Het zal ieder van ons wel eens overkomen zijn.

Je buurman komt enthousiast binnen. Hij heeft een geweldig idee, waar enorme winsten mee te maken zijn. Er is slechts één probleempje. Doordat noch zijn lange reeks voorouders noch hijzelf ooit enig vermogen opgebouwd heeft, hij helaas op zijn
creditkaarten een groot bedrag schuldig is, er op zijn huis al een tophypotheek rust, ter financiering van zijn zeilboot al een persoonlijke lening opgenomen is en zijn tante net het nieuwe kunstgebit van zijn vrouw voorgeschoten heeft, beschikt hij niet over het geld om zijn idee te verwezenlijken.

Er zijn nu twee mogelijkheden:

-als je buurman niet met zijn problem helpt, heb je geen hart.

-als je buurman helpt, heb je geen verstand.

99 procent van alle gestarte ondernemingen sterft binnen korte tijd een trieste dood. Natuurlijk is de ondernemer altijd de onschuld zelve en heeft hij toevallig enorme pech gehad.

Er is echter ook een categorie ondernemers, die het lange tijd is goed gegaan, maar die je even voor korte tijd uit de brand moet helpen, want de winsten liggen om de hoek. Maar wat er in dergelijke gevallen in feite om de hoek ligt, is bijna altijd een snelle en gewisse ondergang.

Hugo van Reijen

4 REACTIES

  1. Je ziet het in kleine winkelstraten vaak. Ondernemers met een leuk winkeltje. Of restaurantje. Hun droom is uitgekomen en al hun spaargeld zit er in. Of erger, zoals hierboven beschreven is.
    Als het winkeltje niet binnen 6 maanden voldoende winstgevend is, moeten ze stoppen. Of na een jaar. Dat doen de meeste ook. Dag droom, dag spaargeld, gelukkig zijn de foto’s op ‘Insta’ er nog.

    Mijn observatie van dit soort winkels is dat je het beste de huisbaas kunt zijn. Al zou ik wel een flinke borgsom vragen voor de huur.

  2. maar wat nu als het niet je buurman is maar de “buur” in een oorlogsgebied?
    koop je dan je geweten af door steun aan een goed doel?

  3. Shark Tank laat zien hoe je dit moet aanpakken. Daar komen de gekste business models voorbij en de meesten zullen op termijn niet kunnen overleven. Je kiest dus een voorstel waar volgens je eigen ervaring zoveel potentie in zit dat het je verliezen in de overige voorstellen ruimschoots kan compenseren. De kwaliteit van de ondernemer die het zaakje moet gaan trekken blijkt minstens zo belangrijk te zijn.

    De praktijk laat zien, dat 8 tot 9 van de nieuwe ideeën het niet halen en alleen maar geld kosten. De 2 die dan wel redelijk tot zeer succesvol zijn, moeten dat goedmaken.

    Grote bedrijven hebben continu nieuwe ontwikkelingen in de pijplijn. Het Amerikaanse 3M gaat er prat op, dat ze over 5 jaar de helft van hun omzet zullen halen uit producten die ze nu nog helemaal niet hebben.

  4. Sinds enige tijd zijn de business modellen als volgt: kijk naar de agenda van de overheid en trek de subsidiepotten van Diversiviteit, Klimaat of Virusbestrijding leeg . Of start iets ronkends met tech, crypto en innovatie en maak zoveel mogelijk schulden. Voorbeelden te over.

Comments are closed.