Drie mannen willen Nederland en ook België bevrijden van Facebook. Door een alternatief te bieden. Rudy Deelen. Peter van Geest. Marc van den Broek. Hier een introductie van dit triumviraat. Iedereen kent intussen de donkere kant van sociale media. Deze heren zijn vooral zelf opgeleid. Ze zijn niet academisch misvormd en weigeren zich teveel te conformeren. En zijn wellicht teveel mens om het grote geld te zoeken. Waar dient deze intro voor? Voor de sociale media site: Vriendenplek.nl.

Ik ben vaak kritisch over sociale media. Maar een mailwisseling heeft me overtuigd. Ik doe iets dat ik nooit van mezelf had verwacht. Ik schrijf positief over een sociaal media alternatief.

Lid worden is ondanks mijn oordeel nog steeds op uw eigen risico. De meeste content is zonder registeren zichtbaar. Klik hier en u bent binnen. De categorieën knop werkt niet maar u ziet wel “de meest recente artikelen” die u kunt lezen en vandaar kunt u verder klikken en is een flink deel van de content toch bereikbaar. Reageren kan uiteraard niet zonder registratie. Lezen kan wel. Het is een beetje “back to basic”. Als het u bevalt, word dan lid. En nodig vrienden uit.

Ik wil meteen van de gelegenheid gebruik maken om te wijzen op deeljevideos.nl als alternatief voor youtube en bitchute. Embedden is uitgeschakeld dus ik kan alleen maar linkjes plaatsen. Je vindt hier content als dit. Er staan video’s van Jensen, en uiteraard over corona.

Uit de mailwisseling.

Is er een verdienmodel?

Marc: De inkomsten voor Vriendenplek.nl zijn op dit moment nul. We zijn voornemens om een donatieknop te installeren. Met betrekking tot het verkopen van gebruiksgegevens. Dit is simpel “not done!”. Ten eerste, ze zijn niet van ons, ten tweede, het doel is niet om geld te verdienen, laat staan rijk worden. Ik ben persoonlijk een zeer groot tegenstander van dit soort praktijken! Vooralsnog ben ik net als jij mens, en geen product, hoewel de grote jongens daar anders overdenken.

Bedrijven kunnen gratis een promotie pagina bij ons maken. Betaald adverteren is mogelijk, maar we hebben nog niet goed uitgewerkt hoe we dat willen, ook dat wordt nu bekeken. Bovendien zijn er (nog) geen aanmeldingen van betaald adverteren.

Hoe zit het met privacy?

Marc: De gebruikers zijn eigenaar van hun geplaatste content. Men is niet alleen vrij lid te worden, maar net zo vrij om te gaan. Leden kunnen op hun profiel een knop aanklikken en krijgen een volledig overzicht van wat zij hebben geplaatst, inclusief hun profielgegevens en ze kunnen met één druk op de knop alles verwijderen. Niet alleen hun persoonsgegevens, maar alles wat zij ooit geplaatst hebben wordt verwijderd uit het systeem!

Vooralsnog wellicht geen overtuigend bewijs dat we een adder onder het gras zouden hebben, maar dit is wat het is. En als we wel een adder onder het gras zouden hebben, moeten we eerst zorgen voor gras. We hebben niet de illusie, noch het doel dat we de grote social media’s van hun troon (kunnen) stoten. We vinden dit niet erg, vrijheid vraagt hierom, en dat is waarvoor we het doen.

Mijn conclusie

Waarom zit je nog op Facebook? Ik ben zelden zo positief over een initiatief. Als je op een sociale media site wil zitten. Dan niet Facebook. Deze drie heren lijken daadwerkelijk gemotiveerd. Niet als geldwolven. Niet als privacy haters. Maar als brengers van een alternatief. Door scheppend bezig te zijn, een middelvinger opstekende. Naar de grote sociale media sites. De nieuwe censuur. En wellicht ook een middelvinger naar hen die geloven dat vrijheden opgegeven moeten worden voor veiligheid. Ik kan fout zitten. Maar deze heren staan volgens mij aan de goede kant van de lijn. Voor privacy, voor vrijheid van meningsuiting. En als ze hun belofte waarmaken, dan behoren deze drie mannen tot de helden van deze tijd.