Laatst een bijeenkomst meegemaakt over subsidiemogelijkheden. Ik dacht nog: de Vrijspreker.nl is zo innovatief dat Invest-NL of zo iets, best wel een paar miljoen subsidie wil geven 😉.

Een van die subsidiepotjes neem ik als voorbeeld: Een pot met € 30 miljoen per jaar, om innovatie en ondersteuning in beginnende bedrijven te stimuleren.

De presentator vertelde dat de gemiddelde subsidie € 300.000 per bedrijf is. Dus dan zijn er gemiddeld ca 100 ‘gelukkigen’ bij een budget van 30 miljoen.

De succeskans voor de indieners is volgens de subsidie man ca 9%

Laten we dat eens tot ons doordringen, dan betekent dat er dus minstens 1000 bedrijven een subsidieaanvraag hebben ingediend.

En als het indienen van die uitgebreide subsidie aan-vragenlijst ca. 150 uur kost, door hoog gekwalificeerd management, liever nog door gespecialiseerde subsidiologen; schat ik en daar gaf men mij gelijk in dat dat zo’n 150 uur per aanvraag plus ca € 5.000 advieskosten van de accountant en of subsidioloog kost. Rekenen we dat af tegen € 100 per uur, dan kost een dergelijke subsidie aanvraag ca € 20.000.

Voor 1000 aanvragers komt de teller dan op ca € 20 miljoen.

Maar dan zijn we er nog niet. Het subsidie fonds zelf heeft ook kosten: het management en beoordelingsteam van zeg 20 man @ gemiddeld € 70.000 plus overhead etc kost dan ook nog eens € 3 miljoen per jaar. In feite meer want jaarlijks moeten die subsidies ook nog bijgehouden en gecontroleerd worden.

Dus om € 30 miljoen uit te geven/subsidiëren, moeten er minsten € 23 miljoen aan kosten gemaakt worden.

Waar zijn we nou mee bezig?

Zeker als je dan ook nog telt dat die € 30 miljoen, uit belastingopbrengst komt. Dus zijn duizenden belasting- en beleids ambtenaren daarvoor met de inning en verdeling bezig. De kosten daarvan ken ik niet, maar lopen makkelijk in de miljoenen.

Een libertarische oplossing zou zijn om überhaupt geen geld af te nemen van burgers om hen onbekende projecten te laten financieren en om geen subsidies te verlenen. De belasting- en kostenbesparingen bij burgers en bedrijven leiden dan tot investeringen die eerder lonen en zelf door u gekozen worden.

12 REACTIES

  1. Niet te vergeten ook dat ambtenaren wel het minst geschikt zijn om te beoordelen of een innovatie kansrijk is, of welk startend bedrijf ondersteuning nodig heeft. Wat je dus kunt verwachten, nogal voorspelbaar, is dat organisaties die vergelijkbare politieke doelen uitdragen gesubsidieerd worden. Zo zijn er websites en groepblogs die flink subsidie ontvangen omdat ze consequent de boodschap uitdragen: overheid, wat zit je haar leuk en tegelijkertijd meer kritisch denkende geesten onder hun verbale hak trachten te vermorzelen.

  2. Welkom in de wereld van het netwerken.
    Niets meer en niets minder.
    Die netwerken ontstaan over het algemeen op de studenten-verenigingen.
    Elkaar van alles toeschuiven, zinvol of nutteloos doet er niet toe.
    T gaat om, laten we zeggen, vriendjes-politiek.

    Zit ik mis?

      • Interessant Bertuz.
        Heb je misschien een link naar waar je die boekjes kan krijgen?

    • Ik denk als je erop googled dat je een “aanknooppunt” (e mail adres etc) kan vinden. Geldt hetzelfde voor t.a.v. de nlse overheid. Misschien heeft TNO ook nog iets van info. Ik houd je niet voor de gek. Soms zit er meer in het vat dan je denkt. Een haalbaarheidsonderzoek kan ook interessant zijn voor een subsidieverstrekker.

      • Dank je Bertuz,

        Ik ga ermee aan de slag.
        Ben klaar met deze freak-maatschappij.
        Ik wil bijzonder graag mijn eigen ding gaan doen, het liefst ver weg van onze huidige maatschappij met al haar leugens, dwang, etc…
        Wellicht kan ik via eoa subsidie-regeling me zelf van een inkomen voorzien met een heel mooi verhaal waar ik totaal niets mee ga doen.

  3. Probleem kan zijn dat de overheid/EU “slechts” 50 procent bijdraagt en de bedrijven de overige vijftig procent moeten bijdragen. Bedrijven gaan dan vaak op zoek naar deelnemers. Vaak blijken deelnemers concurrenten te zijn/dreigen te worden met als gevolg dat projecten alsnog spaak lopen. Of deelnemers willen niet dat ze de andere een kijkje in hun keuken moeten geven. Tis minder makkelijk dan dat het lijkt.

  4. Ook zitten in regelingen merkwaardige prikkels. Als er nog budget is, willen instanties graag dat dat ten volle benut wordt. Gebeurt dat niet dan wordt er het jaar daarop gekort op het budget. Zo hebben regelingen hun ‘eigen logica”.

Comments are closed.