Regelmatig verbaas ik mij over het prijzen van koopwaar.

Ook vanochtend op de luchthaven van Chios, waar tot mijn verbazing een enkele espresso € 1,40 kost en een dubbele € 3,40. De serveerster verklaart mij, niet te weten, hoe dit komt.

Mijn gedachten gingen terug naar een bezoek dat ik op 10-jarige leeftijd bracht aan onze melkboer, die een tiende liter slagroom geprijsd had op 20 cent en een volle liter op f 2,50.

Toen ik de vrouw van de melkboer vertelde dat dit niet klopte, menend haar met mijn opmerking van een waardevol economisch advies te voorzien, repliceerde zij met: “Dat is nou typisch een opmerking voor iemand uit een schoolmeestersgezin.” Blijkbaar was mijn opmerking niet welkom, maar enkele dagen later ontwaarde ik dat de betreffende hoeveelheid omgeprijsd was naar 25 cent.

In supermarkten heeft personeel mij bij herhaling verzekerd, dat het merendeel van de klanten niet let op verpakkingen met verschillende hoeveelheden van hetzelfde artikel die inconsistent geprijsd zijn. In hoeverre dit waar is, weet ik niet.

De grootste anomalieën op prijsgebied treffen wij aan in de luchtvaart, waar:

– een enkele reis soms meer kost dan een retour

– een retour soms meer kost dan twee keer de prijs van een enkele reis

Ook bij internationale ferryboten geldt het caveat emptor: een dagretour kan goedkoper zijn dan een enkele reis.

Hugo van Reijen

16 REACTIES

  1. Ik let doorgaans ook op dit soort dingen maar kom het niet vaak tegen. Wel andere rare dingen. Zoals in de ‘hoge snelheidstrein’ (niet echt snel) in Zweden waar een treinkaartje voor de 1e klasse net zoveel kostte als voor de 2e klasse, mits je het online kocht. Dan zou je denken dat de coupe stampvol zit. Maar nee hoor, er zaten maar een paar mensen in. Er was naar keuze koffie en thee inbegrepen bij de prijs in de 1e klasse.

    Of je betaalt in de supermarkt meer voor snoep en frisdrank per rol/reep/flesje bij de kassa dan als je het uit het vak verderop pakt. Maar die rommel moet je toch niet eten. In de winkel zie ik vaker verkapte prijsverhogingen. De verpakking blijft even groot maar er zit steeds minder inhoud in. Wel meer lucht. Kijk maar eens naar die verpakkingen waar 247 gram of 983 centiliter in zitten.

      • “in Zweden waar een treinkaartje voor de 1e klasse net zoveel kostte als voor de 2e klasse, mits je het online kocht. ”

        Subsidiëring van non-anonimiteit, zie je heel vaak. Dit in het kader van de 2030 agenda.

      • Anoniem betalen is in Zweden sowieso moeilijk. Als je op het station een treinkaartje koopt moet je met een betaalpas afrekenen. Ik kan mij niet herinneren dat ze contanten aannemen daar. Het is nog erger dan in Nederland.

    • “Zoals in de ‘hoge snelheidstrein’ (niet echt snel) in Zweden waar een treinkaartje voor de 1e klasse net zoveel kostte als voor de 2e klasse, mits je het online kocht.”

      Of dat nu nog zo is, weet ik niet, maar in 2002 en 2004 heb ik een paar keer op het laatste moment gevraagd, of er nog plaats was en dat was er dan in het gedeelte, waar je niet mobiel mocht bellen, eerste klas.

    • Veel mensen met een wat beperkter verstandelijk vermogen denken dat dit toegevoegd leidingwater betreft, dat dus niet meer als drinkwater kan worden beschouwd. In de praktijk groeien dorstige gewassen echter in natte omstandigheden: een rijstboer heeft geen omkijken naar de duizenden liters water die een kilo rijst nodig heeft, het is er gewoon. Hetzelfde geldt voor koffie, dat in tropische (natte) omstandigheden groeit. 120 liter water voor een glas wijn is natuurlijk kolder. Misschien dat dit geldt voor die droge Nederlandse meuk, maar de wijnranken die op rotshellingen in de Franse Roussillon groeien mogen al blij zijn als er in een seizoen überhaupt wat regen valt.

  2. Clusteranalyse, metadata en winstmaximalisatie. Dit heet vrije markt.
    Koop gewoon 2 enkele espresso’s. Lijkt het ook nog alsof je een vriend hebt.

  3. Mooie afsluiting Hugo met ‘caveat emptor’.

    In de supermarkten wordt het ook wel de strijd om de schapruimte genoemd. Wat zo achteloos staat opgesteld in de schappen is het resultaat van een geraffineerde en doelmatige klantbenadering.

    In zijn algemeenheid stel ik dat er geen level playing field is. De gedragsstudies leveren (cum laude) psychologen, sociologen, antropologen en economen af die goede betrekking krijgen aangeboden bij de twee enorme markkrachten; de overheid (in de publieke sector) en de multinationale corporaties (in de private sector). De gemiddelde consument is kansloos.

    Behouden vaart Hugo en stay safe.

  4. In onze lokale ijzerhandel was een bepaalde maat RVS karabijn goedkoper dan dezelfde maat in verzinkt staal. Normaliter is dat andersom. Dat bleek te maken te hebben met de omloopsnelheid. Verzinkt werd relatief weinig gekocht, zodat daar minder inkoopkorting op zat. Soms heeft iets onlogisch toch een logische verklaring.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in