Nog steeds is het mogelijk te profiteren van een lager tarief door goed op te letten, waar je begint te vliegen.

Hieronder geef ik enkele voorbeelden,die iedereen zelf kan aanvullen door wat te grasduinen op verschillende websites, zoals, maar geenszins beperkt tot:

Qatar Airlines, Turkish Airlines, Garuda en kayak.com

Ik moge hier nog aan toevoegen dat het bijna altijd het beste is om rechtstreeks van de betreffende maatschappij te kopen, omdat aankoop op andere websites tot enorme complicaties kan leiden bij wijzingen en annuleringen.

Hier gaan we dan (alle tarieven in euro’s):

Turkish Airlines :

Jakarta-Istanbul-Amsterdam-Istanbul-Jakarta 496

Amsterdam-Istanbul-Jakarta- Istanbul- Amsterdam 437

Jakarta-Istanbul-Jakarta 386

Istanbul- Jakarta- Istanbul 785­­­­­­­­­

Qatar Airways

Amsterdam- Doha- Jakarta-Doha- Amsterdam 509

London-Doha-Jakarta- Doha- London 906

Istanbul-Doha-Jakarta-Doha- Istanbul 804

Jakarta-Doha-Istanbul-Doha- Jakarta 305

Jakarta-Doha-Amsterdam-Doha-Jakarta 400

Garuda

Amsterdam-Jakarta-Amsterdam 623

Londen- Jakarta-Londen 800

Jakarta-Amsterdam-Jakarta 400

Jakarta- Londen-Jakarta 960

Vaak mogen in de tussenliggende plaatsen op weg naar de eindbestemming tegen hetzelfde of vrijwel hetzelfde tarief stopovers gemaakt worden; soms ook kost dit wat extra geld. Het is hierbij dus goed uitkijken.

Hugo van Reijen

14 REACTIES

  1. Mijn persoonlijke ervaring is dat je voor lage tarieven vaak ongunstige reistijden of lange overstaps voor lief moet nemen. Dus het prijsverschil moet groot genoeg zijn om het ongemak te compenseren. En dat was in normale tijden zonder hysterische corona-regels die elke dag kunnen veranderen.

    Over ongemakken gesproken, heeft iemand een tip voor een website die bijhoudt aan welke eisen je moet voldoen als je internationaal reist van A naar B door meerdere landen over de weg? En ook met vliegen?

  2. Lage tarieven zijn gevaarlijk.

    Er was een zo’n ordinair vliegbedrijf (ik noem geen namen, maar we weten wie ik bedoel), dat zijn piloten uitbuitte, om de kosten te drukken. De piloten kregen geen overnachting in een hotel, maar moesten op het vliegveld zelf slapen, op een bankje. Compleet schandalig.

    Dit is dus gevaarlijk, want de piloot die van zijn baas niet mocht uitrusten, bestuurd het vliegtuig waar jij in zit. Stel dat zo’n vliegtuig neerstort. Dan komt dat indirect door de hebzucht van zo’n antisociale patjepeeër, die zijn piloten niet laat uitrusten.

    Dan betaal ik liever een hoger bedrag, dan dat ik met een ‘prijs knaller’ in zee ga.

    • Ik vlieg al jaren met prijsvechters binnen Europa en de VS. En intercontinentaal met Singapore Airlines, Quantas, Emirates, Garuda en Delta.
      Ik kan je verzekeren, dat er geen enkel verschil in veiligheid is tussen goedkope en dure maatschappijen.

      Zo heeft het zeer goedkope Garuda een 5 star safety rating, net als het peperdure JAL. Prijsvechter Virgin heeft een 4 star safety rating, net als het dure Swiss.
      En prijsvechter Ryanair heeft een 3 star safety rating, net als het dure SAS.

    • Er zijn wel grote verschillen tussen regio’s en binnen bepaalde regio’s. Zo zijn Europese airlines veiliger dan Amerikaanse, terwijl in Azië veel maatschappijen zeer veilig zijn en ook veel zeer onveilig.

      Verder is of je veilig aankomt vaak een kwestie van geluk. Bij iedere maatschappij worden fouten gemaakt en (onverantwoorde) risico’s genomen.

    • Ik heb hele walgelijke verhalen gehoord over dat ‘Ryan air’ patjepeeër bedrijf.

      Daarom zou ik niet met hen vliegen. Zie het als een principekwestie. Sommige mensen hebben dus principes, ken je dat? Dat is iets nieuw, een nieuw financieel product. Kan je heel rijk mee worden.

      • Het ABP bewijst nu juist het tegendeel door om emotionele redenen uit de zeer winstgevende olie en gas sector te willen stappen.

      • In een vrije markt met volop concurrentie kunnen geen patjepeeer bedrijven bestaan. Als het aanbod van de ene werkgever of leverancier je niet bevalt, ga je gewoon naar een ander met een beter aanbod. Slechte bedrijven gaan dan automatisch failliet. Een vrije markt is zelfreinigend en wordt voortdurend beter.

      • Maar we leefde niet in een vrije markt, toch ?

        Dus zo lang blijft ‘de vrije markt’ een spook.

        Geeft, niet Peter. Ik zeg alleen dat ik persoonlijk niet bij foute bedrijven wil kopen. Dan betaal ik liever wat meer. Ik heb liever niet, dat het personeel uitgebuit word, voor het vermogen van ‘de CEO’s’. Ik ben geen platvloers persoon, weetje. Ik heb stijl. Ik ben rare. Een glitter, een sterretje.

    • Dat is een misvatting. De kans dat je een vlucht niet overleeft is gemiddeld zeer klein (er zijn minder dan 1000 doden per jaar op een totaal van bijna 5 miljard passagiers, veel dezelfde) maar in specifieke gevallen juist zeer hoog. Denk aan de MH17 vlucht over oorlogsgebied en de vluchten waarbij de captain een geslaagde zelfmoordpoging ondernam.

    • Ik vertrok een keer met Air New Zealand vanuit Bangkok naar Auckland, NZ, toen vlak voor vertrek een van de motoren werd geïnspecteerd door 2 monteurs. Ik had daar vanachter mijn raampje goed zicht op. Er ontstond een levendige discussie tussen die 2 en uiteindelijk werd de captain er bij geroepen. Die klom op het trapje, keek in de motor, kwam weer omlaag en stelde een vraag aan 1 van de monteurs. Na het antwoord dacht hij lang na, haalde toen zijn schouders op en we vertrokken voor een 14 uur durende vlucht boven zee.

      Halverwege begon de motor zwart te roken en hij werd uitgezet. De 747 kwam toen op 3 motoren aan in Auckland. Nu kan een 747 nog vliegen op 2 motoren, maar ik vind dit besluit van de captain om met een dubieuze motor te vertrekken onverantwoord. Als de motor volledig in brand was gevlogen had ook de brandstof in de vleugeltanks kunnen gaan branden en waren we zeker gecrashed.

    • Ook op binnenlandse vluchten in New Zealand heb ik herhaaldelijk meegemaakt dat er onderdelen afbraken, banden sprongen en er andere gevaarlijke storingen waren. Dat heb ik in Europa nog nooit meegemaakt, terwijl ik hier regelmatig vlieg en vrijwel nooit naar New Zealand.

Comments are closed.