De ideale man heeft 3 kenmerken. Hij is rationeel, hij is zelfstandig en heeft een groot gevoel voor eigenwaarde. Een rationele man weet altijd wat hij waarom doet. Hij doet geen dingen alleen omdat hij er zin in heeft. Of vanuit geloof. Een man heeft alleen respect voor iemand anders rechten. Hij is nooit verantwoordelijk voor de keuzes van anderen, net als anderen niet verantwoordelijk zijn voor hem. Je moet nooit voor anderen leven net als je nooit moet vragen of anderen voor jou willen leven. Vrijwillige samenwerking gebaseerd op zelfzuchtigheid is in orde.

Je kan geen rechten claimen. Liefdadigheid zal nooit je doel moeten zijn. Het is niet je plicht. Als je iemand wenst te helpen is dat fatsoenlijk. Als je dat doet omdat je hem respecteert. Omdat het je vriend is, omdat hij een slachtoffer is van onrecht. Maar help mensen niet die het niet waard zijn.

Romantische liefde is de hoogste zelfzuchtige emotie die er is. De spiegel van jouw waarden is je yin-yang soulmate. Je complement. Op lagere niveau’s als vriendschap en respect draait het ook om gedeelde waardes.

Geloof is gevaarlijk omdat iemand die een deel van de realiteit wil uitsluiten van reden, niet rationeel is. Iedereen heeft echter het recht om religieus te zijn. Gebrek aan kennis is geen excuus voor geloof. Toen ik ongeveer 13 jaar oud was besloot ik dat ik een atheïst was. Ik haat geloof dat vertelt dat de mens een inferieur wezen is. De mens is het hoogst ontwikkelde wezen. Te geloven dat er een in alle aspecten superieur wezen is, is niets meer dan toegeven aan een minderwaardigheidscomplex.

Nawoord Ratio.

Ayn Rand ziet geen enkele meerwaarde aan afgedwongen liefdadigheid. Een samenleving met een sociaal verzekering stelsel is geen moreel hoogstaande samenleving, neen, het is een samenleving gebaseerd op diefstal. Over liefdadigheid vertelde ze het volgende: “what I ‘m fighting is the idea that charity is a moral duty and a primary virtue“. Over herverdeling van inkomen: “if a man proposes to redistribute wealth he means explicitely and necessarily that the wealth is his to distribute. If he proposes it in the name of the government then the wealth belongs to the government, if in the name of society then it belongs to the society. No one, to my knowledge, did or could define a difference between that proposal and the basic principle of communism.”

 

13 REACTIES

  1. Stof tot nadenken, hoewel reactief van aard. Met een rammeltje erin. Want… een rationele man of vrouw doet niet iets vanuit geloof. Begrijp ik het goed dat die rationele man of vrouw niet gelooft in ratio (verhoudingen)? Of… alleen als die verhoudingen niet misvormd of vervuild zijn? Geen onvoorwaardelijk geloof dus, maar voorwaardelijk, hoewel het element geloof ontkend wordt en als olifant in een kamer verstopt.

    Reageren begint met weerstaan wat je niet wilt, zoals gezeur over rechten. Als dreinende kleuters. Hoe komt de weg vrij om voor te staan wat je wél wilt? Een kwestie van eerlijk en open glashelder maken wat je weet en/of gelooft? Zoals zeggen dat je niet gelooft dat glas er is om vanwege economische redenen gebroken te worden, maar wel gelooft dat heel en schoon houden een stuk verstandiger is? Zie de broken windows theory die even makkelijk neergezet kan worden als een broken window fallacy. Vergelijk glas met ogen als de spiegel van de ziel. Zie jij graag sterretjes of viezigheid?

  2. Ratio, je beslissing over geloven, to be or not to be, misschien was je geconfronteerd met onjuiste levens filosofie, ik heb dit ook vroeg gehad, die confrontatie, maar goed er waren ook enige facetten die mij wel aanspraken, ik vond de samenzang altijd boeiend, later nog in mijn Staphorster tijd soms naar de kerk voor het zien van het samenzijn van een heel dorp, maar goed, je blijft ontwikkelen, en twijfelen, groet !

    • Samenzang kan best leuk zijn. Geloof het of niet, maar ik heb ooit in een Black Gospel koor gezongen. En ook een beetje gek om als ‘blanke man’ swingende American Black Gospel in jazzy stijl te zingen. De kracht van Black Gospel is herhaling en sfeer. Kijk bijv. naar een Afrikaanse stijl daarvan, hier. Geen moeilijk gedoe met uniformen en zo en van een scheiding tussen publiek en performers is dan minder sprake.

    • Ayn Rand heeft wel eens gesteld dat geloof een vroege, primitieve vorm van filosofie is. Ik heb haar betoog niet gelezen maar kan me voorstellen dat ze met name bij het onderdeel epistemologie haar bezwaren heeft. Geloof is geen kennis. Dus mbt het onderdeel kennisleer scoort geloof niet zo hoog op de filosofische ladder.

      Ik denk nu milder over (de drang naar) geloof. Ik moet erkennen dat in veel mensen een drang naar mystiek aanwezig lijkt te zijn. Als je een drang voelt naar mystieke belevenissen dan zie ik niet in waarom je niet van tijd tot tijd een kerk oid bezoekt om die drang te bevredigen. Of dat je religieuze boeken leest. Je erkent hiermee geen hogere macht maar je stelt je deels open voor de toestand die bijvoorbeeld kaarsjesbrandende katholieken hebben bij het Maria beeld. Je geeft vorm aan de positieve gevoelens die je hebt voor iemand die bijvoorbeeld ziek is, of overleden.

      In veel mensen zit ook een drang naar geweld, en men speelt dan gewelddadige computerspelletjes om aan die drang op onschuldige wijze invulling te geven. Het is dan een uitlaatklep om spanning te verminderen.

      Ik kan me de atheist voorstellen die geloof haat en er niets mee van doen wil hebben en bovenstaand betoog onzin vindt. En ik kan me de atheist / niet gelovige voorstellen die zich soms al dan niet bewust open stelt voor mystieke ervaringen. Deze laatste zal niet geloven maar door bijvoorbeeld kaarsjes te branden of te mediteren kan hij wel geestelijk in balans komen. Ik ga echter niet zover dat ik zeg dat een gezonde geest mystieke ervaringen moet hebben net zoals een gezond lichaam een zekere mate van bewegen vereist. Dit een beetje toegeven aan mystiek doe ik heel zelden, hooguit een paar keer per jaar.

      • Ratio, wat kennis aangaande en het denken aan en over de gevoelens van de mens, van waar en waar naar toe, geloof mij is in Filosofische maatstaf enorm, hij begint bij het begin van de mensheid, op het gebied van archeologische fondsten is er nog quantitatief niets onderzocht, wat er zo overal nog in de musea rondslingerd, nu opeens ontdekken ze dat dit boek in een notendop toch mogelijk is, de Mycenaeans gebruikten scherp vergrotende lensen, blijkt uit de gevonden A pylos combat Agate met het, onze blote oog niet te onderscheiden, gevecht tussen twee mannen uit die tijd, men is nu naarstig aan het zoeken wat er zo al over het hoofd is gezien, en wat de duizende lensen crystal overal verspreid op de wereld, de oude volkeren bestudeerden naarstig de sterren planeten, dit geld ook voor de rest van wat men dacht over ?, groet !

      • Je kan geen rechten claimen op basis van gevoelens moet zijn, ¨ je kunt geen rechten claimen¨. Nederlandse taal behouden is zeker in deze tijd erg belangrijk Ratio en het maakt het verhaal ook geloofwaardiger.

    • Ratio: Geloof als in georganiseerde religie is m.i. een mengeling van filosofie, bekende (oppervblakkige en diepere) inzichten en ‘raden naar’. Maakt gebruik (of misbruik?) van de innerlijke drang om meer te weten te komen over het nog onbekende. Welke laatste sommige mystiek noemen, hoewel mysterie meer wijst naar het bewust verborgen gehoudene.

      Met kerkgebouwen o.i.d. hebben we zelf niets (het ‘huis van God’ is niet ons thuis), maar ik moet toegeven dat ik ’s nachts best weleens een kaarsje ontsteek. Om een heuse religieuze reden, hoewel niet uit georganiseerde religie. Ik geloof namelijk niet dat het verstandig is om mijn ‘andere helft’ (vrouw) in de nacht lastig te vallen met lichtvervuiling, als ik het toilet bezoek. Fel brandend licht is dan zoiets als overbelichting, bekend als lichtvervuiling. Qua religieuze (filosofische) beelden vind ik een open haard met brandend hout, of een olielamp echt mooi om te zien. En lekker warm om te voelen.

      Positieve (erkennende) gevoelens kun je prachtig vorm geven door iemand die bibberend van de kou buiten loopt, binnen uit te nodigen om bij een olielamp en open haard bij te komen tijdens een goed gesprek. Dat soort simpel denken en gedrag is met centrale verwarmingen en door beveiligingsmaatregelen tegenwoordig misschien ver weg. Om nog maar te zwijgen over kille spaarlampen, LED-lampen etc. die tegenwoordig in de mode zijn. Het wordt verkocht als energiezuinig, maar is eigenlijk een vorm van lichtvervuiling. Vergeleken met een vlam zoals ‘ie hoort te zijn. Dit even vanuit een neutrale positie, want ook al hoor ik van alles vanuit allerlei groeperingen, het is voor ons het veiligst om groeperingen te blijven. Qua psychische hygiëne. Contact kan soms zinnig zijn, maar ergens in meegesleurd worden is dat veelal niet. Ook filosofisch gezien.

    • Nog even kort over muziek die een sfeer kan doen verzachten of juist verharden (zoals metal achtige muziek). Er zijn verschillende stijlen in de circulatie gebracht en vaak is het een kwestie van teksten vervangen om een andere boodschap over te kunnen brengen. Het interessante van de bovenstaande Black Gospel African style is dat ook blanken daar gewoon welkom zijn. En ik kan met niet voorstellen dat er een reden zou zijn om op een Jewlicious festival niet-joden uit te sluiten. Muziek is immers één van de manieren om uit te reiken naar anderen… en dat kan in allerlei stijlen gedaan worden. Meestal wordt dat uitnodigend gedaan. Ik heb nog nooit van exclusieve (uitsluitende) muziek-happenings gehoord, behalve dan misschien opera waar naar het schijnt alleen bewoners van smokings etc. welkom zijn.

  3. Voor de rest maak ik zelf wel uit wat ik wil doen, of doe, niemand is of wordt volmaakt, het zijn juist die fouten die voor de smaak zorgen, anders wat een saaie boel, alles volmaakt moet er niet aan denken !
    Ach en dan onze echte menselijke fouten, om je zelf is even een goed gevoel te geven, door spreading your wealth around, ik had eigenlijk wij hadden hyper rijke familie in the USA, daar is weinig van over to much spreading ha ha nou wat is er mooier als het uitgeven van wealth !

    • het laten liggen voor anderen zodat je het niet hoeft te geven maar mensen met een goed gevoel van beloonde inzet een fijne dag hebben.

Comments are closed.