woensdag, 21 augustus 2019
Doorsturen Doorsturen   Printen Printen

Het Grote Greta Thunberg Verdienmodel

Het spontane Zweedse klimaatwonder Greta Thunberg blijkt toch niet zo non-profit te zijn. Het klimaatuithangbord is namelijk onderdeel van een ambitieus plan om een wereldwijd groen platform a la Facebook en Tripadvisor op te zetten om flink te cashen. Het klimaatdoemmeisje wordt ingezet om ‘we don’t have time‘ groot te maken van oprichter Ingmar Rentzhog, beursspecialist en PR manager.

Momenteel is Greta per zeilschip onderweg naar New York om daar op 23 september acte de presence te geven op de klimaattop van de VN. Ze vaart met de Malizia II  om een globaal mediaspektakel te kunnen leveren: jong kind met Asperger doorkruist de Atlantische Oceaan om ons te redden van de Apocalyps. Deze insteek is niet nieuw.

In 1212 ging de jonge Nikolaus uit Keulen op kinderkruistocht. Ook minderjarig en charismatisch net als Greta. Hij beloofde de kinderen die hem volgden een wonder. In Genua zou de Middellandse Zee splijten en ze zouden een droge doortocht naar Jerusalem krijgen. Dat liep toch wat anders maar de fascinatie voor een kind als een moralistisch baken bleef in het Europese onderbewustzijn aanwezig.

Greta Thunberg profiteert daar nog steeds van. Vooral in links-ecologische kringen wordt de 16 jarige klimaatactiviste vereert als een dappere kinderkrijgster, profetes en heilige. Ze promoot de ‘Fridays for Future’ – spijbelacties voor het klimaat (niet in de schoolvakanties natuurlijk) en heeft inmiddels een drukbezette agenda vol met praatjes met toppolitici, persconferenties, fotoshoots, interviews en demonstraties. Onlangs verscheen ze – en haar ouders – in een Antifa t-shirt.

In weerwil van het linksactivistische imago zit Greta nu wel op één van de duurste zeiljachten ter wereld. Team Malizia komt uit het belastingparadijs Monaco en is van een bekende onroerend goedmiljonair uit Stuttgart. In februari kwam het Duitse linkse dagblad ‘taz’ met een artikel onder de titel „Greta Thunberg kommerziell ausgenutzt / Aktivistin als Werbefigur“. Sindsdien volgen er meer berichten vooral in de Scandinavische media over de commerciële achtergrond van de Greta-hype. Daarbij staat de B.V. ‘We don’t have time’ in de belangstelling. Het bedrijf werd door de succesvolle PR manager en beursspecialist Ingmar Rentzhog in 2017 opgericht.

Zijn doel is om ‘wereldwijd het grootste sociale netwerk voor klimaatactie’ te zijn en daarmee zo veel mogelijk geld te verdienen. Als boegbeeld wordt Greta Thunberg daarvoor gericht ingezet. Al bij haar eerste optreden in augustus 2018 voor het Zweedse parlement werd ze door Rentzhog en zijn mediateam professioneel in de markt gezet. Foto’s, video’s en teksten gingen gelijk in het Engels en werden verspreidt via Facebook, Youtube en Instagram. Rentzhog meldt in een interview met dagblad Svenska Dagbladet: ‘Ja, ik heb Greta ontdekt. Ik heb haar met veel dingen geholpen en daarbij ook mijn netwerk gebruikt.’

Tegelijkertijd publiceert de moeder van Greta, Malena Ernmann, een boek over het familieleven, de ziekte van Greta en het klimaatprobleem. Het boek wordt een internationale bestseller en flankeert de mediazegetocht van Greta perfekt. Ernmann is in Zweden een prominente zangeres en heeft Zweden bij het Eurovisie Songfestival in 2009 vertegenwoordigd.

Het commerciële doel van de Rentzhog campagne is van begin af aan om via klimaaticoon Greta de ‘We don’t have time’ website uit te bouwen tot een groen massaplatform. Initiële beleggersrondes worden gepland en financiële overzichten worden geschreven om op aandelenkapitaal in te schrijven. Een korte beursnota luidt: “Ons rolmodel is TripAdvisor dat bedrijven waardeert en beïnvloedt met zijn 390 miljoen gebruikers. Hier de campagne op Fundedbyme.

Eind november neemt Greta Thunberg officieel zitting als consultant in het bestuur van de Rentzhogs Foundation. Op de klimaattop in Katowice in december 2018 reist ze met de “We hebben geen tijd” -managers alsof ze op een roadshow zijn en presenteert ze het project. Nadat de eerste kritiek op deze bedrijfsmatige aanpak openbaar wordt, trekt Greta zich opeens terug uit het bedrijf en verklaart ze in een Facebook-bericht op 11 februari: “Ik heb geen banden meer met ‘We hebben geen tijd.’ De ouders van Greta melden in interviews dat Rentzhog de naam van Greta misbruikt heeft voor zijn bedrijf en dat hij zich verontschuldigd heeft.

Desalniettemin gaan de activiteiten voor het nieuwe klimaatbedrijf gewoon door. Met Anette Nordvall is zelfs een belangrijk onderdeel van de Zweedse venture capital-scene lid geworden van het Rentzhog-platform. Het Zweedse zakenblad “Di Digital” beschrijft Nordvall als “een van de belangrijkste technische investeerders in Zweden”. Nu is ze voorzitter bij “We hebben geen tijd” en legt uit: “Ons doel is om de Facebook te worden voor klimaatverandering.”

In een gezamenlijke brief aan investeerders schrijven Rentzhog en Nordvall: “Sinds we 18 maanden geleden zijn begonnen, werken we aan het uitbreiden van het sociale netwerk, het aantrekken van investeerders en het organiseren van belangrijke initiatieven op het gebied van klimaatverandering en jonge klimaathelden zoals Greta Thunberg. En verder in verbazingwekkende openhartigheid: “De missie van het bedrijf is om winst te genereren, inclusief advertentie-inkomsten … er is geen belangenconflict tussen klimaatbescherming en het verdienen van geld. “In korte tijd zijn er al 23 miljoen Zweedse kroon van meer dan 500 investeerders uit 16 landen binnen gekomen. Deze week zal waarschijnlijk nog veel volgen met de Greta-beelden van de Atlantische reis.’

Bron: The European

 
Waardering: 
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Door , topic: Algemeen, Internationaal, Milieu
Reacties op dit artikel kunnen gevolgd worden op de RSS 2.0 feed.
Reacties
  1. Nico schreef op : 1

    Ja… zojuist hier iets over kleur revoluties die bedoeld lijken te zijn om de boel over te nemen. Wat ook voor de ‘groene revolutie’ zou kunnen gelden. Allerlei goede bedoelingen verhinderen dat primaire oorzaken van problemen afdoende worden aangepakt.

    De Global Goals van de VN staan in het teken van groen en lijken mooi, maar is het niet gewoon weer een andere poging om anderen onder controle te houden en ondertussen handel te slijten?

    Helaas zijn allerlei verschijnselen niet wat ze lijken. Al is er wel vrij simpel doorheen te prikken. Als een revolutie echt groen zou zijn, zou bepaalde kern-gezonde informatie niet weg gecensureerd blijven. Zoals dat al eeuwen gedaan wordt.

    Is een spreekwoordelijk hart (oftewel actieve psyche) blauw, geel, rood, groen, paars, wit, zwart, grijs? Bij groen kun je jezelf nog voorstellen dat er iets kan groeien, maar dat werkt niet als er weer de zoveelste verstikkende wet- en regelgeving opgetuigd wordt. Want daar verstikt wat groeien kan door. Hoewel er niets mis is met snoeien of desnoods met wortel en al slopen als het allemaal te gek wordt. Een controlestaat met overal camera’s wordt te gek. Analoog wordt het nieuwe digitaal?

  2. only you schreef op : 2

    Om milieu leefbaar te maken, hebben we de jeugd in zoverre nodig om ze klaar te maken, op te voeden voor een immateriële leefwijze?

    Nico [3] reageerde op deze reactie.

  3. Nico schreef op : 3

    @only you [2]: Hoe eerder in een leven bepaalde dingen geleerd worden, hoe langer je er plezier van kunt hebben. Dat is een feit. Maar toch… vermoed ik dat er van alle leeftijden zijn die opgelucht zullen zijn wanneer bepaalde dingen eindelijk eens erkend worden. Naakte feiten erkennen is geen schending van de eerbaarheid, ze ontkennen wel. Zo bezien willen er allerlei zedendelinquenten over de levens van anderen beslissen…

  4. Johnny schreef op : 4

    Al Gore heeft er ervaring mee: eerst een probleem aanpraten, daarna met een simpele oplossing komen www.climatedepot.com

  5. pcrs schreef op : 6
    pcrs

    Haar hele assistentie team gaat wel met het vliegtuig.
    Geniaal: Asperger, kind, meisje, kan de meest domme dingen uit kramen en je kunt er niets van zeggen, want dan ben je natuurlijk een bruut

  6. DzVzTkM schreef op : 7

    hier te koop
    nieuwe formule
    asperger asperges
    eigenzinnig met de speciale beet
    wat u vast wel zint