijn volledig zouden hebben aangelegd met een staat die de investeerders een minimum rendement van 4 procent garandeerde. Dan zou iedere trein die er thans rijdt rond de 8 duizend euro subsidie hebben gekost. Dit laatste is natuurlijk speculatief, maar om een eerlijke vergelijking te maken tussen spoor en wegtransport dient bij het spoor ook een rendementseis te worden gehanteerd. Om over de netto bijdrage van het wegvervoer aan de schatkist maar even niet te spreken.

Hoe je het ook bekijkt, er is sprake van een enorme subsidie van het spoorvervoer. Vage milieudoelstellingen neem ik bewust niet mee. Dan moet je in de beoordeling van het rail vervoer ook de milieu belasting per tonkilometer van de rivierscheepvaart mee gaan nemen. En dat vergelijken met het spoor. Voor de totale lifecycle,

Gaat het nog wat worden?

De komende jaren zit er niet echt schot in de zaak. Wat opvalt is dat er bij de prognose (hoog) voor 2020 bijna evenveel vracht treinen de grens bij Venlo overgaan als via de Betuwelijn, blauw is Venlo, geel is Betuwelijn:

jaarvolumes betuwe route prognose

De geschiedenis leert ons dat politici en ambtenaren aangaande de Betuwe lijn een ongekende creativiteit aan de dag leggen. Kosten zijn stelselmatig te laag, vervoersprognoses te hoog. We zien dat men ondanks deze creativiteit pas tegen 2023 de honderd treinen per dag gemiddeld gaat halen. In de optimistische prognose. Hoeveel subsidie voor deze doelstelling benodigd is, durf ik u nu niet te voorspellen….

NB, ik heb de bedragen afgerond en uit het hoofd berekend, met een paar biertjes op en na een lange dag werken afgesloten met intensieve fietstocht. Dus het zou kunnen zijn dat ik er soms een klein beetje naast zit. Maar omdat ik toch vrij zeker weet dat die 320 mln nog niet het hele bedrag is, en ik ook niet weet of de in de berekening gebruikte eenheid “trein” in de berichtgeving van de overheid steeds een constante is in aantal wagons en tonnage, is dit een voldoende benadering van de realiteit. Meer precisie is schijnnauwkeurigheid.

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Naam * schreef op : 1

    Deze spoorlijn was toch een een-tweetje tussen corruptocraat Neelie Kroes (nu lobbyist voor Uber) en de Rotterdamse havenbaronnen die bang waren voor hun centen en dit niet zelf wilden betalen? Er staan mij ook nog verhalen bij over hoe gezinnen uit hun huizen werden gerost door knokploegen van de NS.
    Verder kun je die €1000/per trein ook zien als subsidie aan Deutsche Bahn die het goederenvervoer heeft overgenomen. Of doet NS daar ook nog iets mee?

    Hoe zou het er bij staan met die andere twee nieuwe spoorlijnen:
    1) de HSL Zuid die -had ik ergens gelezen- nu alweer gerenoveerd moet worden wegens betonrot
    2) De quasi-HSL tussen Lelijkstad en Zwolle. Waar door een verkeerd ontworpen tunnel de treinen ook niet sneller kunnen rijden dan een boemeltje.
    3) Leuke ‘soap’ voor de toekomst: de NS mag een nieuwe Fyra gaan uitkiezen. Hoeveel miljard euro zal er worden weggepist aan bonussen, snoepreisjes, corrutie en uiteindelijk een nieuwe trein waar niemand iets aan heeft. En dan zitten zij in 2022 geloof ik, want tot dat jaar mag de NS doorgaan met prutsen.

  2. Vilseledd schreef op : 3

    “Er staan mij ook nog verhalen bij over hoe gezinnen uit hun huizen werden gerost door knokploegen van de NS.”

    Ik dacht eerst: “Dat zal wel vrijsprekertaal zijn voor de politie, die met een gerechtelijk bevel de mensen volgens de regels komt uitzetten.” Maar het is echt zo gebeurd, wanneer je terugzoekt en terugleest. Nu snap ik dat geweld tegen NS-personeel gewoon de wet van karma aan het werk is. Hoeven we daar geen medelijden meer mee te hebben.

  3. Anand schreef op : 4

    This information really worth saying, i think you are master of the content and thank you so much sharing that valuable information
    and get new skills after refer that post.

  4. Stonecity schreef op : 5

    @dZvZtKm [2]:

    Een Bulgaar of Pool vervoert het voor een paar euro. Dat hadden ze niet meegenomen in het haalbaarheidsonderzoek.

  5. wally de stoker schreef op : 6

    @dZvZtKm [2]:
    gelul in de ruimte natuurlijk over dit soort ondingen had men beter na moeten denken
    is toch gewoon bekend dat hier bijna alles mis gegaan is wat de Betuwe lijn betreft.maar de spindoktorsen lobbyisten worden nooit afgerekend op hun wan beleid.
    maar je lijkt wel een haagse troll om hier de zaak recht zitten praten.

  6. dr. heinz schreef op : 7

    Was die Tineke Netelenbos PVDA, daar ook niet bij betrokken?
    Waar de PVDA zich mee bemoeit kost de staat vele, vele miljarden die weer opgehoest moet worden door de burgers!
    SCHANDE!!!

    wally de stoker [8] reageerde op deze reactie.

  7. wally de stoker schreef op : 8

    @dr. heinz [7]: @dr. heinz [7]: @dr. heinz [7]:
    Het was inderdaad netelenbos overal waar zij zich mee bemoeid heeft , is in de puin gelopen ook het onderwijs heeft ze mede om zeep geholpen.
    nu is het ouwe mormel nog actief bij scheepvaart of reders club
    niet voor haar kennis maar als lobbyiste voor de redersclub.