Er zijn in het Verenigd Koninkrijk al extra lijkenzakken besteld. Talloze ambtelijke werkgroepen aan beide zijden van de Noordzee discussiëren over de meest ondenkbare rampen. Verkeersinfarcten in Rotterdam en Hoek van Holland worden voorspeld. Rampen die vooral ontstaan omdat regels wegvallen en andere regels verzonnen moeten? worden.

Waarom eigenlijk die regels? Zouden niet juist die im-en exportregels met inklaren, subsidies en (BTW) controles de oorzaak van het gedoe zijn? En waarom al die werkgroepen die hun kans schoon zien om nieuwe verordeningen te maken? Verordeningen die gecontroleerd moeten worden door…. de achterban van die werkgroepen.

Neem een voorbeeld aan Zwitserland: binnen een week was er een vereenvoudigd handelsverdrag met het VK. Kan dat dan niet met de EU? Het zal toch niet zo zijn dat straks alle VK export naar de EU, via Zwitserland gaat?

Of heeft de EU er belang bij dat Brexit zo lastig en rampzalig verloopt als mogelijk? Het zal toch niet dat de EU een wrok tegen het VK heeft en niet in het belang van haar burgers naar optimale handel met het VK streeft?

En toch ook niet dat de EU moeilijk doet vanwege de geluiden uit Italië en andere landen om ook de EU te verlaten?

2 REACTIES

  1. Tsja… met een afspraak, contract, verdrag of wetgeving kan angstvallig en krampachtig omgegaan worden. Of ontspannen. Je vraagt jezelf af waarom juristen zo graag zoveel papier vol willen schijten met allerlei uitwerpselen. Als er sprake is van vertrouwen, dan is een gentleman’s agreement afdoende. Zo niet, dan helpt een grote hoeveelheid geschreven tekst er ook niet aan om van gezeur af te komen.

    De Brexit lijkt de bijsmaak te hebben van ordinaire treiterijen. Hoewel ik me kan vergissen natuurlijk. Uiteindelijk weten alleen ingewijden waarom in feite er zo moeilijk wordt gedaan. Dat lijkt dan weer het karakter van politici etc. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Het lijkt wel een achtbaan met allerlei bloedstollende avonturen 😀

Comments are closed.