Big Tech is met € 97 miljoen per jaar de grootste lobbysector in de Europese Unie. Met zijn toenemende financiële macht is ook zijn politieke invloed op de EU sterk toegenomen.

De grootste digitale technologieconcerns geven ruim € 97 miljoen per jaar uit om te lobbyen bij de EU om nieuwe EU-regels in hun voordeel te sturen. Volgens het Corporate Europe Observatory (CEO), een organisatie die het lobbyen in de EU bestudeert, zijn de digitale reuzen de sector met véruit de meeste lobbyuitgaven, op de 2e plaats komt de Big Pharma. Volgens CEO wordt dat, terwijl er wel zo’n 600 organisaties over digitale zaken bij de EU lobbyen, gedomineerd door slechts een aantal mega-bedrijven: Google, Facebook, Microsoft, Apple, Amazon, IBM, Intel, Huawei, Vodafone. Deze toplobbyisten werken niet open en bloot, maar achter de schermen.

Hun bijna 100 miljoen aan lobby-uitgaven geeft deze Big Tech-bedrijven bijna onbeperkte, geprivilegieerde toegang tot de hoogste EU beleids-makers. Hun vertegenwoordigers hadden 271 vergaderingen met hoge ambtenaren van de EU, namelijk de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad. Lobbyen gebeurt ook vaak indirect, via denktanks (bijvoorbeeld het European Center for International Political Economy, gefinancierd door Google), advies-bedrijven, advocaten-kantoren, grootindustrie-verbanden en NGO’s. Lobbyisten van de zes grootste Tech platforms en IT-bedrijven hebben zelfs dírecte ontmoetingen met de Europese Commissie. Sinds december 2019 ontmoette Google hen 46 keer, Facebook en Microsoft elk 40 keer, Amazon 20 keer en Apple en Huawei elk 14 keer. Dat komt neer op 174 contacten voor deze topgroep van víjf bedrijven, 3 contacten per week.

Het gevaar van lobbyisten

De gevaren die hieruit voortvloeien zijn groot: het bestrijden van “desinformatie”, censuur op internet, surveillance van de bevolking en monopolyposities ondermijnen onze democratische principes en zijn voorbeelden van enorme invloed van deze bedrijven. Een ander voorbeeld is de lobbycampagne van Big Tech tegen beperkingen op hun advertentie surveillancemodellen, de kernactiviteit van bedrijven als Google en Facebook. Hiermee worden gegevens van gebruikers vastgelegd en profielen van hen gemaakt, die vervolgens gericht worden gebruikt – van reclame tot het manipuleren van hun voorkeuren. Ze schenden daarmee systematisch de privésfeer van burgers zonder hun medeweten, nota bene door bedrijven die vrijwel een monopolypositie hebben. Men kan hier spreken van “surveillance-kapitalisme”, sturing van gedragsverandering, individualisering en aanjagen van consumptie en een soort staatsgreep van bovenaf door hun bovenmatige directe invloed en diensten in de hele EU.

Veel kwesties die de hedendaagse moderne samenleving teisteren, waaronder de massale aanval op privacy, gedragsgerichte sturing, nepnieuws, alomtegenwoordige tracking, falen van wet- en regelgeving, bestuurscultuur niet via politiek debat en besluitvorming maar via algoritmen, social media-verslaving, sluipende intrekking van mensen-rechten, democratische destabilisatie en meer, vallen allemaal onder dit nieuwe ‘surveillance-kapitalisme’.

Big Tech heeft zijn hoeveelheid lobby-dollars sinds 2013 ver-veertienvoudigd

In het afgelopen decennium heeft Big Tech zijn invloed in de EU alsmaar vergroot en de voorheen dominante lobbysectoren zoals financiën en Big Pharma van hun toppositie verdrongen. In 2013 gaven Google, Facebook, Microsoft, Apple en Amazon nog ‘maar’ 7,3 miljoen euro per jaar uit. Sinds 2020 hebben deze grootste technologiebedrijven hun lobbybudgetten verhoogd door de onderhandelingen met de EU over wettelijke bepalingen (Digital Services Act, Digital Markets Act) die van invloed zijn op de technologie- en digitale sector. Volgens CEO huurde bijvoorbeeld Apple de denktank Atlantic Council in, die de EU-Commissaris voor Justitie Didier Reynders uitnodigde voor een onofficieel diner met Apple. Al dit vond plaats in september 2021, terwijl het EU-parlement en de EU-Raad nog hun standpunten over de Digital Markets Act aan het bespreken en bepalen waren.

Critici van de nieuwe wetgeving hebben gezegd dat deze de encryptie voor privéberichten zou breken terwijl het weinig duidelijkheid biedt over hoe de bedríjven worden gereguleerd. De definitieve wetten zullen drastische gevolgen hebben voor mensen over de hele wereld. Maar toch vonden alle gesprekken tussen de betrokkenen achter gesloten deuren plaats.

“Een nieuwe reeks lobbydocumenten die door de Europese Commissie en de Zweedse regering moesten worden vrijgegeven, via verzoeken om vrijheid van informatie, tonen zeer intensieve bedrijfslobby’s om de EU-discussies over nieuwe technologieregels vorm te geven”, waarschuwde CEO.

Het International Center for Law and Economics is bezorgd dat de Digital Markets Act juist “de grens tussen regelgeving en antitrustvorming lijkt te vervagen door hun kenmerken en doelen dooreen te mengen”.

bron

17 REACTIES

    • Het blijft leuk om te lezen hoeveel kinderlijke naïeve Nederlanders er nog steeds rond lopen die denken dat zo’n petitie ook nog enige indruk zal maken op dat tuig in Den Haag.
      Maar ergens is het triest natuurlijk.

      • jouw oplossing is overgeven aan? vertel eens hoe je er instaat en hoe dit op te lossen

      • Een petitie invullen voelt misschien goed maar het resultaat is hetzelfde.

        Met een correctief referendum zou je mogelijk meer bereiken maar dat hebben wij hier niet. Hoe gaat het met de WHO en Zwitserland?

        De WHO: dat is een giftige cocktail van Chinese + Ethiopische communisten met een toefje Bill Gates.

  1. Naar mate overheden meer macht hebben, kunnen lobbyisten daar meer bereiken. De simpelste oplossing tegen lobbyisten is dus om overheden minder macht te geven.

    • Precies, juist dóórdat de EU steeds meer macht heeft is het voor grote bedrijven heel gemakkelijk om alle lobby-werk maar op één machtscentrum te richten en te focussen. Als Europa nog bestond uit 27 soevereine landen dan zou men dat gelobby 27 keer moeten doen waardoor, even simpel gesteld, ook de lobby kosten 27 keer zo groot zouden zijn en men miljarden kwijt zou zijn in plaats van zo’n 100 miljoen. Maar we zijn het station om over te stappen al gepasseerd, bij de laatste stop zijn onze westerburen over de plas nog van de op hol geslagen trein gesprongen.

  2. Zoals Overnight ook aangeeft. Blame the game, not the players.

    Lobbyen is een soort zelfverdediging tegen the gun in the room van de Staat.

    Als ik lees ‘ ondermijnen onze democratische principes ‘ dan moet ik mijn anti peristaltische bewegingen onderdrukken.

    gejammer over privacy. If its free, you are the product. Deal with it. zat alternatieven. Wend je niet tot de staat want die maakt alles per definitie erger.

    • Hijseenberg, ben benieuwd naar uw probleemdefinitie (of probleemomschrijving) en vijandidentificatie?

    • Hijsenberg ziet het wel vaker in zwart en wit. De hele opzet van internet was dat het een vrij medium zou zijn met vele spelers die elkaar in evenwicht zouden houden. Sinds facebook / google en die jongens is het medium echter gekaapt door het grote geld. De community die nog de oude internetprincipes aanhoudt en freeware levert kan het daarbij niet redden. Als er naast internet nog een alternatief was zou de keuze om je eraan over te leveren inderdaad vrijwillig zijn. Maar dat is er niet: we hebben al de ooit vrijwillige Digid die je intussen nodig hebt bij vanalles en nog wat, van overheden, pensioenen tot zorgverzekeraars; en zo kun je nog wel een hele reeks andere zaken verzinnen. “if its free you’re the product” is ook zo’n leuke. Eerst worden mensen gedwongen om steeds meer en binnenkort alles via internet te doen en vervolgens zou men daar dan ook nog voor moeten betalen. Vele mensen zouden dan hun rekeningen nóg meer zien oplopen dan nu al het geval is. En dan denk je écht dat als je betaald er niets van je opgeslagen wordt? Haha, simplisme is ook een levenshouding.

  3. Bij het militair industrieel apparaat dat met name gericht is op conflicten scheppen en bij big pharma dat ons aan de coronaspuit wil hebben heb ik toch wel mijn bedenkingen. Het lobbywerk gaat verder dan zelfverdediging tegen overheidsregelgeving. Overnight heeft helemaal gelijk dat het kleiner maken van de staat (en ook de internationale NGO’s) de beste methode is. En natuurlijk is lobbywerk nodig voor zelfverdediging. Het offensieve lobbywerk om inentingen en boosters en vaccinatiepaspoorten en mondkapjes verplicht te stellen vind ik uiterst abject. En ik zie het als een probleem als de grote tech bedrijven komen tot anti fake news wetgeving en ze de gatekeepers zijn/ worden van wat gewenste informatie is en wat niet. Ze controleren dan de “waarheid” en dempen “ketterse denkbeelden”.

    • zij versterken elkaar, de een meer inkomsten de ander meer reductie van bevolkingsaantallen en hier gaat dat goed samen.

  4. Geld maakt meer kapot dan je lief is. De enige reden waarom psychopaten alles in de wereld bepalen is hun geld. Pak ze hun geld af en niemand luistert meer naar hen want ze vertellen de grootste bullshit. Alleen dankzij geld hebben ze macht. Rutte, Macron, Ardern, Zelensky, de lijst is inmiddels heel lang, ze zijn gewoon allemaal gekocht. We hebben last van hen vanwege geld. Geld is op dit moment ons grootste probleem. Iemands waarde wordt thans bepaald door geld. Een psychopaat met veel geld is onder de huidige omstandigheden een waardevol mens.

  5. Stel je voor wat de toekomst brengt als het bitcoin era echt aanbreekt en alle technologiebedrijven cryptocurrencies gaan promoten. Dat gaat echt leuk worden gezien de plannen voor web 3.0, het is onvermijdelijk. Dan zullen we allemaal nieuws lezen over cryptocurrencies, over handelsrobots die Facebook heeft ontwikkeld of over Tesla’s cryptocurrency bot.

Comments are closed.