Mijn onderwijzer op de lagere school, Cornelis van der Mel, merkte in 1948 reeds op dat hij zich in een winkel soms verbeet, als hij waarnam, hoe slecht de winkelbediende kon rekenen, maar helaas is het rekenonderricht sindsdien er niet beter op geworden.

Ik druk hieronder wat sommen af die ik als tienjarige moest oplossen.

 

Wij vonden deze sommen niet moeilijk; bovendien kregen wij elke dag vijftien minuten hoofdrekenen.

Mij wordt verteld dat er anno 2021 zelfs onderwijzers zijn, die niet meer in staat zijn, deze sommen op te lossen.

Dat is wel jammer, want de Nederlandse kinderen raken in rekenvaardigheid erg achter bij de kinderen in Singapore, Hongkong en Taiwan, die wel over een goede rekenvaardigheid beschikken.

Zowel bij westerse kinderen als volwassenen ontbreekt vaak het inzicht in verhoudingen tussen getallen en garandeert het gebruik van een rekenmachine geenszins dat er een correct antwoord op tafel komt. Of aan deze onwetendheid ooit nog een eind komt is onbekend. Het Ministerie van Onderwijs schijnt er in ieder geval niet naar te streven.

Hugo van Reijen

 

22 REACTIES

  1. Ik dacht dat een rekenmachine tegenwoordig verplicht is in het onderwijs.
    Zo erg is het al.
    Toen ik nog op school zat waren die verboden.

  2. Tegenwoordig is de uitkomst van een berekening wat je vind dat de uitkomst is. 3×3=95824,2948 en wie er anders over denkt is een racist. Het Westen is in verval.

    Ik heb ook allerlei lastige sommen moeten oplossen want zat in de jaren ’70 op een school waar de mammoetwet nog niet had toegeslagen. Maar de sommen van pagina 29 zien er uitdagend uit. Daar moet ik ook voor gaan zitten. Heb dit soort sommen al lang niet meer gemaakt.

  3. Onze bestuurders zijn overduidelijk veel later dan in 1948 geboren. Rekenen en gevoel voor verhoudingen zitten niet bij hun kwaliteiten. Vandaar de vele misrekeningen en miskleunen bij grote projecten. Maar ze worden er nooit voor bestraft; het is hun geld niet en de belastingbetaler moet ongevraagd betalen. Mede daarom jaat ik politici en bestuurders.

  4. Les 1
    1 Vaccin + 1 Vaccin = 2 Vaccins en geen 1 zoals bij de nieuwe Jansen rekenmethode

    Les 2
    1 Vaccin + 1 vaccin + 1 vaccin 1 = 3
    1 Vaccin + 1 vaccin + 1 vaccin + 1 vaccin = 4
    1 Vaccin + 1 vaccin + 1 vaccin + 1 vaccin + 1 vaccin = 5

    Les 3
    Dealerrekenmethode, ook wel de Pfizer – rekenmethode genoemd
    1+1+1+1+1+1+1,………..= Vaccinjunk

    Misschien kunnen we beter het vak objectief nadenken en logica invoeren.
    of het vak Manipulatie.

    Als we leren manipuleren, dan hebben we ook sneller door hoe we zelf gemanipuleerd worden.

    Als we expres met twee maten meten, lees F1 Zandvoort, dan gaan ze vanzelf wel
    demonstreren voor festivals, let op, met een greenpass.
    Unmute us MET greenpass.

    Niet dat ik tegen het gebeuren in Zandvoort ben. Absoluut niet.

  5. Vergeten

    De Wappie rekenmethode.
    De uitkomst is eerst fout en pas enkele maanden of een jaar later juist.

    1 Lockdown week + 1 Lockdown week = 82 iets in die geest.

  6. De Israëlische rekenmethode
    Dit is een combinatie van de Wappie rekenmethode en de toekomstige Hugo rekenmethode

    1 Vaccin = Ongevaccineerd
    1 Vaccin + 1 Vaccin = Gevaccineerd
    later
    1 Vaccin = Ongevaccineerd
    1 Vaccin + 1 Vaccin = Ongevaccineerd
    1 Vaccin + 1 Vaccin + 1 Vaccin = Gevaccineerd

    Zoiets als een ander talstelsel gebruiken.

  7. Super moeilijke sommen

    Ik zou als kind weggelopen zijn, denk ik. Dit gaat te ver. Spijbelen dan maar, als uitkomst van deze rekensom

    Gelukkig heeft ‘de jeugd’ nu rekenmachines

    Waar de vooruitgang wel niet goed voor is

    Trouwens, China heeft natuurlijk ook wel een lekker staatsapparaat achter zich, om ‘de jeugd’ mee te disciplineren, zodat ze dit soort terror sommen gaan maken.

    Ik had vroeger een hekel aan die sommen, waarin je moet berekenen hoe lang het duurt om een zwembad te vullen. Jakkes ! Hou toch op, dacht ik dan, met je zwembad. Alsof mij dat iets kan schelen, hoe lang het duurt voordat zo’n zwembad gevuld is

    Nayakosadashi is super dom, u hoort het al

    Zie mij als een barbarian.

    • Dat over een zwembad vullen, valt nog mee.
      Ik moest uitrekenen hoelang een bevroren kroket met een bepaalde afmeting en gewicht, in een pan met olie van een bepaalde temp. in een pan van een bepaalde afmeting, van een bepaalde dikte en afmeting.
      Dus wanneer die kroket klaar was met weer een bepaalde temp. , en hoelang dat duurt.
      Een natuurkunde vraagje.
      Ik kijk wel op de verpakking en af en toe in de pan voortaan.

      • Ja, maar even serieus

        Ja, kut van die kroket. Zeg gewoon dat je vegan bent, dat je daarom liever geen sommen wilt maken over kroketten

        Nee, maar even serieus nu echt.

        Waarom zou je moeilijke sommen leren, als dat nu dus niet nodig is, want we hebben rekenmachines? Dan verdoe je je tijd toch? Dan is het toch alleen maar het disciplineren van kinderen, zodat ze later goed hun best doen op ‘de arbeidsmarkt’ en zodat ze later ‘goede burgers’ worden. Als je ze nu al zinloze dingen kan laten doen, doen ze dat als volwassenen ook.

        Het is een beetje alsof je mensen nu leert hoe je paard en wagen moeten besturen. En dat is dan heel moeilijk en kost jaren voordat je het kunt. Terwijl we nu dus elektrische auto’s hebben en openbaar vervoer. Dus dan is het zinloos en verspil jij je energie ermee. Ja, dat is heel moeilijk, dat rekenen en daarom moeten kinderen dat kunnen. Weetje wat ook heel moeilijk is? Op een eenwieler rondjes rijden en dan vervolgens jongleren met brandende balletjes.

        Als mijn kinderen dit soort sommen zouden moeten, als ik kinderen had, zou ik ze thuis onderwijs geven. Ik zou mijn kinderen sowieso niet naar de ‘scholen’ van ‘de staat’ sturen natuurlijk haha.

  8. Heb er ook moeite mee.
    Laatst een nieuwe langwerpige uit gietijzer bestaande pan gekocht.
    Dacht, kom ik ga hierin eens 25 kroketten bakken.
    Dus avond ervoor de kreketten van de diepvries naar de koelkast overgebracht. De volgende dag de langwerpige gietijzeren bakpan op temperatuur gebracht, wat vet er bij en vervolgens de gebruiks-aanwijzingen die op het pak kreketten staat, gelezen, zonder bril dat wel.
    Las de aanwijzing onder 1 kroket in 4 à 5 minuten bruin dus 25 x 5 = 125 min, mooi dacht ik, kan ik in de tussentijd nog ff winkelen om een pot mostert te kopen. Toen ik thuis kwam …., snap het nog steeds niet.
    Met m’n rekenkunst is niets mis toch, zou het door m’n begrijpend-lezen-achterstand komen denkt u?
    Volgens m’n moeder eigen schuld dik bultje, komt ervan als het oog groter is dan de maag.
    Heb nu maar besloten om af te gaan vallen. Dus nikkes nakkes nada weg met die vette hap en zo nu en dan slechts 1 kroket, deze 4 a 5 minuten in een klein pannetje en nooit meer problemen ondervonden.

    • Ik koop altijd de kroketten van de VEGETARISCHE SLAGER !!!

      Best woke van me, vind ik zelf

      De intersectionele, non binaire, antifascistische slager !

      • gaan die sneller op 4 minuten scherp?
        25 is dan wel veel in 4 min wegwerken.

      • Joris. koopt vijf kroketten

        Iedere kroket bevat zes gram meel en twaalf gram vlees

        De pan waar de kroket ingaat, heeft een diameter van zes.

        Het is vandaag maandag

        Iedere minuut, verwarmd de pan twaalf kubieke centimeter van het oppervlakte van de kroket

        Hoe lang duurt het voordat er vier kroketten gaar zijn ?

        Dat soort sommen. Door dit soort sommen moest ik altijd spijbelen

        En toch ben ik goed terecht gekomen.

      • Hoeveel olie gaat er in de pan.
        Wat is de dikte van het materiaal en hoeveel warmte verdwijnt er.
        Wat is de temperatuur van de olie en van de kroketten.
        Hoeveel olie zit er na afloop nog in de pan en hoeveel olie hebben de kroketten opgenomen bij het gebruik van paneermeel.

        Je kan het toch maar druk mee hebben voordat ze op je bord liggen.
        Vragen……vragen…….en nog meer vragen…….

  9. Ja, ik werd daar als kind heel onzeker van, dat ik dat niet kon etc.

    De vraag is ook, moet iedereen dat leren? Waarom dan? Moet je onderwijs?

    Waarom mag je niet gewoon dom zijn? Mijn hond is ook dom en hij is wel aardiger dan de meeste mensen die ik ken.

    • Honden hebben het makkelijk. Eten, spelen, slapen, het baasje aflebberen, wippen (als de ballensijder niet is langs geweest). Toch benijd ik ze niet. Wat mij betreft heeft iedereen het recht om dom of onwetend te zijn, zolang zij in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.

      Ik dacht dat het moderne onderwijs was uitgevonden door ene meneer Bismarck omdat hij brave arbeiders en soldaten nodig had om het Duitse rijk draaiende te houden. Na een leven lang werken mochten ze twee jaar met pensioen en moesten ze snel dood gaan. Hij was een politicus dus kon zelf helemaal niets, behalve de politicus uithangen.

      je leert op school ook weinig dingen waar je later wat aan hebt. Financiën, ondernemen, omgaan met problemen en uitdagingen, uitblinken in iets. Je moet een brave grijze muis zijn, een gelijke tussen de andere grijze muizen. Daar heb ik zelf de nodige aanvaringen over gehad vroeger. Reuze handig om wiskunde, oud-Grieks of aardrijkskunde te leren, maar waarvoor heb je het werkelijk nodig?

    • het enige waar je geen diploma voor nodig hebt is vermenigvuldigen!
      zou het daarom zo vaak fout gaan?

  10. Die op pagina 36 zouden de huidige leerlingen, maar ook menig onderwijzer niet eens MET rekenmachine lukken.

  11. Het zijn geen moeilijke sommen, het is vooral veel van hetzelfde.
    ik heb me op de lagere school door alle (oude) rekenboekjes heen moeten worstelen omdat ze me toen ik 8 was geen verder rekenen meer hoefden bij te brengen.
    Ik kreeg geen wiskunde oid, maar vrachten met oude rekenboekjes, veel van hetzelfde.
    Toen was ik al een beetje klaar met school. Het is daarna ook nooit meer wat geworden.
    Het is wel jammer dat tegenwoordig de juffen niet meer kunnen rekenen, een eenvoudige staartdeling is al te moeilijk.
    Als ‘men’ op de lagere school deelt, dan is dat tegenwoordig ‘schatten’.
    Schatten ≠ Rekenen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in