Veel milieuactivisten strijden tegen de multinationals vanwege de overdreven macht die zij zouden hebben. Enigszins cynisch zou je kunnen opmerken dat de Greenpeacen en Oxfams van deze wereld zich nog erger dan multinationals gedragen. Worden de multinationals beperkt door de tucht van de markt, de NGO’s worden nauwelijks gehinderd in hun marketing-uitingen en subsidie-verantwoording, want het is voor het goede doel.

Daardoor komen we de volgende globaliserings milieu gevolgen tegen, met de achterliggende vraag of dit nu het milieu of de belangengroepen helpt:

We weten dat de Nederlandse beperkingen aan CO2, PFAS of stikstof onbetekenend zijn op de wereldschaal, laat staan tov wat er dagelijks in de ontwikkelende landen in China, India of Afrika bij komt. Dat weten die ontwikkelende landen ook en terecht vragen die waarom zij ook niet het recht hebben om zich via smog en vervuiling net zo te ontwikkelen als wij in de 19de eeuw. In Madrid was dus de volgende ontwikkelingstruc : als het Westen ons hun fabrieksproductie laat doen, met milieu beperkingen, betaal ons dan ook maar voor die extra kosten om aan de Westerse milieu eisen te voldoen. Dus moderne schadevergoeding, milieu aflaat en milieu-ontwikkelingsgelden tegelijk. Wat zullen er weer mensen rijk van worden en wat zal het milieu hierdoor verbeteren…..

Bijstook houtsnippers, totale subsidie die u en ik via verhoogde energiebelasting mogen ophoesten: 50 miljard. En dat slechts om wat trucs uit te halen waardoor kolencentrales statistisch groen worden en er een hele scheepvaartlijn helpt bij de ontbossing van de VS.

Subsidies aan electrische auto’s , waarbij de uitlaat weg is, maar die staat op een bruinkool of kernenergie centrale, bedroeg nu al meer € 6 miljard in Nederland alleen al. Die subsidies gaan grotendeel naar Tesla om mee te helpen aan batterijproductie met cobalt waarvan we nu al weten hoe smerig dat gewonnen wordt en waarvan we nooit genoeg zullen hebben. Overigens verdwijnen al die elektrische voertuigen na de lease periode, zo snel mogelijk naar het buitenland; dus veel milieuverbetering voor die 6 miljard krijgen we hier niet. Integendeel het duurzame ? wagenpark in Nederland behoort mede door de export van de nieuwe Tesla’s, tot de oudste van de EU. Of dat hier minder vervuilend is mag u invullen.

Trouwens de oude diesels die we naar goed planeconomisch beleid steeds hoger belasten, verdwijnen naar Afrika etc, om daar zonder de last van roetfilters en blue motion, hun steentje aan de economie daar bij te dragen. Tel uit je globaliserings- mileu winst.

5 REACTIES

  1. Ja, het is fijn om belastingbetaler in Nederland te zijn.

    /sarc

  2. Bij alles wat de scheenbenen openhaald en het leven dwars zit en het grote problemen geeft ligt in het woord “begrip”.

    Begrip hebben voor de klimaatgekken die anders nog verder doordraaien, begrip hebben voor maatregelen rond het klimaat ten koste van jouw welbevinden, begrip hebben voor regeringen en overheden die jouw leven daarom denken zuur en arm te mogen maken, begrip hebben voor, laat zeggen (buitenlandse) killers en criminelen met hun achtergrondjes, begrip hebben voor met belastinggeld geredde banken die geld via negatieve rente roven, want anders maken de criminelen geen winst, begrip hebben dat de oudjes weg liggen te rotten, omdat er andere prioriteiten zijn, begrip hebben dat Hassan en zijn halve Afrikaanse familie meer rechten kent in Nederland dan een doorsnee autochtone schapenkop. Ach, en ga zomaar door.

    https://lbhsnews.com/wp-content/uploads/2017/03/libertarian_porcupine_square_sticker_3_x_3.jpg

Comments are closed.